Posted on

by

in

Legaalrijden.nl test de Lime deelstep, versie 3.1.

Toen we de PLEV petitie in april van dit jaar begonnen ging dat vooral om de legalisatie van persoonlijke mobiliteit. Doordat de deelsteps destijds nogal onder vuur lagen door ongevallen wilden wij als community onze petitie daar niet mee verbinden. Ondertussen hebben we ons wel verdiept in deelsteps en al gauw bleek dat een groot deel van de negatieve berichten over deelsteps gepasseerd zijn op onzin. Incidenten waar niet de deelstep de oorzaak van is maar diegene die erop gereden heeft. We spraken met een arts van de spoedeisende hulp in België en die kon bevestigen dat er veel ongevallen waren door deelsteps. Hij voegde daar wel aan toe dat die ongevallen nauwelijks overdag plaatsvonden maar vooral s’avonds. Oorzaak: mensen die dronken rondrijden op een deelstep of met z’n tweeën op één deelstep zijn gevallen. Afgelopen zomer verongelukte er in Europa iemand dodelijk op een deelstep. In de media was de oorzaak de deelstep. Niet dat diegene door rood was gereden en geschept was door een auto. Dat beïnvloed de publieke opinie en schetst een verkeerd beeld van de werkelijkheid.

Deze zomer zagen we als community dat Lime en Bird er veel aan doen om de veiligheid te verbeteren en we hebben besloten om een gesprek met ze aan te gaan. Dat resulteerde er in dat ze de petitie steunen en dat wij nu een review kunnen publiceren van de nieuwe generatie Lime deelstep, versie 3.1. Dat is overigens niet de derde versie maar inmiddels de zesde verbeterde versie van de Lime deelstep.

Deelsteps van Lime huur je via een app op je smartphone. Om te zien waar de deelsteps staan open je de app en op de kaart zie je de dichtstbijzijnde locatie waar Lime deelsteps te huur zijn. De eerste Lime deelsteps in Nederland stonden op 25 oktober 2019 in Delft maar zijn inmiddels niet meer zichtbaar op de kaart. Handig omdat we de eerste mensen al gespot hebben die de Lime wilden huren. Via de app krijg je uitleg hoe je de Lime deelstep kan huren en een beknopte uitleg wat je wel en niet moet doen. Het ontgrendelen (starttarief) kost €1 en vervolgens betaal je €0.20 per minuut. Via de app kan je ook de status van de accu zien en de resterende aantal kilometers die je kan afleggen met de Lime deelstep.

Om een idee te krijgen van de afmetingen van de nieuwe generatie Lime deelstep hebben we er even een eerste generatie Micro step bijgelegd en een Xootr stepje. Als je naar de wielen kijkt valt meteen op dat die van de Lime step groot zijn, heel groot. 24.5 cm om precies te zijn. De breedte is 6 cm.

We hebben express geen vergelijking gemaakt met een Xiaomi of een Segway Ninebot e-step omdat die vaak nog voorzien zijn van 8-inch wielen. De Lime heeft 10-inch wielen. Dat is in centimeters een verschil van 5 centimeter. Op de afbeelding de Micro step ter vergelijking omdat de meeste mensen dit stepje wel kennen. Je merkt dat de Lime wielen een goede grip op de weg hebben en dat de stabiliteit ook goed is. De massieve banden zijn niet met lucht gevuld en kunnen dus ook niet lek gereden worden. Op de Nederlandse gladde fietspaden rijdt de Lime heerlijk. In de regen en in de herfst met blad op de weg moet je oppassen maar het is nog steeds goed te doen. Nat natuursteen of nat metaal moet je ten alle tijden vermijden. Bij sommige stoeptegels voelden we een beetje spoorvorming maar dat komt meer omdat je dat niet gewend bent. Een ritje over het Binnenhof met een samenraapsel aan stenen en klinkers was geen probleem.

Nieuw is ook dat de Lime nu voorzien is van twee schokbrekers op de voorvork. Het is vergelijkbaar met de vering die je aantreft op een mountain bike. Het werkt bijzonder goed en hobbels in de weg van boomwortels worden prima door de vering geabsorbeerd. We hebben het ook getest met grote oneffenheden en gaten in de weg en ook dat vangt de vering prima op.

Nieuw is ook dat de Lime is voorzien van een voor- en achterrem. We vermoeden dat het een trommelrem is maar omdat deze keurig zit weggewerkt in het wiel is dat niet helemaal duidelijk. De remmen werken prima en daar is helemaal niks mis mee. De wielen zijn voorzien van slagvaste spatborden en we hebben ze getest in het natte herfstweer. Aan de rechterachterkant zit een hengsel om de Lime op te tillen. Dat is vooral bedoeld voor de mensen die s’nachts de steps weer opladen.

Op het stuur van de Lime zitten goede handvatten die voorzien zijn van ribbels voor meer grip. Aan de linkerkant zit een draaibel. Dit heeft Lime gedaan omdat de voorgaande bellen altijd gesloopt werden. In het midden van het stuur tref je de unieke QR code aan waarmee je de step kan huren. Daaronder het display voor informatie zoals snelheid, de capaciteit van de accu en geo-fence gegevens. Dat zijn gebieden waar je de step niet mag neerzetten of ermee mag rondrijden. Rechts op het stuur zit het gaspedaal. Je zet een keer af met de step en daarna kan je via deze hendel gas geven. Hij werkt goed en je kan goed gedoseerd de snelheid bepalen. De maximumsnelheid van de Lime is 25 km/u en dat is prima voor de Nederlandse infrastructuur.

De treeplank is voorzien van een dikke laag antislip rubber en het Lime logo. Qua plaatsing van je voeten vonden wij dat het beste aanvoelen als je ze achter elkaar plaatst op de treeplank. Je meest dominante voet voor werkt net zoals bij e-skate het beste. Voor wie niet weet wat dat is, dat is je voet die je het eerst op een trap zet als je een trap oploopt. De Lime is aan de zij, voor en achterkant voorzien van reflectoren en het achterlicht heeft een remlicht. Dat werkt goed en is ook heel erg goed zichtbaar. De oplaadpoort van de Lime zit linksvoor aan de zijkant en is voorzien van een afdichting met een rubber dopje. De Lime is voorzien van een zeer goede en sterke standaard. We vermoeden dat de step bij windkracht 8 nog gewoon blijft staan. Goed want veel mensen in het buitenland ergeren zich aan omgevallen deelstepjes. Van de Lime 3.1 zullen deze mensen weinig last hebben.

Onder de treeplank van de Lime zit de 12800 mAh 460.8 Wh accu. Het opladen duurt +/- 5 uur en met een volledig volgeladen accu heb je een bereik van 40 kilometer. Dat is 20% meer bereik dan de voorgaand versie. Het gewicht van de step is 24 kilo en het draagvermogen 100 kilo. De 250 w motor van de Lime zit in het achterwiel verwerkt. Tot slot de verlichting. Die is perfect. Het voorlicht is zeer sterk en je bent daardoor zeer goed zichtbaar. Het achterlicht is ook goed zichtbaar en samen met de reflectoren is het vrijwel onmogelijk dat je de step niet ziet in het donker.

Generatie 3.1 van Lime is een robuuste en veilige e-step. We hebben hem s’nachts uitvoerig getest omdat we weten dat hij in Nederland verboden is op de weg. Op zich vreemd want wij kunnen echt helemaal niks vinden waarom deze step niet op de weg zou mogen. Hij is veilig, robuust, vehicle grade, de componenten zijn goed en over het design is goed nagedacht met veiligheid voorop. De voorvering in combinatie met de grote wielen en de handremmen maakt het een van de veiligste en comfortablele huursteps waar we tot nu toe op gereden hebben. Er klopt één ding niet en dat is dat je er niet mee mag rondrijden.

We gaan de Lime nog verder testen de komende tijd en natuurlijk komen er ook reviews van (deel)steps van andere leveranciers. Als je vragen hebt over deze review laat het ons weten.

2 reacties op “Legaalrijden.nl test de Lime deelstep, versie 3.1.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *