Posted on

by

in

Minister Harbers: gebruik geen e-steps op de openbare weg

Vanmiddag was er een commissiedebat in de Tweede Kamer waar LEVs en het LEV-kader ook ter sprake kwamen. Barry Madlener van de PVV vroeg zich af hoe het kan dat mensen niet verzekerd zijn als ze een e-step gebruiken. Hij vergat erbij te vertellen dat, dat voor Nederlanders ook in het buitenland van toepassing is waar LEVs wel zijn toegestaan. Je bent in het buitenland net zo onverzekerd als hier.

Minister Harbers gaf aan dat er nog geen e-steps zijn die goedgekeurd zijn. Hij roept de markt op om voertuigen aan te bieden om ze te laten goedkeuren.

Dat klinkt mooi maar er is niemand die zijn e-step wil laten keuren omdat ze niet door de extreem strenge keuring van de RDW komen. Fabrikanten kunnen in vrijwel alle Europese lidstaten hun e-steps en LEVs zonder keuring verkopen en ze zijn daar ook toegestaan op de openbare weg via een aansprakelijkheidsverzekering. Nederland is het enige land in Europa die de e-step gelijkstelt aan een brom of snorfiets inclusief de keuring en een verzekeringsplicht met een brommerplaatje.

Harbers riep gebruikers van e-steps in Nederland (inmiddels 250.000) op om hun e-step niet te gebruiken op de openbare weg. Voor de veiligheid van anderen maar ook voor jezelf.

Chris Stoffer van de SGP vraagt zich af of het LEV-kader nog wel zinvol is en of we als Nederland niet beter kunnen aansluiten bij het Europese kader voor LEVs. Volgens Stoffer zijn ze in een gevorderd stadium. Minister Harbers gaf aan dat het Nederlandse LEV-kader vervalt als er een Europees kader is.

Een compilatie van het debat is via deze link te zien via ons Instagram account.

10 reacties op “Minister Harbers: gebruik geen e-steps op de openbare weg”

  1. Marc avatar
    Marc

    Meer uitstel, dus… zucht, als het zo blijft duren ben ik hoogbejaard tegen de tijd dat ik legaal met een LEV de weg op mag…

    1. Lex avatar
      Lex

      Ik ben nu al bejaard, dus tegen die tijd ben ik dood.

    2. Paulus avatar
      Paulus

      Wat heet ‘hoogbejaard’? Ik ben 81 jaar en gebruik nu (nog) een normale step. Wel opvouwbaar, met 20″ wielen en luchtbanden. Dat rijdt echt heel comfortabel. Zelf steppen is goed voor de conditie!! Alleen sterke tegenwind en bruggen en dergelijke vragen om ‘step-ondersteuning’.
      Ik ben bezig me een ‘paper’, die ik naar bepaalde leden van de Tweede Kamer zal sturen. Misschien dat er dan toch nog verandering in de situatie gaat komen.

  2. JS avatar
    JS

    Hahaha, LEV’s niet gebruiken op de openbare weg. Ik denk (en hoop) dat er alleen maar heel veel bijkomen. Steeds meer mensen zijn dit oponthoud van legalisatie spuug zat, en terecht! Hopelijk komt er (snel) een Europees toelatingskader! 🙏

  3. Paulus avatar
    Paulus

    Dat er geen e-steps zouden zijn goedgekeurd in Nederland is pertinent onjuist. Het model eCruise, van KickBike, is door eMove Company (Helmond) aangeboden en goedgekeurd!! Dat was i.v.m. een deelstep-project. Dat mocht dus wel wat kosten, maar … andere modellen, ook van KickBike, zullen NIET meer ter keuring worden aangeboden. Domweg omdat dan weer dezelfde procedure moet worden doorlopen en dezelfde kosten moeten worden gemaakt! Toch een beetje vreemd.

    1. Gerard avatar
      Gerard

      Denk niet dat er een markt is voor de eCruise, van KickBike net als bijvoorbeeld de goedgekeurde Veeley. De massa wil een compacte e-step, zoals je die ziet rondrijden in de rest van de wereld. Ik reis regelmatig rond in alle Europese steden en heb daar nog nooit één KickBike of Veeley gezien. Ik gok ook dat het met de prijs heeft te maken. Voor hetzelfde geld heb je 3 zeer redelijke e-steps die ook nog eens een stuk compacter zijn. Dat zou ook best wel eens de rede kunnen zijn dat Veeley is gestopt met de productie. Er is gewoonweg geen vraag naar. Ik denk dat, dat ook het geval is met de KickBike. Dat de KickBike is goedgekeurd is niet zo vreemd. Hij lijkt op een fiets en dat vinden ze bij de overheid en de RDW prachtig.

      1. Paulus avatar
        Paulus

        Ja, ik denk ook dat de eCruise het niet gaat halen. Nee, hij is niet goedgekeurd om dat ie op een fiets lijkt. Maar gewoon omdat ie aan alle eisen voldoet. De kosten voor de goedkeuring waren hoog en de doorlooptijd lang. Noch Kickbike noch eMove Company (Helmond) gaan andere modellen aanbieden. Het model Clix, 16″ wielen, is veel compacter. Bovendien zou die te leveren zijn met de motor én accu in de achternaaf. Dat rijdt echt veel comfortabeler, op luchtbanden, dan wat je nu ziet rondrijden.
        Ik ga enkele Tweede Kamer leden mijn ‘paper’ sturen als die af is. Dan weten ze beter waar ze over praten.

  4. Lex avatar
    Lex

    Intussen mijn elektrische step gemodificeerd naar trapondersteuning, wat hem zowel legaal als levensgevaarlijk maakt. Maar ja, je moet wat. Voel me op een EUC nog steeds het veiligst.
    Het is een algehele politieke tendens. Er is zoveel nadruk op veiligheid dat het gevaarlijk wordt.

    1. Andrei avatar
      Andrei

      I also did this and I feel the same about it. Just this in itself proves that their political game has nothing to do with “safety” (as NL-Gov/RDW/”Dutch Safety Board” triad, repeatedly, emphasize it), more like a deterrence…

  5. Rb1 avatar
    Rb1

    vraag me af hoeveel miljoenen dit uitstel/onzinnige studies en vergaderkosten dit tot nu al kost?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *