Naar aanleiding van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid duiken er allemaal goedbedoelde plaatjes in kranten op. Ook deze uit de Telegraaf. Wat niet klopt en niet alleen bij de Telegraaf is dat een eenwieler, monowheel of een Onewheel niet is toegestaan op de openbare weg. Dat hebben we de Telegraaf afgelopen zomer ook al laten weten. Zowel de politie als het OM bevestigen dit bericht van de RDW:
Een Onewheel is een 1-wieler. Europa (EG) stelt eisen aan categoriën voertuigen. Deze eisen zijn van toepassing op 2-, 3- en 4-wielers. Een Onewheel maar ook een 1-wieler valt daardoor niet onder EG-richtlijnen. En dus niet in één van de bestaande voertuig categorieën, daarmee is het dus geen voertuig in de zin van de regelgeving. Daarmee is het ook geen motorrijtuig. De WegenVerkeersWet (WVW) geeft als definitie van motorrijtuig immers:
Artikel 1, onder c: motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning; “. De WVW beschouwt de 1-wieler dus niet als een voertuig.
Kortom een eenwieler zoals een Onewheel is legaal alleen lastig te verzekeren omdat niet alle verzekeraars hiervan op de hoogte zijn. Technisch gezien is er ook geen verzekeringsplicht want het is geen voertuig. Vrijwel alle eigenaren van eenwielers willen graag een verzekering en de politie raad dit ook aan. Nu de OVV stelt dat de RDW en niet de overheid over de keuringen gaat lijkt het ons in het geval van eenwielers nu helemaal niet ingewikkeld meer. Welke verzekeraar kunnen we bellen?
Geef een reactie