Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) op de hoogte gebracht dat LEVs zonder stuur definitief uitgesloten worden uit het LEV-kader. Dat was al het geval maar mede op ons verzoek is door het ministerie van I&W toch onderzocht of dat wel terecht is.
In opdracht van het ministerie van I&W is er afgelopen jaar onderzoek gedaan en de conclusie kan je lezen in dit TNO onderzoek waar wij ook aan hebben meegewerkt. Wij vinden nog steeds dat LEVs zonder stuur veilig op de weg kunnen maar we hebben de overheid helaas niet kunnen overtuigen. De argumenten om het niet te doen vinden we erg mager maar toch heeft demissionair minister Harbers (VVD) besloten om LEVs zonder stuur uit te sluiten uit het LEV-kader.
We waarderen dat het ministerie uitgebreid onderzoek heeft gedaan. Is het nu klaar? Nee, het politieke speelveld is volledig veranderd dus het hoeft niet zo te zijn dat de Tweede Kamer dit advies ook gaat overnemen. Het kan zomaar zijn dat we minister Barry Madlener of Wytske Postma krijgen op het ministerie van I&W die hier anders tegenaan kijken. Daarnaast loopt er in de Europese Unie ook nog een traject voor wet- en regelgeving voor LEVs die gebruikt worden in de lidstaten.
Het TNO rapport met de titel risico-inventarisatie Lichte Elektrische Voertuigen zonder stuur kan je hier downloaden.
Het verslag van de expertbijeenkomst LEV1c kan je hier downloaden.
De kamerbrief inclusief de stukken kan je hier vinden.
We zijn benieuwd naar jullie reacties na het lezen van de onderzoeken. We hebben ons best gedaan maar hebben de overheid, wetenschappers en deskundigen helaas niet kunnen overtuigen. Toch is er nog steeds een maas in de wet voor eenwielen zoals de EUC en de Onewheel maar ze zijn nog steeds niet te verzekeren. Er is geen keuringsplicht omdat het geen voertuig is. Voertuigen worden in de wet gespecificeerd met minimaal 2, 3 of 4 wielen.
De Europese eisen (EG) met betrekking tot voertuigen zijn van toepassing op voertuigen die 2-, 3- of 4 wielen hebben. Een Onewheel valt niet onder EG- richtlijnen en dus ook niet onder voertuig categorieën. We zien dat eenwielen in de meeste (18) Europese lidstaten gelijkgesteld zijn aan een fiets en ook zo verzekerd worden maar helaas nog steeds niet in Nederland. Er lopen een aantal onderzoeken naar de legaliteit van eenwielen en als we daar meer over horen lees je dat hier.
Geef een reactie