Posted on

by

in

LEV als melkkoe van de overheid en verzekeraars

Omdat de toelating van LEVs tot de openbare weg in Nederland nog steeds  is geblokkeerd gaan steeds meer mensen zich afvragen wat daar nu achter zou kunnen zitten.

Het meest logische model voor toelating, wat wij ook promoten is LEVs verzekeren via je aansprakelijkheidsverzekering of een aanvullende verzekering als je schade aan je eigen LEV krijgt. Dat doen ze ook in België en Frankrijk. De Nederlandse overheid is voor het Duitse model. Een kentekenplaatje met een aparte verzekering voor je LEV plus een keuring door de RDW. Omslachtig en volgens ons vooral bedacht om de RDW werk te verschaffen, verzekeraars nog rijker te maken en het brengt de overheid jaarlijks ook extra belasting inkomsten op.

Noah van Cycleboard stuurde ons een discussie die hij onlangs had met dezelfde strekking maar ook met een andere invalshoek:

De overheid  zal PLEVs zolang mogelijk blijven verbieden. Aangezien mensen met stepjes goedkoper uit zijn. Geen rijbewijs (kosten), geen hoge benzine kosten, geen hoge aanschafprijs, belastingen enzovoort. Met een scooter (wat op het moment het dichtst bij elkaar ligt) heb je dat allemaal wel. En dus maakt de overheid en de economie daar goeie winst op. Nu laten ze het lijken alsof ze langzaam heel goed alles aan het goedkeuren zijn, maar met deelsteps (voor zowel toeristen als burgers) verdien je als bedrijf en overheid ook weer geld.

Wij hoorden in december 2019 dat er al met verzekeraars is afgesproken om e-steps te verzekeren via een sticker met een kenteken. En onlangs nog dat deelsteps volgend jaar al op de weg mogen. Nog voordat de Tweede Kamer heeft ingestemd met het nieuwe LEV kader. De vraag is nu of LEVs de nieuwe melkkoe van de overheid en verzekeraars zijn? Wie het weet mag het zeggen.

Photo: Christina Spinnen

7 reacties op “LEV als melkkoe van de overheid en verzekeraars”

  1. Ihsan avatar
    Ihsan

    Ik zei het toch NL B.V.

  2. Menno avatar
    Menno

    Wel Nice dat we niet allemaal oppeens een rijbewijs moeten, dan wordt de e step wel een geweldig (en goedkoper) scooter alternatief

  3. Andrei avatar
    Andrei

    Then again, now there is new gov representative for “Ministerie van Infrastructuur
    en Waterstaat”: @svanweyenberg [D66], maybe we should communicate with him for the current state of affairs’ about LEV ?

    1. Peter avatar
      Peter

      He’s not about LEVs. He is the successor to Stientje van Veldhoven. Minister van Nieuwenhuizen still deals with LEVs.

  4. GJ avatar
    GJ

    Nederland is op paar Scandinavische landen na, met veel betere sociale omstandigheden en gratis studie, het belasting land nummer 1. Ook de Corona testen zijn een verdien model geworden met btw hierop. Stilzwijgend gaan wij akkoord dat ook een kamerlid zich verrijkt hieraan. Stil klagend Nederland zonder protest stem. Rutte en zijn discipelen maken en houden dit land nummer 1 in niet alleen belastingen maar door de traagheid en inconsequent zijn ook crimineel land nummer 1. De overheid zelf als slechte voorbeeld met valse fraude beschuldigingen en zich niet houden aan klimaat akkoord. De step is daar goed voor maar dat telt nu even niet. De step moet financieel gemolken worden. Hoop dat de rechter de overheid snel de halt toeroept anders vrees ik het ergste voor ons ogenschijnlijk veilige landje dat verzuipt in slechte besluiten.

  5. Lex Lissauer avatar
    Lex Lissauer

    Het wordt (mij in ieder geval) steeds duidelijker dat we in een lobbycratie leven.

    Er zijn twee bewegingen:
    1. de schijn ophouden dat je werkelijk iets aan een probleem doet
    – en tegelijkertijd:
    2. Het probleem in stand houden zolang er aan verdiend kan worden. D.w.z. door de grotere bedrijven/multinationals die hier feitelijk de dienst uitmaken.

    Helaas is er geen multinational te vinden die enige winst ziet in het bevorderen van PLEVs, eerder integendeel, dus ik zie het somber in.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *