Posted on

by

in

Minister van Nieuwenhuizen geeft uitleg over verloop PLEV wetgeving in Nederland

De sociale media afdeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat veroorzaakte de afgelopen weken nogal voor wat verwarring. Een aantal personen vroeg wanneer ze nou eens met hun e-step op de weg mogen rijden in Nederland.

Ze kregen daarop het antwoord dat fabrikanten voor hun voertuig eerst een RDW keuring moeten aanvragen voordat ze er mee op de weg mogen rijden. Het ministerie zegt dan vervolgens vaak ook dat ze nog geen één aanvraag voor een keuring heeft binnengekregen. Dat komt omdat je een e-step eerst moet omtoveren tot invalidenvoertuig om hem door de keuring te krijgen. Daar begint niemand aan en dat doen ze ook in geen een land ter wereld dus het ligt niet voor de hand dat er één fabrikant is die zich gaat aanpassen aan de eisen van Nederland. Als je op de wereldkaart Nederland opzoekt dan snap je ook waarom dat is.

Het ministerie laat daarnaast constant via Twitter weten dat ze streeft naar geharmoniseerde regelgeving vanuit Europa. Dat kan nog wel 5 jaar duren en we lopen in Nederland inmiddels al 3 jaar achter ten opzichte van de rest van de wereld. We zitten midden in de oerknal van de micromobiliteit maar Nederland staat nog steeds stil in de tijd van paard en wagen.

Gelukkig trof de NOS vanmorgen de minister bij aanvang van de ministerraad en vroeg haar hoe het nu zit. Ze geeft aan dat er inmiddels bijeenkomsten zijn geweest met experts op het ministerie over de implementatie van elektrische voertuigen op de openbare weg. Het ministerie kijkt daarbij vooral naar de verhouding tussen mens en techniek en de omgeving waar ze rondrijden en natuurlijk de veiligheid.

In april moet er dan vervolgens een beeld zijn hoe het ministerie dit het beste kan gaan uitvoeren. Een echt tijdspad is er niet maar voor de zomer moet de Onderzoeksraad voor Veiligheid wel weten hoe het ministerie dit verder gaat uitvoeren.

Op woensdag 5 februari gaat de commissie voor Infrastructuur en Waterstaat weer met de minister in gesprek en dan zal er ook meer duidelijk worden over de voortgang.

De NOS vroeg ook aan Bart de Liefde, ex-Bird naar zijn visie op het beleid in Nederland:

“Nederland is als een ‘Gallisch dorpje’ wat nog altijd dapper weerstand biedt tegen innovatie, alsof alles wat nieuw is een gevaar op de weg is.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *