Posted on

by

in

Ministerie stuurt onderzoeken voor toelatingskader Lichte Elektrische Voertuigen naar de Tweede Kamer

Dit hadden we even gemist maar gelukkig ontdekte Walter uit de Onewheel WhatsApp groep dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vlak na het reces van de Tweede Kamer een aantal onderzoeken over het langverwachte Toelatingskader voor Lichte Elektrische Voertuigen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Niet alleen wij hadden dat gemist maar ook de leden van de Tweede Kamer zelf. Die zijn nu ook op de hoogte en lezen met ons mee.

We werden even op het verkeerde been gezet omdat op de website van de Tweede Kamer ook een document staat met de titel Toelatingskader Lichte Elektrische voertuigen. Dat blijkt een publieksonderzoek te zijn in opdracht van het ministerie. Opvallend want niemand in onze achterban van 16.000 mensen is ooit voor dat onderzoek benaderd. Ook wij niet en ook niet voor input.

Het is gemaakt door het Rotterdamse MetrixLab. Het is opgeleukt met foto’s van zelfontbrandend Chinees kinderspeelgoed van €200 wat ze bij MetrixLab blijkbaar zien als LEV’s. Tussen 10 en 20 april zijn er via een online (gesloten) community vragen gesteld over LEV’s. Deelnemers kregen bij actieve deelname €15 als bonus en niemand van onze achterban was van dit onderzoek op de hoogte.

Wij zijn er ook nooit voor benaderd terwijl het ministerie op dat moment wist dat wij bestonden. We zaten er namelijk op 5 december 2019 al aan tafel. Zelfs partijgenoot Remco Dijkstra van de VVD riep minister van Nieuwenhuizen op 5 februari 2020 op om contact met ons op te nemen. Legaalrijden en onze achterban van inmiddels 16.000 mensen is in dit onderzoek dus totaal genegeerd. Er zijn LEV gebruikers geraadpleegd die wij dus niet kennen in onze achterban, we gokken kinderen of ouders van kinderen met speelgoed.

Onderzoeksbureau Connekt organiseerde exclusieve hackaton voor deelstep leveranciers

Het volgende rapport wat deze week naar de Tweede Kamer is gestuurd is van het Delftse onderzoeksbureau Connekt. Die heeft samen met een aantal gemeentes, de Hogeschool van Amsterdam, Felyx, Schiphol, gemeente Amsterdam, het Internationaal Transport Forum, deelstep fabrikanten en het ministerie een hackaton gehouden over micromobiliteit.

Het rapport heeft een veelbelovende kop als je een e-step hebt maar het is een exclusief pact van deelstep fabrikanten die er alleen voor pleit om huursteps op de weg te krijgen in Nederland. Blijkbaar was de hackaton waar de minister het regelmatig over had dus exclusief voor buitenlandse fabrikanten van deelsteps bedoeld en niet voor Nederlandse e-step gebruikers.

Ook hier zijn de persoonlijke gebruikers van LEV’s totaal genegeerd. Wij hebben vorig jaar onze samenwerking met deelstep fabrikanten Bird en Lime  opgezegd vanwege hun voorkeur voor de Duitse toelating op de weg. Nu blijkt dat, dat een goede keuze is geweest. De uitkomst van de hackaton is namelijk een exclusief voorstel voor een pilot voor deelsteps van 1 jaar met Duitse toelatingseisen.

Stakeholder experttraject Goudappel Coffeng

De resultaten van de online klankbordgroep consultatie waar Legaalrijden en onze achterban wel bij betrokken was zijn ook gepubliceerd. Het Ministerie streeft naar een kader dat zoveel mogelijk aansluit bij huidige en toekomstige EU regels. Een uitgangspunt dat door de experts wordt ondersteund. Bij de uitwerking daarvan is discussie ontstaan. Welke EU regels precies, wat betekent dat voor de technische eisen en wat betekent dit voor gelijksoortige voertuigen?

Het ministerie gaat de volgende punten nog verder onderzoeken met experts: EU regels en gelijksoortige voertuigen, plek op de weg en lokale bevoegdheid en een integrale risicobeoordeling voor typegoedkeuring.

TNO rapport in elkaar geknutseld op basis van Google zoekmachine

Bij het TNO zijn 5 mensen bezig geweest met het opstellen van een rapport over ervaringen met lichte elektrische voertuigen in Europa. In het rapport staat dat het onderzoek o.a. via internet via de Google-zoekmachine tot stand is gekomen. Dat blijkt ook wel want we vermoeden dat nog nooit iemand bij het TNO op een LEV heeft gereden. Het onderzoek heeft meer weg van een werkstuk met plaatjes van een kind van de middelbare school dan iets wat op wetenschappelijke onderbouwde feiten gebaseerd is. Zo lezen we dat aantal verkochte LEV’s in Nederland niet te achterhalen is en dat de verkoopcijfers mogelijk te herleiden zijn uit informatie vanuit bijvoorbeeld het Verbond van Verzekeraars (op basis van verzekeringsplaatjes/kentekens). Dat LEV’s niet te verzekeren zijn in Nederland is het TNO blijkbaar ontgaan.

Via Google is er vervolgens gekeken in welke landen LEV’s zijn toegestaan op de weg. Wij tellen met gemak 18 EU-lidstaten maar dat kan je uit het TNO rapport niet opmaken. Ze komen niet verder dan 10 lidstaten. België en Frankrijk zijn zeer goede en betrouwbare voorbeeldlanden voor LEV gebruik maar daarover lezen we niks.

In het rapport ook verwijzing naar een Duits veiligheidsonderzoek uit 2018. Een onderzoek wat inmiddels achterhaald is en wat er wel voor zorgde dat LEV’s zoals elektrische skateboards en eenwielers zoals de Onewheel in Duitsland nog steeds niet zijn toegestaan. Oorzaak vooral de remtest en die hebben we onlangs nog eens overgedaan maar die is natuurlijk niet terug te vinden in het TNO rapport. Net zoals dat er geen een verwijzing is naar legaalrijden en daarmee zijn ook weer de gebruikers in onze achterban totaal genegeerd. Want als je zo’n rapport bij elkaar knipt en plakt met 5 man dan is het onmogelijk dat je niet terecht komt op onze website. We kunnen dus stellen dat het TNO ons gewoon negeert.

LEV gebruikers? 

Misschien hebben we wel een te afwachtende houding. Feit is dat we aan alle kanten merken dat de fietslobby in Nederland overal in zit. Ze zitten niet te wachten op de komst van LEV’s op de weg. Zelfs als je aantoont dat het aantal ongevallen met LEV’s bij persoonlijk gebruik in Nederland en in Europa nihil is. Ondertussen verongelukken honderden mensen op e-bikes, die mogen ook gewoon onverzekerd rondrijden. De eerste LEV gebruikers in Nederland zijn ook al door bejaarden van de weg gereden. Maar als je met je e-step, elektrisch skateboard, EUC of Onewheel gaat rondrijden haalt de politie je van de weg, krijg je een boete en vernietigen ze je vervoermiddel. Tenminste dat zegt de overheid maar ondertussen verkopen ze je e-step of Onewheel nog steeds via de achterdeur. Daarbij is er volledige willekeur en rechtsongelijkheid.

Hoe nu verder?

Na de zomer komt het ministerie met een toelatingskader voor Lichte Elektrische Voertuigen. Wat daarin staat weet niemand maar als je de rapporten doorleest merk je dat ze opgesteld zijn door mensen die geen kennis hebben van het soort LEV’s die wij vertegenwoordigen. Het zijn wel de partijen die advies geven aan het ministerie en de Tweede Kamer. Daarbij ligt de focus vooral op de deelstep en worden de persoonlijke gebruikers van de e-step, elektrische skateboards en eenwielers zoals de Onewheel genegeerd. Je knipt en plakt als TNO een verouderd rapportje waarin staat dat ze gevaarlijk zijn en dikt het hier en daar nog wat aan met andere negatieve feiten en je rapport is klaar.

Wij zijn er ook klaar mee en we gaan volgende maand demonstreren, we hebben bij de gemeente Den Haag een aanvraag ingediend voor zaterdag 22 augustus. Die kan je alvast in potlood in je agenda zetten totdat we de officiële bevestiging binnen hebben.

Eén reactie op “Ministerie stuurt onderzoeken voor toelatingskader Lichte Elektrische Voertuigen naar de Tweede Kamer”

  1. Paulus Chr. van Galen avatar
    Paulus Chr. van Galen

    Nog bedankt voor het samenvatten van de rapporten. Ik heb er twee van de drie ook gelezen. Die van TNO heb ik niet gezien. Jullie conclusies zijn correct. Er is absoluut met onvoldoende kennis en zorgvuldigheid gewerkt. Dat geeft Connekt ook min of meer toe in een reactie op mijn vragen.
    Dus rest er inderdaad alleen maar een ‘wake up call’ naar de politiek.
    Ik ga 22 augustus in mijn agenda zetten. En kom dan met mijn gewone step.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *