Uit onderzoek van McKinsey onder mensen die een e-step gebruiken voor woon-werkverkeer 64% een voorkeur heeft voor particulier bezit. Als je daarbij de mensen bij optelt die een e-step voor recreatie of op een andere manier gebruiken kom je op 87% uit. Slechts 13% van de respondenten kiest nog voor deelsteps.
Respondenten die voorkeur hebben voor particulier bezit doen dit omdat ze hun e-step niet willen delen (33%) en flexibel kunnen zijn door je e-step in een bus of metro mee te kunnen nemen (32%).
22% van de respondenten besloot om privé een e-step te kopen nadat ze een deelstep hadden uitgeprobeerd. Aanbieders van deelsteps zijn inmiddels ook al begonnen met de verkoop van e-steps voor privé bezit.
Exploitanten van openbaar vervoer zullen de dienstverlening niet per se zien afnemen als e-steps populairder worden. Ze moeten wel e.e.a. aanpassen om aan deze nieuwe trend tegemoet te komen. Door bijvoorbeeld een speciale ruimte in bussen of treinen voor de opslag van privé e-steps kunnen ze zelfs hun klantenbestand vergroten en reizigers behouden volgens McKinsey.
Geef een reactie