Omdat de toelating van LEVs tot de openbare weg in Nederland nog steeds is geblokkeerd gaan steeds meer mensen zich afvragen wat daar nu achter zou kunnen zitten.
Het meest logische model voor toelating, wat wij ook promoten is LEVs verzekeren via je aansprakelijkheidsverzekering of een aanvullende verzekering als je schade aan je eigen LEV krijgt. Dat doen ze ook in België en Frankrijk. De Nederlandse overheid is voor het Duitse model. Een kentekenplaatje met een aparte verzekering voor je LEV plus een keuring door de RDW. Omslachtig en volgens ons vooral bedacht om de RDW werk te verschaffen, verzekeraars nog rijker te maken en het brengt de overheid jaarlijks ook extra belasting inkomsten op.
Noah van Cycleboard stuurde ons een discussie die hij onlangs had met dezelfde strekking maar ook met een andere invalshoek:
De overheid zal PLEVs zolang mogelijk blijven verbieden. Aangezien mensen met stepjes goedkoper uit zijn. Geen rijbewijs (kosten), geen hoge benzine kosten, geen hoge aanschafprijs, belastingen enzovoort. Met een scooter (wat op het moment het dichtst bij elkaar ligt) heb je dat allemaal wel. En dus maakt de overheid en de economie daar goeie winst op. Nu laten ze het lijken alsof ze langzaam heel goed alles aan het goedkeuren zijn, maar met deelsteps (voor zowel toeristen als burgers) verdien je als bedrijf en overheid ook weer geld.
Wij hoorden in december 2019 dat er al met verzekeraars is afgesproken om e-steps te verzekeren via een sticker met een kenteken. En onlangs nog dat deelsteps volgend jaar al op de weg mogen. Nog voordat de Tweede Kamer heeft ingestemd met het nieuwe LEV kader. De vraag is nu of LEVs de nieuwe melkkoe van de overheid en verzekeraars zijn? Wie het weet mag het zeggen.
Photo: Christina Spinnen
Geef een reactie