Posted on

by

in

Legaalrijden gaat in gesprek met minister Cora van Nieuwenhuizen

Op 7 april van 12:00 uur tot 13:00 uur gaat Legaalrijden in gesprek met minister Cora van Nieuwenhuizen. Vanwege corona geen tête-à-tête maar een videogesprek via Zoom. De minister had ons vorig jaar tijdens een algemeen overleg in de Tweede Kamer uitgenodigd om onze Legaalrijden petitie aan te bieden maar die houden we liever nog even aan. We gaan naar de 20.000 ondertekeningen en daar zijn we best trots op. Maar meer is beter en we hebben nog altijd de hoop dat influencers de petitie een keer delen. En ja we hebben ze vaak benaderd via mail en Instagram maar nooit een reactie gekregen. Volgens ingewijden doen ze dat alleen voor geld. Aangezien wij en onze community alles gratis doen om LEVs te legaliseren kunnen we daar niet in meegaan. We zijn een non-profitorganisatie met als enig doel om legaal en verzekerd met onze LEVs te mogen rondrijden, net als in 19 EU-lidstaten. 

Op 7 april gaan we onze position paper (link) aanbieden aan de minister, voorzien van een korte en bondige toelichting. Daarna gaan we nog met enkele LEV gebruikers en de minister in gesprek. LEV gebruikers die nu al vaak tienduizenden kilometers hebben rondgereden door Nederland zonder problemen. Mocht je zo’n gebruiker zijn en heb je het gevoel dat je bij het Zoom gesprek uitgenodigd moet worden? Laat het ons weten. Als je vragen hebt ook. Vragen die al in de position paper staan zijn overbodig maar als je aanvullingen hebt dan horen we dat graag. 

Het ministerie heeft onderzoeken van onder andere het TNO en MetrixLab over LEVs naar de Tweede Kamer gestuurd. Wij denken dat die onderzoeken een verkeerd beeld schetsen over LEVs en zullen aan de hand van ons eigen onderzoek en feedback van gebruikers via onze position paper toelichten waarom wij denken dat de inhoud van die onderzoeken een vertekend beeld geeft. Als voorbeeld kunnen we bijvoorbeeld het TNO nemen die onderzoek geeft gedaan via AliExpress en de Google zoekmachine over LEVs. De Onewheel, Nederlands meest verkocht LEV na de e-step komt niet voor in de zoekresultaten op AliExpress. Maar het TNO gebruikt het als bron in een wetenschappelijk onderzoek om de LEV markt in kaart te brengen. Wij gaan graag voor de feiten. Die lees je in onze  Legaalrijden Position Paper. 

Eén reactie op “Legaalrijden gaat in gesprek met minister Cora van Nieuwenhuizen”

  1. Ronald avatar
    Ronald

    Hallo,
    Mijn naam is Ronald Glotzbach en ben 59 jaar jong.
    Ik rijd al vanaf mijn 19e auto en vanaf mijn 30e motor.
    Afgelopen November heb ik ( na veel wikken en wegen i.v.m. de illegaliteit) een Oxboard pro 2 estep gekocht omdat ik graag wat vaker met de trein naar mijn werk wilde in plaats van de auto te nemen.
    Mijn ervaring is dat de estep zeker niet gevaarlijker is dan de ebike.
    sterker nog, na mijn mening en ervaring is de speed pedelek gezien zijn beperkte rem vermogen en top snelheid gevaarlijker dan mijn estep die over drie rem mechanisme beschikt en is voorzien van remlicht.
    Ook gezien het willen behalen van de milieudoelstellingen zou Nederland juist voorop moeten lopen met het bevorderen van elektrische alternatieven.
    Groeten Ronald.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *