Posted on

by

in

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) op de hoogte gebracht dat LEVs zonder stuur definitief uitgesloten worden uit het LEV-kader. Dat was al het geval maar mede op ons verzoek is door het ministerie van I&W toch onderzocht of dat wel terecht is.

In opdracht van het ministerie van I&W is er afgelopen jaar onderzoek gedaan en de conclusie kan je lezen in dit TNO onderzoek waar wij ook aan hebben meegewerkt. Wij vinden nog steeds dat LEVs zonder stuur veilig op de weg kunnen maar we hebben de overheid helaas niet kunnen overtuigen. De argumenten om het niet te doen vinden we erg mager maar toch heeft demissionair minister Harbers (VVD) besloten om LEVs zonder stuur uit te sluiten uit het LEV-kader.

We waarderen dat het ministerie uitgebreid onderzoek heeft gedaan.
 Is het nu klaar? Nee, het politieke speelveld is volledig veranderd dus het hoeft niet zo te zijn dat de Tweede Kamer dit advies ook gaat overnemen. Het kan zomaar zijn dat we minister Barry Madlener of Wytske Postma krijgen op het ministerie van I&W die hier anders tegenaan kijken. Daarnaast loopt er in de Europese Unie ook nog een traject voor wet- en regelgeving voor LEVs die gebruikt worden in de lidstaten.

Het TNO rapport met de titel risico-inventarisatie Lichte Elektrische Voertuigen zonder stuur kan je hier downloaden.

Het verslag van de expertbijeenkomst LEV1c kan je hier downloaden.

De kamerbrief inclusief de stukken kan je hier vinden.

We zijn benieuwd naar jullie reacties na het lezen van de onderzoeken. We hebben ons best gedaan maar hebben de overheid, wetenschappers en deskundigen helaas niet kunnen overtuigen. Toch is er nog steeds een maas in de wet voor eenwielen zoals de EUC en de Onewheel maar ze zijn nog steeds niet te verzekeren. Er is geen keuringsplicht omdat het geen voertuig is. Voertuigen worden in de wet gespecificeerd met minimaal 2, 3 of 4 wielen.

De Europese eisen (EG) met betrekking tot voertuigen zijn van toepassing op voertuigen die 2-, 3- of 4 wielen hebben. Een Onewheel valt niet onder EG- richtlijnen en dus ook niet onder voertuig categorieën. We zien dat eenwielen in de meeste (18) Europese lidstaten gelijkgesteld zijn aan een fiets en ook zo verzekerd worden maar helaas nog steeds niet in Nederland. Er lopen een aantal onderzoeken naar de legaliteit van eenwielen en als we daar meer over horen lees je dat hier.

 

 

 

6 reacties op “Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg”

  1. Gosse avatar
    Gosse

    Beste voorvechters van de EUC/Onewheel/Esk8,

    Allereerst mijn dank voor jullie inzet in deze. Je kunt ook in de stukken het verschil in kwaliteit zien.
    De expertsessie is duidelijk van een hogere kwaliteit als het rapport van TNO. Maar het is wel duidelijk dat onbekend onbemind is en blijft.
    Het is allemaal duidelijk richting onvoldoende onderzocht beschreven, zodat dit kabinet nee kan zeggen. Ik hoop inderdaad dat een nieuw kabinet positiever is over deze nuttige duurzame vervoersmiddelen.

    In het TNO rapport staan wel hele gekke dingen. Volgens mij hebben ze daar niet zo,n ding binnen gehad of vastgehouden.
    vreemde stellingnames. Zoals dat je zomaar van de wiel kunt vallen of het missen van een fietsbel?
    Dan dat gedoe over een 2e rem bij een Euc of Onewheel Hoe zo ? Je hebt toch ook fietsen met 1 terug trap rem. Als mitigerende maatregel kun je ook iets zeggen over de elektronica die dubbel goed moet zijn. Daarnaast kan er niets mis gaan met een dergelijke elektromotor. Er zitten alleen magneten, spoelen en sensor magneetjes in die wielen. Dit is natuurlijk anders met benzine aangedreven motoren. Is dus een aanname die niet juist is.

    Dan nog de verwijzing naar hun eigen onderzoek “De E-Step”
    In dat onderzoek zou je ineens achterover kunnen vallen op een helling van 20 graden. Terwijl de meeste motoren van een step aan de voorkant zitten?
    Dat was ook een heel mager onderzoek.

    Nu inderdaad hopen dat via Europa of door nieuwe beleidsmakers er een andere wind gaat waaien. Het zou ook mooi zijn als een fabrikant nu eens een keer naar de rechtbank stapt en deze onderzoeken van TNO gaat aanvechten.

    Rest mij jullie te danken voor jullie inzet om het tij te keren.
    Ik hoop dat jullie dit vol overgave blijven doen.

    Mvgr, Gosse

  2. Peter85EUC avatar
    Peter85EUC

    Hallo LegaalRijders

    In de zomer van 2022 ben ik aangehouden op mijn EUC. Toen heb ik een boete van 280 Euro gekregen voor overtreding van artikel 20h van de Wegen verkeerswet: deelnemen aan het verkeer met een niet toegelaten motorrijtuig. Dit heb ik voor laten komen, waarbij ik argumenten heb gegeven dat een eenwieler geen voertuig is omdat een voertuig 2, 3 of meer wielen heeft. Ook heb ik betoogd dat een EUC in andere Europese landen waaronder België als een elektrische fiets wordt gezien.

    De rechter was onverbiddelijk. Wel kreeg ik een verlaging van de boete vanwege de groene redenen om op een EUC te rijden, op groene stroom en geen auto te rijden. Maar de rechter zei dat hij alleen staaft of dit binnen de kader van de wet valt. Volgens de rechter is de EUC een motor rijtuig, de enige uitzondering is wat voortbeweegt via spoor rails.

    Komende maandag dient het hoger beroep, waarbij ik nogmaals wil proberen de rechter te overtuigen. Heeft er iemand nog tips of advies wat betreft mijn argumentatie? Ik las op deze site dat Robin is vrijgesproken van een boete voor het rijden op een EUC, Robin kun jij of iemand anders mij vertellen met welke argumenten? Ook lijkt het mij gelijke monniken gelijke kappen, als er vrijspraak is bij iemand zou dat wellicht ook voor mij gelden? Heel graag hoor ik jullie op of aanmerkingen! Alvast bedankt!

    Grts Peter

    1. n3rd4i avatar
      n3rd4i

      Hi @Peter85EUC,

      I’m not a lawyer but I’ve been researching in the background this kind of stuff so I can unterstand it better.

      I’ve come across this article [1]. It describes how NL is illegal not allowing Machinery Directive (2006/42/EC of the EC [3]) vehicles on its territory, in this case on the road, because that directive describes: “Article 6.1: Member States shall not prohibit, restrict or impede the placing on the market and/or putting into service in their territory of machinery which complies with this Directive.”.

      Another Regulation (EU) No 168/2013 [2] places EUC into the Machinery Directive [3] by “Article 2.2 (i) self-balancing vehicles”. “This is because The European [Machine Directive] stipulates in Art. 1.2(e) third paragraph states that the Directive does not apply to vehicles that fall under Regulation 168/2013. The consequence of that provision is that vehicles that do not fall under Regulation 168/2013 do fall under the Machinery Directive.” (quoted from article [1]).

      In other words, EUC is being illegally unauthorized because NL does not have the legal authority to do that. There is one single market and all the member states have to comply.

      This can be confirmed by the fact that only from 2027, the new Dutch framework is being placed into effect, because apparently EU commission decided to amend the Machinery Directive to exclude light electric vehicles by pressure from EU state(s) anti-LEV-lobby / politicians. The biggest problem with this amendment is that all the countries can do whatever they want because there is no more restrictions until EU decides again to make a specific directive for light electric vehicles, e.g. Spain [4], which only from 2027 for “old manufactured vehicles” will be banned and the new law applies, of course that coincides with machinery directive amend.

      I hope this helps.

      Best regards.

      References:
      [1]: https://leva-eu.com/netherlands-breaks-own-law-leva-eu-asks-to-check-national-and-eu-legality-lev-framework-3/
      [2]: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32013R0168
      [3]: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32006L0042
      [4]: https://leva-eu.com/spain-introduces-national-certification-requirements-for-plevs/

    2. n3rd4i avatar
      n3rd4i

      Hi,

      I forgot to mention the following Dutch Vehicle regulations [1] law segment which contains:

      “`
      Artikel 3.10.1

      Geen goedkeuring als bedoeld in artikel 21, eerste lid, van de wet, is vereist voor:
      d. voertuigen als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van verordening (EU) 168/2013 waarop die verordening niet van toepassing is;

      “`

      Which translates into:
      “`
      The Vehicle Regulations determine the cases in which the above approvals are not required. Art. 3.10.1(d) stipulates: “No approval as referred to in Article 21(1) of the Act is required for: d. vehicles referred to in Article 2(2) of Regulation (EU) 168 /2013 to which that regulation does not apply;”

      “`

      [1]: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2023-01-01

      Best regards.

  3. Peter85EUC avatar
    Peter85EUC

    Hello N3rd4i,

    Thanks for your extended reply. The unfortunate outcome is that the judge still declarered me guilty of overtreding van artikel 20h van de Wegen verkeerswet: deelnemen aan het verkeer met een niet toegelaten motorrijtuig. But without having to pay a fine, because of the green environmental reasons to use an EUC. The “officier van justitie” kept talking about a “voertuig”, I repeatedly said it isnt a voertuig since it had 2 3 or more wheels. Also I talked about these other laws suggested, but it didn’t help anything. Also they said they just check if the situation breaking any law, and that its up to the “2e kamer” to make according laws for LEV’s. So far for my Hoger beroep, helaas.

    Cheers, Peter

  4. Gosse avatar
    Gosse

    Besten,

    Ondanks de negatieve uitslag voor ons als LEV rijders is de juridische route nu wel eindelijk een keer gelopen.
    De vlieger van ” persoonverplaatster” gaat helaas niet meer op. Dat wordt voor mij dan minder zichtbaar Wheelen.
    Ik hoop dat een nieuwe wind in het parlement alsnog de voertuigjes zonder stuur wil accepteren.

    Mvgr,
    Gosse

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *