Posted on

by

in

Legaalrijden dient klacht in over eenwielers bij Nationale Ombudsman

Klacht over ministerie van Justitie, I&W, OM en Politie verzonden aan de Nationale Ombudsman:

Eigenaren van een Onewheel of Electric Unicycles (EUC) vallen met de huidige en nieuwe wetgeving in Nederland buiten de wet. In tenminste 18 EU-lidstaten zijn ze toegestaan op de openbare weg via een (AVP) aansprakelijkheidsverzekering en vallen ze onder de Europese Machine-, EMC- en RoHS-richtlijnen. Volgens Europese wetgeving zijn ze ook in Nederland toegestaan. 

In de wet staat dat een voertuig meer dan 1 wiel heeft. Eenwielers vallen niet onder EU-richtlijnen en daarmee is het dus geen voertuig in de zin van regelgeving. Ook de RDW verstrekt daarom geen goedkeuringen op éénwielers. De huidige beleidsregel bijzondere bromfietsen, lees het toelatingskader gaat alleen over twee- of driewielige voertuigen en vierwielers . 

De politie vindt dat een eenwiel verzekerd moet zijn. Als dat niet het geval is neemt de politie ze bij een (tweede) staandehouding in beslag als een niet verzekerd voertuig. 

Probleem is dat eigenaren van een eenwiel zoals de Onewheel en EUC hun elektrisch verplaatsingsvoorwerp niet kunnen verzekeren. We hebben alle verzekeraars in Nederland benaderd en die geven aan dat eerst de overheid moet aangeven dat eenwielers zijn toegestaan op de openbare weg. Dat hebben we herhaaldelijk aangegeven bij vrijwel alle instanties en overheden in Nederland.

De politie neemt regelmatig Onewheels en EUCs in beslag. Na verloop van tijd beslist het OM dat ze teruggeven moeten worden. Voor de fijnproevers, in de brief in de bijlage spreekt de Officier van Justitie over een voertuig. Een Onewheel, Monowheel of EUC is geen voertuig want een voertuig heeft volgens de wet meer dan 1 wiel. In de brief staat ook teruggave elektrisch monowheel. In dit geval ging het om een Onewheel en het gaat niet om één geval. 

Probleem is dat eigenaren van een eenwiel zoals de Onewheel en EUC hun elektrisch verplaatsingsvoorwerp niet kunnen verzekeren. Als dat wel kan is het probleem verholpen.

Hopelijk kunt u het tij keren. 

14 reacties op “Legaalrijden dient klacht in over eenwielers bij Nationale Ombudsman”

  1. Lisette avatar
    Lisette

    Heel goed dit! Onbegrijpelijk dat je in België, Spanje, Italië, Frankrijk etc, etc gewoon mag rondrijden op een Onewheel maar niet in Nederland. We lopen in Nederland vreselijk achter met deze nieuwe vormen van mobiliteit. Legaliseer ze!!

  2. Eddie avatar
    Eddie

    Het RDW gaf in 2020 al aan dat er geen toelatings eisen zijn voor een eenwiel. Waarom moet dit zo vreselijk lang duren?

    1. Jasper de Goede avatar
      Jasper de Goede

      Tekst uit 2019 op de website van het OM: Naast de tweewielige minibrommers, zijn er ook éénwielige gemotoriseerde voertuigen zonder stuur. Voor deze voertuigen is nu nog geen goedkeuring van het ministerie nodig. Wel moeten alle bestuurders die er mee rijden een aparte WA verzekering afsluiten. Hebben ze dat niet? Dan is de bestuurder in overtreding en kan het politie het in beslag nemen.

      Toen ik in 2019 deze tekst op de website van het OM zag heb ik een Onewheel gekocht. Ik dat ze met een WA-verzekering een AVP bedoelden. Dat bleek helaas niet zo te zijn. De afgelopen 3 jaar ben ik herhaaldelijk staande gehouden. Dat ging meestal goed maar er zijn inmiddels al 2 Onewheels in beslag genomen. Via deze wekbsite ontdekte ik dat de overheid ze vervolgens op veilingen verkoopt. Ik heb mijn tweede Onewheel weer via zo’n veiling website teruggekocht. Die is vorige week weer in beslag genomen. Ik blijf ze terugkopen en neem de bekeuringen voor lief. Zo heb ik een manier gevonden om toch te kunnen rijden. Het lijkt een dure hobby maar ik heb mijn auto weg gedaan en gebruik hem vooral voor woon- werkverkeer in combinatie met het OV. Op deze manier negeer ik de achterhaalde regeltjes van de overheid en kan ik toch rondrijden. Het enige wat niet goed voelt is dat ik onverzekerd rondrij maar het OM eist daarin iets van mij waar ik niet aan kan voldoen. Dat heb ik herhaaldelijk via deze website kunnen aantonen waarvoor dank!

      1. Rb1 avatar
        Rb1

        jasper ik ben van de zomer 2 keer aangehouden 1e x waarschuwing en 2weken erna boete gaan ze hem nu in beslag nemen de volgende x of vervalt zon boete/aantekening na een bepaalde tijd? en damn dat doe ik je niet na hoor 🤯

  3. Ella avatar
    Ella

    De minister zei in 2020 we gaan LEVs toestaan als het veilig kan. In het debat in 2021 hoorde ik Tweede Kamerleden dat ook zeggen. Ik zit in Europese whatsapp groepen van gebruikers van een EUC en van de Onewheel en zie daar nooit berichten voorbij komen van ongevallen. Dat zijn ook de landen waar ze al zijn toegestaan. Waarom de overheid het hier blokkeert heeft te maken met onkunde. Er is geen kennis van dit soort vormen van vervoer. Dat er geen een Tweede Kamerlid, staatssecretaris of minister is die een LEV heeft zegt ook al genoeg over het bestuur van dit land.

  4. Harold avatar
    Harold

    De minister zei twee jaar geleden dat ze de toelating van LEVs Europees wil regelen:

    “dan is het voor de fabrikanten van de voertuigen ook overzichtelijk want dan kunnen ze deze in elk Europees land conform dezelfde eisen hun producten verkopen en dan weten gebruikers ook waar ze aan toe zijn”

    Gebruikers weten inmiddels al 3 jaar waar ze aan toe zijn. In elk Europees land zijn ze al toegestaan, behalve Nederland. Zo overzichtelijk is het. Het is een schande dat Nederland nog steeds niks heeft geregeld voor de EUC, Onewheel, e-step en het elektrisch skateboard.

  5. Vee avatar
    Vee

    De brief: prima. Maar ik mis een joekel van een detail:

    Onze vrijheid om een Onewheel te gebruiken (alsmede andere LEV’s) in landen waar dit WEL legaal is wordt ook aan banden gelegd omdat we ook elders onverzekerd zijn. We worden hiermee letterlijk gegijzeld door onze bekrompen wetgever.

    Waarom wordt bovenstaande regelmatig vermeden?

    1. Peter avatar
      Peter

      Het indienen van het verzoek aan de Ombudsman moest in 2000 woorden. Dit en andere punten nemen we natuurlijk mee als ze contact met ons opnemen om inhoudelijk met elkaar in gesprek te gaan.

      Het onverzekerd rondrijden in het buitenland hebben we als Legaalrijden zelf ontdekt dus no worries. We hebben vrijwel alle verzekeraars, het verbond van verzekeraars, het ministerie van I&W en de Tweede Kamer hiervan in 2019 al op de hoogte gebracht. Zie ook:

      http://www.legaalrijden.nl/blog/duizenden-nederlanders-rijden-op-vakantie-onverzekerd-rond-op-elektrische-e-steps/

      1. Davide avatar
        Davide

        Je zou verwachten dat de overheid met de zogenaamde nieuwe bestuurscultuur dit soort dingen nu snel zou oppakken. Luisteren naar gebruikers van Levs in plaats van het luisteren naar instituten en instanties die zelf baat hebben bij het ja-knikken naar de overheid.

        Harbers werkte samen met CDA’er Geurts mee aan het regeerakkoord. Ik gok dat er geen woord over Levs in staat. Het is business as usual en ook Geurts heeft helemaal niks met Levs want in de Kamer kwam hij vooral op voor (varkens) boeren. Het is jammer dat Wytske Postma is opgevolgd door zo’n man. Ik durf te wedden dat hij niet eens de moeite heeft genomen om de wensen van Lev gebruikers aan te horen. Harbers is van Nieuwenhuizen 2.0 en ik gok dat die ook helemaal niks heeft met Levs. VVD is van de benzine auto en niet van de Levs.

  6. Romen avatar
    Romen

    Helemaal top dit. Goed dat jullie blijven strijden voor ons. Het is bizar dat er gewoon geen duidelijkheid komt na al deze tijd. Nederland is laks!

  7. Henk avatar
    Henk

    Of een onewheel nou wel of niet verzekerd kan worden is 1. Ik snap dat diegene die erop rijden , het een geweldig apparaat vinden. Het is ook een zeer vernuftig voertuig. Maar als je eerlijk ben, moet je wel snappen dat dit ding niet voor iedereen geschikt is. Totaal geen houvast in nood situatie. Niet iedereen is lenig genoeg om snel on te grijpen. Als je zon ding legaal zou willen hebben, zou er een soort van rijbewijs aan moet hangen. Het blijft een acrobatisch voertuig.

    1. Rb1 avatar
      Rb1

      de hoge drempel houdt het plebs op afstand. hoogachtend Rb1 van onewheelson

    2. Hella avatar
      Hella

      Het is beter dat je geen houvast hebt in een noodsituatie. Daarom gebeuren er ook zo weinig ongelukken mee. Met een e-step zit er altijd een stuur in de weg als er iets mis gaat.

    3. Vee avatar
      Vee

      Dit is nu net het probleem en sorry dat ik dit zeg: Een vastgeroeste denkwijze.
      Precies om deze reden lopen we in dit land achter.

      “De Stint WAS gevaarlijk (verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar nog altijd geen bewijs dat het aan de Stint lag) dus verbannen we alle PEV’s voorgoed”.

      Leer een volwassene dat nooit heeft gefietst maar om te fietsen. Kijk hoelang dit duurt voordat deze het veilig kan. Je zal verbaasd zijn hoeveel sneller het individu een Onewheel door heeft. Heeft niks met acrobatiek te maken.

      Wat WEL een rijbewijs nodig heeft: Senioren op E-Bikes. Ze kunnen ineens dubbel zo hard als dat ze gewend waren maar hebben maar een kwart van het reactievermogen benodigd en al helemaal geen fysiek incasseringsvermogen.
      Vaak niet eens een helm: rijpe watermeloenen VS asfalt en een gevaar voor ander verkeer.

      Wat ik wil zeggen: niet elk vervoersmiddel is geschikt voor iedereen, zelfs een doodnormale fiets niet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *