Posted on

by

in

Legaalrijden in gesprek met TNO over LEVs zonder stuur

LEVs zonder stuur zoals de Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard zijn (vooralsnog) uitgesloten uit het LEV-kader en wij vroegen ons in april 2021 af of het niet mogelijk was om ze in een aparte 1C categorie in te delen. In juli 2021 stuurde de minister een brief naar de Tweede Kamer waarin ze liet weten dat ze een aparte 1C categorie voor LEVs zonder stuur wilde laten onderzoeken.

Aanvullend onderzoek

Een jaar later gebeurde dat ook en kreeg Legaalrijden een uitnodiging om onder leiding van onderzoeksbureau Tridee met experts van het ministerie van I&W, SWOV, RDW, HAN University of Applied Sciences, Radboud Universiteit, Vrije Universiteit, Rijksuniversiteit Groningen en de TU Delft over LEVs zonder stuur te praten.  Doel van deze bijeenkomst was om te kijken of ‘balansvoertuigen zonder stuur’, zoals eenwielers op een veilige manier kunnen deelnemen aan het verkeer. Denk daarbij aan de rijtaken, vaardigheden, voertuigbeheersing en interactie met andere verkeersdeelnemers.

TNO

Daarnaast vingen wij ook op dat TNO in opdracht van het ministerie van I&W onderzoek aan het doen is naar LEVs zonder stuur. TNO maakt een inventarisatie van de impact op de verkeersveiligheid van elektrisch aangedreven balansvoertuigen zonder stuur. Denk daarbij specifiek aan monowheels, Onewheels en elektrische skateboards.

Op onze vraag aan het ministerie of TNO onze input niet kon gebruiken, kregen we meteen een uitnodiging om langs te komen voor een gesprek. TNO had de Legaalrijden website al bestudeerd maar wilde graag nog met ons om de tafel om hun bevindingen te bespreken. Het is fijn dat gebruikers van LEVs zonder stuur ook bij dit onderzoek gehoord worden. We hebben vandaag goede input kunnen geven maar de inhoud van wat er besproken is kunnen we niet delen.

De uitkomsten van het onderzoek worden nog dit jaar via het ministerie van I&W aan de Tweede Kamer aangeboden.

 

16 reacties op “Legaalrijden in gesprek met TNO over LEVs zonder stuur”

  1. Hans avatar
    Hans

    Lekker bezig mannen! We wachten het met spanning af.

  2. Tycho avatar
    Tycho

    Ik rij al een jaar dagelijks op mijn monowiel door het verkeer. Inmiddels staat er 4000km op de klok. Enja dan rij ik op een legaal skateboard bijna een kind aan omdat ie opeens van opzij de weg op rent en precies voor me gaat rennen. Niet stoppen wat je verwacht maar door rennen precies de route die je uit wijk. Stuur maar richting stoep om hem niet aan te rijden. Tsja dan denk toch weer dat ik veel beter monowiel kan rijden. Dat gaat mij beter af dan een skateboard dat vrij rolt zonder makkelijke rem.

  3. Rb1 avatar
    Rb1

    goed bezig! hopelijk helpt het

  4. Jasmijn avatar
    Jasmijn

    Lekker bezig weer!

  5. Mark avatar
    Mark

    Laat ze beginnen met de Belgische wetgeving over te nemen. Dan na een jaartje evalueren.

    Wat in Antwerpen en Brussel kan moet hier ook mogelijk zijn.

    Dit duurt al veel te lang zo.

  6. Mark avatar
    Mark

    Ik vrees dat het een helmplicht gaat worden op max 500 watt wieltjes en een constructiesnelheid van 15 of 25 km/u…

    Zie maar eens een fabrikant te vinden die zin heeft dit door de rdw keuring te krijgen en te maken voor onze markt…

    1. Leroy avatar
      Leroy

      Nou dan kan ik mijn Segway GT1E wel weg donderen als dat echt gebeurd. Die heeft 1500 watt en mag 25 km/u.

      1. Mark avatar
        Mark

        1500 watt gaan ze vrees ik nooit toestaan. Elektrische fietsen hebben een hulpmotor van 250 watt.

        Met 1500 watt kan je zeker 40 km/u halen op een step.

        Het erge is dat je op een eenwieler wel meer watts nodig hebt omdat je de motor niet alleen gebruikt om vooruit te gaan maar ook om te balanceren. Dus voor eenwielers zie ik het somber in.

        Maargoed ik doe gewoon lekker m’n ding op rustige plekken. Net een prachtige rit gemaakt helemaal rond de Grebbeberg. Tussen de buien door. Slechts 3 anderen waagden zich buiten en voor die mensen ben ik netjes afgestapt om ze de ruimte te geven. Een bejaarde man begon vragen te stellen, die had nog nooit zo’n eenwieler gezien en vond het prachtig.

    2. Nik avatar
      Nik

      het wordt een snelheid van 17 km/u, helmplicht en zijwieltjes voor bestuurders van 30+

    3. Jochem avatar
      Jochem

      Nee, dan zal die onder de bestaande wet ‘max 4kW motor’ vallen omdat het ook je remvermogen is (een agent was dat ook met mij eens tijdens een staande houding). Verder limiteren t/m 25km/h en dat handhaven.

  7. geert lebbing avatar
    geert lebbing

    Succes gewenst!

  8. Lex avatar
    Lex

    Dat klinkt (eindelijk) als een beetje goed nieuws.

  9. Vincent avatar
    Vincent

    ‘TNO maakt een inventarisatie van de impact op de verkeersveiligheid van elektrisch aangedreven balansvoertuigen zonder stuur’.

    EUC en monowielen vallen toch niet onder voertuigen?

    Wat zegt TNO hiervan? Dan is er voor 1 groep alvast duidelijkheid! Kan Mark lekker de ouderen blijven vermaken😁

    1. Rb1 avatar
      Rb1

      ik rijd geen voertuig 😼

    2. Mark avatar
      Mark

      Er is al een uitspraak van een rechter dat die wetten nogal oud zijn toen gemotoriseerde eenwielers nog niet bestonden.

      Die letterlijke tekst in de wet is niet zo belangrijk want volgens de rechter snapt iedereen dat de elektrische eenwielers ook vallen onder een gemotoriseerd voertuig.

      Wie z’n eenwieler terugkrijgt van justitie of de politie kan overtuigen heeft gewoon mazzel. Niks meer niks minder.

  10. Gerard McEk avatar
    Gerard McEk

    Fijn dat jullie zo actief zijn en elke ontwikkeling op de voet volgen. Wel merkwaardig dat dit in Nederland allemaal zo moet worden ‘overgeorganiseerd’. In een aantal landen doen ze er helemaal niet zo moeilijk over. En als het dan uit de hand dreigt te lopen wordt lokaal de snelheidslimiet verlaagd, zoals in het centrum van Parijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *