Een vraag die we dagelijks terugvinden op social media maar ook in onze inbox is wanneer het nu legaal is om met een … op de openbare weg te rijden? We kunnen er helaas nog steeds geen antwoord op geven. Het enige tastbare is dat minister Cora van Nieuwenhuizen heeft gezegd dat ze LEV’s wil toestaan mits het veilig kan. Daarbij ook nog de mededeling dat het Nationale Toelatingskader voor Licht Elektrische Voertuigen 3 maanden vertraging heeft opgelopen.
Voor toelating tot de weg van Lichte Elektrische Voertuigen gelden in beginsel de Europese toelatingsregels. Die regels zijn er nog niet en het nieuwe Nederlandse kader moet aansluiten op het Europese kader. Doel van vooral de Nederlandse overheid is om een Europees kader voor LEVs te bedenken. Nadeel is dat Europese wetgeving nog jaren kan duren en onuitvoerbaar is.
De minister geeft keer op keer aan dat veiligheid op nummer één staat. Vanuit onze achterban met inmiddels meer dan 16.000 mensen en vanuit de huidige gebruikers uit alle EU lidstaten kunnen we bevestigen dat LEV’s bij persoonlijk gebruik veilig zijn. Aan de belangrijkste eis kunnen we dus voldoen. De interactie met andere verkeersdeelnemers hebben we in Nederland ook al uitvoerig getest. Vaak onderbroken omdat de politie LEV’s in beslag neemt en de overheid ze doorverkoopt via veiligen, maar de basis is er inclusief een perfecte infrastructuur.
De hackaton die de minister wilde organiseren hebben wij al het afgelopen jaar gedaan. Alles is al onder de loep genomen en uitvoerig uitgedacht, door gebruikers, deskundigen, fabrikanten, retailers en deelstep leveranciers. De deskundigen zijn wij samen met de gebruikers, niet de mensen die opnieuw het wiel aan het uitvinden zijn op een ministerie en nog nooit op een LEV gereden hebben.
Toelating tot de weg moet nog steeds worden aangevraagd door een fabrikant, die hoeven dat niet te doen in de overige 18 EU-lidstaten dus gaan ze nooit aan die exclusieve Nederlandse eis met een kleine afzetmarkt voldoen. De toelating tot de weg wordt beperkt door een eis die echt helemaal niemand begrijpt. Zelfs bij de RDW vinden ze de keuringen voor LEV’s tot 35 kilo een regel die niet meer van deze tijd is. Ondertussen gaat het ministerie van I&W zomervakantie vieren en haalt de politie nog steeds elke dag LEV’s van de weg omdat niemand weet wat ze met LEV’s aanmoeten.
Een probleem wat al met succes is uitgedacht in 18 EU-lidstaten maar wij moeten het perse anders doen en dan ook nog denken dat we ons Nederlandse toelatingskader kunnen opdringen aan de lidstaten waar LEV’s al jaren rondrijden. Het is onuitvoerbaar beleid, misschien zijn ze daar op het ministerie ook achter gekomen en horen we daarom niks meer.
Als het Nederlandse toelatingskader in Europa toegepast gaat worden zal dat betekenen dat honderdduizenden LEV’s die nu al rondrijden in Parijs, Antwerpen, Milaan, Rome, etc, etc misschien niet meer op de weg mogen. Alleen al in 2019 werden er 232.749 elektrische e-steps verkocht in Frankrijk, dit jaar is de verkoop daar vanwege corona geëxplodeerd. Nieuwe aangepaste Europese LEV wetgeving is geen realistisch scenario.
Wij hebben oplossingen, gratis, uitvoerbaar en nog veilig ook. Dat hoeft echt geen maanden te duren. Het is een kwestie van uren en als je dat een hackaton wil noemen omdat je denkt dat, dat hip is vinden we dat prima. Wij zijn beschikbaar net als de 16.000 mensen in Nederland die de petitie al hebben ondertekend.
Geef een reactie