Posted on

by

in

Loco-burgemeester Parijs wil contract Lime, Dott en Tier niet vernieuwen

De loco-burgemeester Parijs stuurde vorige week 3 opvallende berichten via Twitter. Ze zijn gericht aan Lime, Dott en Tier, de 3 resterende leveranciers van deelsteps in Parijs. Het komt er deels op neer wat wij al sinds december 2019 zeggen. 

Gebruikers van deelsteps veroorzaken aanzienlijk veel ongevallen maar daar voegt de loco-burgemeester aan toe dat ze overlast veroorzaken doordat ze overal worden achtergelaten en gebruikers respecteren de verkeersregels niet voor het gebruik van deelsteps. Naast de bekende problemen is er ook geen goed zicht op het milieu effect van het gebruik van deelsteps en de model shift van deelsteps is niet interessant. 

5 maanden na de verlenging van de contracten van de leveranciers van deelsteps rijst nu de vraag of Parijs wel wil doorgaan met het toelaten van deelsteps in de stad. De loco-burgemeester van Parijs stelt een ultimatum van 1 maand aan de leveranciers van deelsteps. In die tijd moeten ze alle problemen die deelsteps veroorzaken oplossen. Tot nu zijn de negatieve externe effecten van deelsteps groter dan de voordelen. 

Doen ze dat niet dan zal Parijs de contracten met Lime, Dott en Tier niet verlengen en dan verdwijnen ze dus van de straat in Parijs. Parijs is in de hele wereld een voorbeeld op het gebied van micromobiliteit en als Lime, Dott en Tier daar hun vergunningen verliezen dan zal dat indirect meteen invloed hebben op de deelmobiliteit in de rest van de grote steden. Je ziet dat nu ook al in Lyon gebeuren maar ook in Brussel. In Parijs rijden nu 15.000 deelsteps rond. 5000 per deelstep leverancier.

7 reacties op “Loco-burgemeester Parijs wil contract Lime, Dott en Tier niet vernieuwen”

  1. Guido avatar
    Guido

    Laat dit een voorbeeld voor Nederland zijn. Mensen kunnen er gewoon niet mee omgaan. Je zag dat hier ook met die Chinese deelfietsen en nu ook met de deelscooters. Gemeente Utrecht ziet geen toegevoegde waarde van de groene Tier-scooters die er nu rondrijden en daarom moeten ze verdwijnen. Daarnaast kwamen er ook veel klachten bij de gemeente binnen over fout geparkeerde Tier strooiscooters. Ze worden vervangen door elektrische deelfietsen.

    1. Peter avatar
      Peter

      We begrepen ook dat de Tier strooiscooters in Utrecht vooral gebruikt worden voor ritjes van minder dan 5 KM. Daar kan je natuurlijk beter de LEVs die nog steeds in Nederland verboden zijn voor gebruiken.

  2. Jolanda avatar
    Jolanda

    De deelstep leveranciers kunnen nooit aan de eisen van de loco-burgemeester voldoen. Mensen blijven strooien met deelsteps. Ik zag deze zomer tientallen deelsteps in de Seine verdwijnen door mensen die geïrriteerd waren omdat ze de weg versperren.

  3. Pat avatar
    Pat

    Het grootste probleem is echter het gedrag van de mensen.
    De steps zouden bijv in specifieke rekken kunnen worden geplaatst die doormiddel van je pas geopend en gesloten kunnen worden.
    Daardoor vindt er een automatische registratie plaats waardoor bij wangedrag de gebruiker moet betalen.

  4. Luuk avatar
    Luuk

    Inmiddels al iets meer te weten gekomen over het aanvullend onderzoek naar categorie 1c?

    Enig idee welke data er knopen doorgehakt gaan worden? Ik kan online helemaal niks geen planning oid vinden over wanneer er weer debatten enzo zijn.

    1. Peter avatar
      Peter

      We hebben meegewerkt aan een onderzoek van het ministerie over 1c LEVs. Daar is een rapport over geschreven wat het ministerie van I&W nog moet publiceren. Er staat inderdaad voorlopig niks opnde agenda over LEVs.

      1. Luuk avatar
        Luuk

        Tnx😊

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *