Afgelopen week was een slechte week voor de PLEV community in Duitsland. Het Bundesanstalt für Strassenwesen, een wetenschappelijk onderzoeksinstituut van het Duitse ministerie van transport en Infrastructuur en de universiteit van Dresden zijn gestart met een uitgebreide studie en analyse naar de toelating van Lichte Elektrische Voertuigen. Eerder zouden alle LEV’s daarin worden meegenomen maar deze week bleek dat de studie vooral over de e-step gaat en dat LEV’s zonder stuur niet in het onderzoek worden meegenomen.
Het onderzoek duurt enkele jaren en een eindrapport zal pas eind 2022 beschikbaar zijn. Dat komt erop neer dat er in Duitsland de komende 3 tot 4 jaar weinig zal veranderen. Op dit moment mogen er alleen gekeurde e-steps rondrijden. Wetgeving waar vooral leveranciers van deelsteps gebruik van maken. Andere gebruikers van LEV’s zonder stuur worden genegeerd.
Daarom gaan de Duitsers in september weer demonstreren. Er zal een “Free Hands Ride” van 20 kilometer worden gehouden door Berlijn. Als er meer details zijn lees je dat hier. Ook de Duitsers steunen ons en een aantal zal ook deelnemen aan de Legaalrijden demonstratie op 22 augustus in Den Haag.
Het doet ons denken aan de onderzoeken die het ministerie van I&W dit jaar heeft laten uitvoeren naar LEV’s in Nederland. We schreven al eerder dat het Duitse model een worst case scenario is voor LEV gebruikers en dat lijkt nog erger te worden dat het al was. Wij zijn voor het Belgische model omdat, dat het minst omslachtig is. Ze hebben het al toegepast in 17 EU-lidstaten dus zo slecht kan het niet zijn.
Met dank aan Lars Zemke voor deze update.
Geef een reactie