Posted on

by

in

Kader Lichte Elektrische Voertuigen is kopie van het Duitse model

Er zijn op dit moment 18 EU-lidstaten zoals Frankrijk, Italië, Spanje en België waar LEVs via zelfregulering en een aansprakelijkheidsverzekering rondrijden. Duitsland wijkt daarin af en staat alleen e-steps via een keuring toe op de openbare weg. Alle LEVs zonder stuur zijn daar verboden. Je raad het al dat is precies het model wat demissionair minster Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat gekozen heeft als model voor het nieuwe LEV kader. Het is via deze link te downloaden.

Voertuigen zonder stuur en/of met één wiel vallen niet onder één van de categorieën van het LEV-kader. De RDW geeft aan dat voor dit soort voertuigen andere technische eisen en andere vaardigheden van bestuurders nodig zijn. In een recent rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteit wordt dit bevestigd: na vier weken oefenen is het voor bestuurders van deze voertuigen nog steeds lastig een noodstop te maken en controle te houden over het voertuig. We hebben even opgezocht wie het rapport hebben geschreven en dan komen we uit op een bioloog en een energie wetenschapper die onderzoek heeft gedaan naar de duurzaamheid van brandstof. Dat zijn de mensen die bronnen raadplegen die achterhaald zijn, de gebruikers in Nederland negeren en gewoon onzin opschrijven. Ook wordt aangegeven dat er veel (lichte) ongevallen gebeuren. Iets wat we onder de gebruikers in Nederland niet terug zien de ongevallen zijn nihil. Wij hebben al drie jaar lang uitvoerig onderzoek gedaan maar dat is tot nu toe door de overheid genegeerd. Je mag alleen aanschuiven als het over ditjes en datjes gaat.

In het rapport van TNO wat via de Google zoekmachine tot stand is gekomen zagen we eerder vergelijkbare onwaarheden. De conclusie is dat het uit veiligheidstechnisch oogpunt niet wenselijk is om op de openbare weg te rijden met LEVs zonder stuur. In 18 EU-lidstaten doen ze dat wel en de meeste gebruikers kennen we via WhatsApp groepen van LEV gebruikers en daar zien we een heel ander beeld. De ongevallen zijn nihil, die zie je vooral bij de gebruikers van deelsteps. Vreemd genoeg lees je dat nergens in de rapporten van de overheid.

De RDW geeft aan dat het niet uitgesloten is dat technische eisen op te stellen zijn, maar dat die anders zijn dan voor de 1b categorie waar nu alleen de e-step in zit. Zelfs wanneer de techniek voldoende geborgd zou kunnen worden kan een bestuurder er niet zomaar mee wegrijden. Ook de eisen aan de bestuurder zullen anders zijn dan voor categorie 1b.

Hebben gebruikers van een e-step nu dan wel geluk? Nou nee want er moeten nog steeds keuringen plaatsvinden en net zoals nu komt vermoedelijk geen een e-step die je nu in de winkel koopt door die keuringen. Dus we zijn 3 jaar verder en met dit nieuwe kader verandert er helemaal niks. Het ministerie heeft allemaal deskundigen ingehuurd die nog nooit op een LEV hebben gereden en nog erger is dat ze jullie, de gebruikers gewoon hebben genegeerd.

15 reacties op “Kader Lichte Elektrische Voertuigen is kopie van het Duitse model”

  1. Jonas avatar
    Jonas

    Waarom lees ik in die onderzoeken niet dat een e-skater en iemand op een Onewheel veel beter oplet in het verkeer omdat hij weet dat hij kwetsbaar is? Anticiperend weggedrag zie je bij vooral bij deze gebruikers. Dat iemand na 4 weken op een LEV zonder stuur nog steeds niet kan remmen of zijn balans kan houden zegt ook iets over dit onderzoek. Je kan op een Onewheel beter remmen dan een fiets en als beginner duurt het aanzienlijk langer om je balans te houden op een fiets dan op een Onewheel. De leercurve is ook veel sneller. Ik zag ooit asielzoekers die fietsles kregen. Dat was nogal dramatisch. Ze wilden graag mijn Onewheel proberen en reden er meteen op weg. Leercurve van 5 minuten.

    1. Tycho avatar
      Tycho

      Rijden met de motor ben je al een stuk zwakker in het verkeer en hoe dat je rijstijl veranderd ten opzichte van auto komt zeer over één met op 1 wiel rijden. Met nul ervaring ben ik op een grote zware sherman gaan staan. Tsja niet een beginners wiel maarja geen moeite met stil staan naast muur en uh stuk 10 pogingen nodig om balans te vinden bij weg rijden van muur. Dan spendeerde ik 40 ofzo minuten aan op en neer rijden in de gang. Dat is precisie stop na precisie stop. Toen vond ik het tijd om de straat op te gaan. Geen probleem. Elke keer dat ik er weer op stapte ging het beter en beter. Dan is echt de vraag hoeveel tijd ze hebben besteed in die 4 weken en dan denk ik toch dat die desbetreffende persoon niet zo geschikt is/ een persoon is die op een lev zonder stuur wil rijden. Wat ik goed merk op 1 wiel is het gemak van snelheid dosering, ja anticipeer/pas je aan de situatie aan en oh noodstop niet nodig. Klein beetje achterover leunen is al genoeg om een hoop snelheid kwijt te raken. Dat rdw zo vast blijft houden aan een stuur is echt belachelijk. Als ze onderzoek doen moeten ze eens naar echte gebruikers kijken. Weetje dat je alleen bij motor les voertuig beheersing leert en getoetst word. En dus het merendeel van het verkeer de auto volledig afhankelijk is van de elektronica wat tegenwoordig verplicht in een auto zit. Tja en maar van alles achter het stuur doen behalve opletten is toch en blijft een heel stuk gevaarlijker dan een lev zonder stuur.
      De fietser is beschermt in het verkeer maar als lev moet je aan extreme eisen voldoen? Je mag lopen met een lev niet laten zien hoe goed je het “voertuig” onder controle hebt. AHA idee zullen we met de lev (zonder stuur) zoiets als die motor voertuig beheersing AVB doen voor een volgende demonstratie, zo kan de overheid dat niet verbieden omdat dit op privé terrein kan

  2. Edgar avatar
    Edgar

    Er verandert werkelijk niets en zelfs dát weten ze nog tot 2023 uit te stellen… Ongelooflijk!

  3. Christiaan avatar
    Christiaan

    Het aantal gebruikers van een elektrisch skateboard, EUC en de Onewheel zijn qua aantal redelijk beperkt las ik in jullie position paper. Waarom heeft het ministerie dat niet meegenomen. Ben het met Jonas eens dat het aantal ongevallen van die gebruikers minimaal is. Ik zit zelf in de Nederlandse, Belgische en Franse Onewheel whatsapp groep en daar komen ongevallen nauwelijks voor. Zou me als ministerie eerder druk maken om gebruikers van deelsteps en de e-step. Daar zit er altijd een stuur in de weg als je valt.

  4. Jakub avatar
    Jakub

    Wait wat. Hebben ze serieus een volledig aangedraaid ebakfiets toegelaten maar geen onewheel/euc? En die heeft ook geen extra verzekering nodig?
    Okay voortaan draag ik ook een bak achtermij. Dan ben ik tenminste “veilig”

    1. Tim avatar
      Tim

      Dat gebakkelei ook altijd..

  5. Liam avatar
    Liam

    At this point I feel like every member of the community should write individually to the ministry/ file a complaint.
    It would seem to me that the current route is yielding very little by way of results, perhaps if they had 1000 complaints/ emails coming in every week, they’d sit up and take notice of our community and our views. To date it feels like we have been ignored. Fining people for riding onewheels in a safe manner is the antithesis of justice.

    1. Vitaliy avatar
      Vitaliy

      Count me in

  6. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    goed plan Liam. Een idee om via legaalrijden op te roepen om de minister en aangewezen personen te spammen!? Lijkt mij het laatste middel om aandacht te trekken en het grote aantal gebruikers te laten zien.

  7. Hendrik avatar
    Hendrik

    Verder nergens om maar er gebeurt niks als we op onze reet blijven zitten of braaf ergens gaan staan wanneer we daar toestemming voor krijgen. Kunnen we niet iets doen om echt aandacht te krijgen van onze minister die eerder zei dat het legaal zou worden als het aantoonbaar (en dat hebben onze buurlanden ondertussen wel) veilig kan?

    Ik ben er iig klaar mee en ga er nu overal de straat mee op.

  8. Kuro avatar
    Kuro

    Voor kunde en productiviteit moet je helaas niet bij de overheid wezen. Soort van afvoerputje van mensen (vooral in de alfawetenschappen) die het niet gehaald hebben binnen de universiteit of industrie. Daarom krijg je dit soort onzinnige keuzes, totaal niet berust of empirisch bewijs, reden of technisch begrip. Zo gaat het in heel veel facetten met Nederland, geen prettig land meer. Zelf woon in nu in Japan en kom ik alleen nog maar in Nederland voor zakenreizen. Maar als ik het nu zie, en Japan staat bekend als bureaucratisch land, is het in Nederland ondertussen erger gesteld omdat je actief lastig wordt gevallen voor uitvoerders van de bureaucratie en politici die zich blijkbaar vervelen.

  9. Vitalii avatar
    Vitalii

    Can you directly ask, why do the ignore the LEV community?

    How many people should sing this petition, to get any attention?

  10. JS avatar
    JS

    Het is hoog tijd om naar België te emigreren…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *