Posted on

by

in

Komst van LEVs op het fietspad chefsache bij de Telegraaf

We willen graag nog even reageren op het hoofdredactionele commentaar (achter een betaalmuur) in de Telegraaf van vandaag. Daarin weer de aanname dat de komst van LEVs de veiligheid op het fietspad onder druk zet. In de column ook een verwijzing naar de ongevallencijfers van vorig jaar. Alleen laat de hoofdredactie van de Telegraaf gemakshalve de meest cruciale informatie over die ongevallen weg uit het artikel.

50% van het aantal fietsdoden is 60 jaar of ouder. Het aantal dodelijke ongevallen onder twintigers en dertigers daalde met 19%. Eenderde van alle fietsdoden verongelukte op een e-bike. Dat lezen we nergens in het stuk. Er vallen veel slachtoffers onder 70-plussers. Meer dan de helft van deze groep heeft inmiddels een e-bike. Dat zijn de feiten.

Eerder bleek al uit een uitsplitsing van het aantal ongevallen in België, waar LEVs al zijn toegestaan dat het aantal ongevallen met de fiets veel hoger is. 8558 ten opzichte van 35 met Lichte Elektrische Voertuigen. Onlangs presenteerde ook Duitsland ongevallenstatistieken die vooral het gevaar van de fiets aantonen. 351 dodelijk verongelukte fietsers versus 7 met LEVs. Het ministerie van I&W heeft de TU Delft onderzoek laten doen naar de ongevallencijfers van LEVs. De belangrijkste conclusie is dat er onvoldoende harde ongevallencijfers zijn. De komst van ons soort LEVs op het fietspad zal dus niet leiden tot een explosie van het aantal verkeersdoden.

We zagen naar aanleiding van het stuk in de Telegraaf ook een verslag voorbij komen bij RTL waar ze op het drukste fietspad van Nederland iemand van de Fietsersbond interviewen. Dat het daar druk is weet iedereen. In de rest van Nederland valt het allemaal best wel mee. De Telegraaf, VVN en de Fietsersbond nemen nu de randstad als representatief voorbeeld voor heel Nederland maar is dat wel terecht? Iedereen die wel eens op de fiets zit weet dat de ophef over de komst van LEVs redelijk is opgeblazen in het artikel en het hoofdredactionele commentaar van de Telegraaf. De meerderheid van de gemeentes in Nederland heeft geen overvolle fietspaden.

Derk Jan Eppink van JA21 stelde vandaag ook Kamervragen aan Cora van Nieuwenhuizen over de toelating van hippe lichte elektrische voertuigen. Aanleiding is het artikel in de Telegraaf. Ze spreken over een explosieve toename van snelle en amper hoorbare LEVs. Fietspaden worden door de komst van LEVs onveilig en overvol voor ouderen en kinderen volgens JA21. Dat ouderen het fietspad vooral zelf veel onveiliger maken is ze blijkbaar ontgaan.

Tot slot schrijft de Telegraaf al de hele week dat er volgend jaar al e-steps op het fietspad verschijnen. Dat klopt niet want dat gaat pas in 2023 gebeuren volgens de minister.

6 reacties op “Komst van LEVs op het fietspad chefsache bij de Telegraaf”

  1. ArieKanarie avatar
    ArieKanarie

    Snelle e-bikes en snelle wielrenners hoor je ook niet aankomen, dus ik vraag me af waarom ze snelle LEVs die je niet (allemaal) hoort aankomen ineens zo’n groot probleem vinden..

    1. Kuro avatar
      Kuro

      Omdat mensen van de fietsersbond het lef en idee hebben dat zij de heersers zijn over het fietspad waar wij gezamenlijk allemaal belasting voor afdragen. Verzuurde mensen die graag wil dat alles naar hun hand wordt gezet en dat andere mensen geforceerd moeten worden om hun regels te volgen.

      1. ubi de feo avatar
        ubi de feo

        People from cyclist’s union have the idea that they own everything, not just bike pads.
        Like I said in a past comment I have to dodge at least one cyclist a week while riding my motorbike 😀

    2. Tim avatar
      Tim

      hoor je niet aankomen? Als je gaat inhalen zit er toch ook nog een bel of toeter op bijvoorbeeld de e-steps?

    3. Romen avatar
      Romen

      Helemaal waar. Wielrenners kunnen echt hoge snelheden halen en gedragen zich ook vrij asociaal en onveilig op de weg wat ik heb meegemaakt, alsof de weg van hun is. Dat gezegd , ik snap niet waar het hele idee vandaan komt dat fietsen veilig zijn? Ook daar kun je de meest verschrikkelijke ongelukken krijgen en ook daar ligt het helemaal aan hoe de bestuurder zich bedraagt. Om maar het voorbeeld van de Wielrenners aan te nemen, dan is dat een heel ander soort fietser. Gaan we dat dan ook reguleren? Dacht het niet toch…

      1. Romen avatar
        Romen

        En de Telegraaf als kraft heb ik zowiezo niet echt een hoge pet van op. Zeer conservatief tot bijna propaganda achtig, maar dat is mijn mening

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *