De kentekenplicht voor LEVs vinden wij overdreven. In de huidige maar vermoedelijk ook de toekomstige wetgeving stelt de overheid een e-step gelijk aan een (bijzondere) bromfiets die veel meer vermogen heeft. E-steps en de grotere LEVs moeten voorzien zijn van een kenteken (sticker) en verzekerd zijn.
Legaalrijden is tegen het verzekeren via een kenteken. In de rest van Europa zijn LEVs zoals de e-step verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Net zoals een fiets. Het argument van de overheid is dat je op die manier de ongevallen ongevallen met LEVs beter kan monitoren. Onzin want op een fiets zit ook geen kenteken en daar weten we dankzij het Letsel Informatie Systeem (LIS) ook prima wat daar allemaal mis gaat. Sterker nog we weten zelfs nu al dankzij het LIS hoe de ongevallen met de e-step in Nederland zijn. Dat systeem werkt al, zonder kenteken.
Wij zien een kenteken vooral als een nieuw verdienmodel voor verzekeraars. Dat is al in 2019 op een zolderkamertje van het ministerie van I&W besloten. In de rest van de wereld verzekeren ze LEVs zoals de e-step via een een aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Het is de meest logische en gebruikte vorm van verzekeren voor deze lichtere categorie tot 50 kilo. Daar is dus echt wel over nagedacht maar hier moet het dus anders. LEVs zonder stuur wegen zelfs minder dan 20 kilo en de ongevallen zijn nihil.
Uit een representatieve peiling van Legaalrijden onder 1700 huidige en toekomstige LEV gebruikers blijkt dat er een ruime meerderheid is die hun LEV net zoals een fiets wil verzekeren. 83% ja / 17% nee. Dit hebben we laten weten aan Tweede Kamerleden maar die heeft anders besloten.
Het wetsvoorstel is al aangenomen in de Tweede Kamer en inmiddels aangeboden aan de Eerste Kamer. Het komt er op neer dat er een registratie- en kentekenplicht komt voor bijzondere bromfietsen.
Doel van de regeling is dat handhavers kunnen zien welke e-steps wel of niet zijn toegestaan (goedgekeurd) voor gebruik op de weg. Met een kenteken is er ook een verzekeringsplicht. Daarbij komt ook dat je een e-step moet overschrijven als je hem verkoopt. Volgens de overheid maakt kentekening het mogelijk om de markt beter te reguleren en hier toezicht op te houden en de overheid kan het aantal registraties, de levenscyclus van de voertuigen, ongevallen en (nieuwe) soorten voertuigen beter monitoren.
Wij denken dat zelfregulering met een AVP verzekering een stuk eenvoudiger is. Dat zien we in de rest van Europa ook met LEVs en dat gaat prima. In Nederland moeten eigenaren van LEVs onnodige extra kosten dragen van de RDW en die van de verzekeraars. Een LEV is geen LEV maar nog steeds een bijzondere bromfiets, net als nu. De gebruikers zijn de sigaar, net als de fabrikanten die het hele nieuwe LEV-kader al lang niet meer serieus nemen. Ze focussen op de landen waar LEVs al jaren legaal zijn en gaan voor een kikkerlandje als Nederland echt niet hun hele productielijn aanpassen.
Als je nog wil klagen bij de overheid over de kosten die je als LEV gebruiker moet maken voor de keuring, het kentekenen en de duurdere verzekering voor een LEV dan kan je hier bezwaar maken tot 21 mei. Het is handig als je daarin ook de onderstaande tekst verwerkt:
Uit een representatieve peiling van Legaalrijden.nl onder 1700 huidige en toekomstige LEV gebruikers blijkt dat er een ruime meerderheid is die hun LEV net zoals een fiets wil verzekeren. 83% ja / 17% nee.
Geef een reactie