Minister Cora van Nieuwenhuizen zegt steeds in de media dat ze nog geen enkele aanvraag heeft gekregen van een fabrikant om een e-step of (P)lev te keuren voor toelating op de openbare weg. Dat is wel heel kort door de bocht want de oorzaak daarvan komt door de bijzondere bromfiets eisen die ooit bedacht zijn voor legalisering van de Segway. Achterhaalde wetgeving uit 2008 waar fabrikanten van deze tijd niet meer aan gaan meewerken. Hier kan je goed zien waarom dat achterhaald is.
Om een e-step of PLEV gekeurd te krijgen voor de openbare weg moet je hem voorzien van achteruitkijkspiegels, knipperlichten, luchtbanden en het liefst ook nog een zadel. Als je al die eisen gaat toepassen op bestaande PLEV’s dan krijg je een soort invalide-voertuigen die exclusief zijn ontworpen voor de Nederlandse markt.
Je zou denken als journalisten constant hetzelfde antwoord van de minister krijgen dat je dan navraag gaat doen bij fabrikanten hoe het zit…. dat gebeurde niet dus dat hebben wij maar even gedaan.
We hebben contact gehad met meerdere fabrikanten van PLEV’s en die laten allemaal weten dat Nederland het enige land ter wereld is waar deze extreem strenge eisen worden gesteld. Hun PLEV of e-step exclusief aanpassen voor de Nederlandse markt is geen optie, daar is Nederland te klein voor.
Woorden van gelijke strekking hoorden we eerder al via deelstep verhuurder Bird die ook tegen deze strenge eisen aanliep in Nederland.
Ondertussen is in Engeland ook de knoop doorgehakt over de toelating van PLEV’s. Daarmee is Nederland vrijwel nog het enige land in Europa waar PLEV’s zijn verboden.
Geef een reactie