In onze Q&A met minister van Nieuwenhuizen kwam onder andere de opmerking van Roemer aan de orde over longboards. Die lichten we er graag nog even uit omdat de opmerking nog niet eerder aan de orde is gekomen.
Omdat elektrische skate- en longboards geen stuur hebben kunnen ze (nog) niet worden toegelaten op de openbare weg. In de outline van het toelatingskader voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) worden ze net als eenwielers zoals de Onewheel vrijwel uitgesloten maar is dat wel terecht?
Roemer maakt een vergelijking met een longboard zonder motor en merkt op dat je daarmee ook wel snelheden van 25 kilometer per uur kan halen. Remmen doe je met je voet en is wat ongemakkelijk als je niet ervaren bent. Met een elektrisch longboard haal je vergelijkbare snelheden en kan je met de motor remmen. Daarnaast is de remweg bij 25 KM/u korter dan die van een fiets. Technisch gezien is een geëlectrificeerd longboard dus niet gevaarlijker dan een niet elektrisch skate- of longboard.
Met een skate- of longboard zonder motor mag je op de stoep, op het voetpad, op het fietspad rijden. Als er geen stoep, voetpad of fietspad is, dan mag je op de rijbaan rijden.
Geef een reactie