Posted on

by

in

Man op elektrische step aangereden door een auto in Rotterdam

Een auto in Rotterdam schepte afgelopen maandag een man op een e-step met als gevolg dat diegene in kritieke toestand afgevoerd moest worden met een trauma helikopter. Niet de auto heeft het gedaan maar de e-step ligt door het ongeval onder vuur in het Algemeen Dagblad.

Het AD neemt aan dat het een illegale e-step is maar het kan ook net zo goed een legale e-step zijn geweest met trapondersteuning. Het ongeval is in ieder geval aanleiding voor het AD om een ondernemer in Rotterdam te interviewen die gespecialiseerd is in de verkoop van budget e-steps.

In het interview met de krant vertelt de ondernemer dat sommige e-steps wel 70 kilometer per uur kunnen rijden en dat hij ze al verkoopt vanaf €150. Dat antwoord past perfect bij de vraag van het AD die zich afvraagt of de hippe gemotoriseerde autoped wel veilig is.

De krant neemt de snelheid van 70 kilometer per uur met dikgedrukte (clickbait ) letters over en dat is natuurlijk weer een mooi bruggetje om het SWOV te interviewen. Richtingaanwijzers, een geluidssignaal, achteruitkijkspiegels en twee remmen maken de e-step veiliger volgens het SWOV. We zijn zeer benieuwd hoe deze hulpmiddelen een auto gaan tegenhouden.

In het artikel van het AD lezen we ook dat de eerste elektrische e-step in 1915 op de markt is gebracht door het bedrijf Autoped in Long Island, New York. Fakenews want Go-Ped was het eerste bedrijf die een elektrische e-step op de markt bracht in 2001. De autoped uit 2015 was voorzien van een luchtgekoelde 155cc viertakt benzine motor want in die tijd had je nog geen accu’s die krachtig genoeg waren om iemand op een e-step voort te bewegen.

Afgezien dat wij het ook onverantwoord vinden om onverzekerd op een e-step rond te rijden in het centrum van Rotterdam is het bericht in het AD met de kop:

Elektrische step onder vuur na ernstig ongeval: ‘Sommige kunnen wel 70 kilometer per uur’

overtrokken want de aanleiding is dat een bestuurder van een auto iemand op een e-step heeft geschept. Dat die bestuurder in eerste instantie ook nog eens is doorgereden lezen we nergens in het AD. Iemand op een e-step is net zo kwetsbaar als iemand op een fiets. De overheid zou daar iets aan moeten doen in plaats het voorschrijven van allemaal hulpmiddelen op een e-step waar je niks aan hebt als je aangereden wordt door een auto.

Het bericht was ook aanleiding voor de directeur van de Fietsersbond om te pleiten om de levensgevaarlijke e-step niet toe te laten in Nederland.

Dat gebruikers van een LEV zoals de e-step net zo kwetsbaar zijn als een fietser is haar blijkbaar ontgaan. Vorig jaar kwamen er in Nederland 229 fietsers om in het verkeer en 0 gebruikers van een e-step.

23 reacties op “Man op elektrische step aangereden door een auto in Rotterdam”

  1. Nikkie avatar
    Nikkie

    Ik heb nog nooit iemand in Nederland met 70 km/u op een e-step zien rijden. Bizar dat het AD dat er dan precies uitpikt. Dat mensen in 2022 nog steeds noodgedwongen onverzekerd rondrijden op e-step omdat de overheid op zijn/handen blijft zitten lijkt me meer nieuwswaardiger.

    1. Otman avatar
      Otman

      Hhhh
      Zelfs een fiets kan niet zo ver komen haha ​​breng hem naar 500 euro en ik koop hem als je eerlijk bent

      1. Tom avatar
        Tom

        Een fiets, en dan eigenlijk de Speedpedelac, kan zeker 70km halen, mits onbegrensd.
        Met begrenzing enkel 45 km/u. Maar daarbij gebeurt het zelfde als met een scooter; lekker opvoeren.

        Ik heb afgelopen jaar eens een E-step gebruiker gesproken, die had zelf de step onbegrensd en kon d.m.v een schakelaar de begrenzing aan of uit zetten.

        Hij beweerde zonder grens bijna 80 mits het een windstille dag.

        Natuurlijk was deze persoon licht van gewicht en relatief jong, dus is 80 natuurlijk makkelijker bereikbaar.

  2. AD avatar
    AD

    In het AD staat “na het zoveelste ernstige ongeval”. Dat is een aanname want er zijn geen officiële cijfers bekend over ongevallen met een e-step in Nederland.

  3. Soester avatar
    Soester

    In 2021 raakte een man zwaargewond op een e-step die goedgekeurd is. Maar daar lees je natuurlijk niks over in de media. https://www.hardnieuws.nl/utrecht/soest/man-op-elektrische-step-komt-ten-val-in-bos-dolderseweg-soest-24313.html

  4. JS avatar
    JS

    Bah bah, wat is die Esther van Garderen een misselijk persoon zeg. Er gebeurd 1x iets met een e-step, wat blijkbaar nog niet eens de schuldige is in het verhaal en dagelijks een hoop ellende met fietsers en gelijk er boven op duiken en negatief praten over LEV’s. Ga lekker ergens anders stoken ipv Nederland op het gebied van mobiele innovatie kapot maken.
    Het AD is ook lekker bezig. 🤦‍♂️

    1. Peter avatar
      Peter

      Er is maar één Fietsersbond in Nederland en dat is de ANWB met 4,7 miljoen leden. De ANWB is voor de toelating van LEVs volgens dezelfde normen die wij stellen in onze position paper. Om het in perspectief te plaatsen: de Fietsersbond heeft 30.000 leden. Legaalrijden heeft bijna 22.000 ondertekenaars van de petitie om LEVs te legaliseren.

  5. Nico avatar
    Nico

    Sommige auto’s kunnen ook 240 kilometer per uur. Hoe meer impact hoe meer vrijheid in Nederland.

    1. Rb1 avatar
      Rb1

      levensgevaarlijk!!! snel waar blijft het pleisooi van de fietsbond om deze co2 uitbrakende doodsmachines te verbieden?

  6. Nathalie avatar
    Nathalie

    Op de website van de Fietsersbond staat een artikel dat studenten Max de Heus en Lasse Lánsky voor de Fietsersbond onderzoek hebben gedaan naar (deel)LEV’s. Hun conclusie is:

    * Op het fietspad: Laat LEV’s toe op het fietspad. De voertuigen komen het meest in de buurt van een fiets. 
    * Kwaliteitseisen: Laat in het belang van de veiligheid geen goedkope LEV’s toe van slechte kwaliteit.

    De Fietsersbond is blij met het advies en neemt het mee bij het bepalen van een officieel standpunt. 

    https://www.fietsersbond.nl/nieuws/onderzoek-elektrische-deelstep/

    Vreemd dat de Fietsersbond niet met één mond praat? De directeur van de bond is LEVs alleen maar aan het afbranden. Zou logischer zijn als ze met Legaalrijden optrekt.

  7. Tycho avatar
    Tycho

    Ja als fietser heb je aanrijding bescherming maar als lev is de lev het probleem niet de auto die je over het hoofd ziet. Mag je als automobilist ook opdraaien voor de schade als een fietser op z’n telefoon kijkt en tegen jouw stil staande auto fietst. Helemaal top land maar wanneer kan ik eindelijk mijn 1 wieler verzekeren. Denk niet dat ik hem nodig heb maar toch.

  8. Henk avatar
    Henk

    Met zulke berichtgeving in de krant, maak je alles kapot. Ps 1 wielers horen in het circus thuis 🙂

    1. Jacco avatar
      Jacco

      De ongevallen met eenwielers zijn wereldwijd nihil. Dat is bij de e-step wel anders. Mensen die op een eenwiel rijden kunnen prima op de openbare weg. Is de groep waar je de minste overlast van zal verwachten… samen met ESK8.

    2. JS avatar
      JS

      Jij bent de enige die de clown uithangt met die laatste opmerking. 😋

    3. JS avatar
      JS

      Maar je hebt wel gelijk, 1 wielers zijn legaal (mits verzekerd) in NL omdat het één groot circus is. 😂

    4. Dennis Zwarts avatar
      Dennis Zwarts

      Ik hoop dat die eenwieler comment een grapje is.

  9. Chelsey avatar
    Chelsey

    De elektrische step ligt alleen onder vuur bij het AD. Verder lees ik er nergens iets over. De redacteur Marcel Wijnstekers van het het bedrijf hoor en wederhoor (basis in de journalistiek) doet zijn bedrijfsnaam geen eer aan.

    1. Jessup avatar
      Jessup

      Journalisten die stukjes schrijven om geld te verdienen moet je sowieso niet vertrouwen.

      1. Kuro avatar
        Kuro

        Journalisten krijgen hongerloontjes. Waar ze vooral centjes mee verdienen is voor specifieke organisaties hit stukjes te schrijven tegen monetaire compensatie.

  10. Estep veelpleger avatar
    Estep veelpleger

    Doordat de politie op LEV gebruikers jaagt rijden er veel zonder licht. Dat zou ook wel eens de oorzaak van dit ongeval kunnen zijn. Ik zelf doe dat namelijk ook. Draag ook geen helm omdat dat teveel opvalt. Ik rij ook altijd op de tegenovergestelde rijrichting omdat ik dan niet de kans loop dat de politie mij van achteren klem rijdt. Het gevoel van aangeschoten wild werkt de overheid in de hand met deze idiote uitgestelde regelgeving.

  11. Tim avatar
    Tim

    De kop van het AD is toch belachelijk. Niet eens relevant voor dit ongeval. Ik zie nooit staan: “Auto rijdt fietser aan: sommige kunnen wel 300 km/h”

  12. bas avatar
    bas

    ik denk dat de bestuurders die een LEV aanrijden bezig waren met wat anders ,die hebben iemand recht op zien staan zonder te bewegen van de benen ,als “iemand wil over steken”
    en alles kan technisch gezien harder , TGV bv is ook elektrisch

  13. Reinier avatar
    Reinier

    Overal in Europa kan je met de E-step (goed voor klimaat) op stap en in Nederland mag het niet. Één Europa zeggen ze dan 🤣. Corona wet binnen twee dagen en dit moet eeuwen duren voordat er een wet komt. Onbegrijpelijk van de regering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *