Bird, Lime, Tier en VOI willen niet meer wachten op nieuwe Nederlandse wetgeving en kiezen desnoods voor het Duitse model. De 4 buitenlandse deelstep leveranciers zijn een samenwerking aangegaan onder de noemer Nederlandse Micro Mobiliteit Coalitie.
Wij nemen daar met onze achterban met meer dan 12.500 mensen die de petitie steunen afstand van. Het doet ons denken aan Jan van Speijk “Dan liever de lucht in! De deelstep fabrikanten willen proberen om hun deelsteps zo snel mogelijk exclusief op de Nederlandse straten te krijgen.
Wij willen met onze petitie micromobiliteit reguleren via het Belgische model. Een model wat 17 EU-lidstaten ook hebben overgenomen, behalve Duitsland.
Wat ons ook onderscheid ten aanzien van de deelsteps zijn ongevallen. Bij persoonlijk gebruik is dat nihil, hoe dat bij deelsteps zit weet inmiddels iedereen en dat gaf tot voor kort bij alle gesprekken die we hebben gevoerd ook altijd een negatief randje. Daarbij is dagelijks deelstep gebruik kostbaar en het geld van verhuur verdwijnt via een app naar het buitenland.
Vanmorgen hebben we het bijzondere bromfiets model (gelijkstellen aan een Segway) en alleen voertuigen met een stuur aan onze achterban voorgelegd en wij kunnen door deze stap niet anders dan de samenwerking met Bird en Lime opzeggen. Ze gaan voor zichzelf, en wij gaan voor iedereen. Dat is het verschil.
In het FD zagen we vanmorgen het volgende bericht: woensdag legt de coalitie een position paper voor aan de Tweede Kamer. Daarin pleiten zij ervoor dat de toelatingseisen van de e-step, zoals in België, gelijkgesteld worden aan die van de elektrische fiets. Of desnoods naar Duits voorbeeld.
De bovenstaande afbeelding komt uit de position paper van de Nederlandse Micro Mobiliteit Coalitie. Daar zien we een voorstel om deelsteps en e-steps gelijk te stellen aan een bijzonder bromfiets zoals een Segway. Lees WA-verzekering en keuringen. Wij gaan voor de meest linkse categorie.
Geef een reactie