Een auto in Rotterdam schepte afgelopen maandag een man op een e-step met als gevolg dat diegene in kritieke toestand afgevoerd moest worden met een trauma helikopter. Niet de auto heeft het gedaan maar de e-step ligt door het ongeval onder vuur in het Algemeen Dagblad.
Het AD neemt aan dat het een illegale e-step is maar het kan ook net zo goed een legale e-step zijn geweest met trapondersteuning. Het ongeval is in ieder geval aanleiding voor het AD om een ondernemer in Rotterdam te interviewen die gespecialiseerd is in de verkoop van budget e-steps.
In het interview met de krant vertelt de ondernemer dat sommige e-steps wel 70 kilometer per uur kunnen rijden en dat hij ze al verkoopt vanaf €150. Dat antwoord past perfect bij de vraag van het AD die zich afvraagt of de hippe gemotoriseerde autoped wel veilig is.
De krant neemt de snelheid van 70 kilometer per uur met dikgedrukte (clickbait ) letters over en dat is natuurlijk weer een mooi bruggetje om het SWOV te interviewen. Richtingaanwijzers, een geluidssignaal, achteruitkijkspiegels en twee remmen maken de e-step veiliger volgens het SWOV. We zijn zeer benieuwd hoe deze hulpmiddelen een auto gaan tegenhouden.
In het artikel van het AD lezen we ook dat de eerste elektrische e-step in 1915 op de markt is gebracht door het bedrijf Autoped in Long Island, New York. Fakenews want Go-Ped was het eerste bedrijf die een elektrische e-step op de markt bracht in 2001. De autoped uit 2015 was voorzien van een luchtgekoelde 155cc viertakt benzine motor want in die tijd had je nog geen accu’s die krachtig genoeg waren om iemand op een e-step voort te bewegen.
Afgezien dat wij het ook onverantwoord vinden om onverzekerd op een e-step rond te rijden in het centrum van Rotterdam is het bericht in het AD met de kop:
Elektrische step onder vuur na ernstig ongeval: ‘Sommige kunnen wel 70 kilometer per uur’
overtrokken want de aanleiding is dat een bestuurder van een auto iemand op een e-step heeft geschept. Dat die bestuurder in eerste instantie ook nog eens is doorgereden lezen we nergens in het AD. Iemand op een e-step is net zo kwetsbaar als iemand op een fiets. De overheid zou daar iets aan moeten doen in plaats het voorschrijven van allemaal hulpmiddelen op een e-step waar je niks aan hebt als je aangereden wordt door een auto.
Het bericht was ook aanleiding voor de directeur van de Fietsersbond om te pleiten om de levensgevaarlijke e-step niet toe te laten in Nederland.
Dat gebruikers van een LEV zoals de e-step net zo kwetsbaar zijn als een fietser is haar blijkbaar ontgaan. Vorig jaar kwamen er in Nederland 229 fietsers om in het verkeer en 0 gebruikers van een e-step.
Geef een reactie