Posted on

by

in

Legale e-step krijgt kenteken

De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de invoering van een registratie- en kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen zoals de e-step. Het is nog onduidelijk wanneer de registratie- en kentekenplicht ingaat maar het ligt voor de hand dat het samenvalt met het LEV-kader wat in 2025 zal ingaan. Zoals we al eerder schreven moeten e-steps eerst gekeurd worden voordat ze de weg op mogen. Dat is nu ook al het geval maar er komt er geen één door de keuring, die ten opzichte van de de rest van Europa veel te streng is.

Minister Harbers:

“We zien steeds meer nieuwe en innovatieve voertuigen om ons heen. Slechts een deel daarvan is goedgekeurd en mag je gebruiken op de weg. Als voertuigen qua uiterlijk op elkaar lijken, is het lastig om te zien of dat specifieke voertuig is goedgekeurd. Dat vind ik onwenselijk, want niet-goedgekeurde voertuigen zijn niet veilig genoeg bevonden. De invoering van een kentekenplicht zorgt ervoor dat mensen én handhavers in één oogopslag kunnen zien of zij met dit voertuig mogen rijden.”

Door kentekening is het voor iedereen duidelijk welke e-steps wel en niet op de weg mogen worden gebruikt. Bovendien maakt dit het voertuig herkenbaar, waardoor gebruikers én handhavers weten wat het voertuig wel en niet mag.

Door de registratieplicht kan daarnaast beter worden bijgehouden welke voertuigen op welke plekken worden aangeschaft. Het ministerie schat in dat het aantal bijzondere bromfietsen de komende jaren zal toenemen. Dat heeft consequenties voor de drukte op het fietspad. Het ministerie vindt het belangrijk om deze verwachte groei scherp in de gaten te houden.

Het bijhouden van die groei via betaalde kentekens vinden wij overdreven omdat e-bikes en fietsen met een gelijkwaardige impact dat niet hoeven. Het ministerie schat in dat het aantal bijzondere bromfietsen zoals de e-step de komende jaren zal toenemen. Wij denken dat het wel meevalt omdat alle e-steps die je nu al wereldwijd ziet rondrijden nog steeds in Nederland verboden blijven omdat ze volgens de overheid te gevaarlijk zijn en dus niet door de keuring komen om een kenteken te krijgen.

Uit een representatieve peiling van Legaalrijden.nl onder 1700 huidige en toekomstige LEV gebruikers bleek eerder dat er een ruime meerderheid is die hun e-step net zoals een fiets wil verzekeren. 83% ja / 17% nee.

3 reacties op “Legale e-step krijgt kenteken”

  1. n3rd4i avatar
    n3rd4i

    Hi @LegaalRijden, where is this text coming from? what is the official source? I’ve found that on the government website the following text appears:
    “`
    Door kentekening is het voor iedereen duidelijk welke ~~e-steps~~ voertuigen wel en niet op de weg mogen worden gebruikt. Bovendien maakt dit het voertuig herkenbaar, waardoor gebruikers én handhavers weten wat het voertuig wel en niet mag.
    “`
    Reference:
    [1]: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/11/03/kentekenplicht-voor-bijzondere-bromfietsen-zoals-bso-bus

    Best regards

    1. Peter avatar
      Peter

      Hello N3rd4i, our source is a press release from the government.

      1. n3rd4i avatar
        n3rd4i

        Hi, thanks for this. The thing is that, if this is the press release text why is the government website different text. Sounds like they “changed their minds” on weather to target e-steps or “more general”. The “problem” as this text describes it is that “some vehicles look alike”, this is the case between e-step w/ trottle and e-step w/o trottle (w/ step support), for which one will be mandated to have licence plate and the other one not. But that won’t fix the fact that the e-step w/o trottle won’t need licence plate because its european law. So basically this law won’t fix “the problem” (correct me if I’m wrong). Regards.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *