Posted on

by

in

Is een niet elektrisch longboard veiliger dan een geëlectrificeerd longboard

In onze Q&A met minister van Nieuwenhuizen kwam onder andere de opmerking van Roemer aan de orde over longboards. Die lichten we er graag nog even uit omdat de opmerking nog niet eerder aan de orde is gekomen. 

Omdat elektrische skate- en longboards geen stuur hebben kunnen ze (nog) niet worden toegelaten op de openbare weg. In de outline van het toelatingskader voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) worden ze net als eenwielers zoals de Onewheel vrijwel uitgesloten maar is dat wel terecht? 

Roemer maakt een vergelijking met een longboard zonder motor en merkt op dat je daarmee ook wel snelheden van 25 kilometer per uur kan halen. Remmen doe je met je voet en is wat ongemakkelijk als je niet ervaren bent. Met een elektrisch longboard haal je vergelijkbare snelheden en kan je met de motor remmen. Daarnaast is de remweg bij 25 KM/u korter dan die van een fiets. Technisch gezien is een geëlectrificeerd longboard dus niet gevaarlijker dan een niet elektrisch skate- of longboard. 

Met een skate- of longboard zonder motor mag je op de stoep, op het voetpad, op het fietspad rijden. Als er geen stoep, voetpad of fietspad is, dan mag je op de rijbaan rijden.

4 reacties op “Is een niet elektrisch longboard veiliger dan een geëlectrificeerd longboard”

  1. Hendrik avatar
    Hendrik

    Wie zegt dat er geen stuur zit op een (electrische) longboard? Zou wel een saaie hobby zijn als we niet konden sturen op onze boards..

    https://www.betekenis-definitie.nl/Stuur

    1. Daan avatar
      Daan

      Dus zelfs een Onewheel heeft een stuur als je de definitie volgt?!

      1. Hendrik avatar
        Hendrik

        Ik denk het eigenlijk wel ja. Als het echt een discussie is van of er wel of niet een stuur op zit verwacht ik dat je nog redelijke kans maakt als je het voor laat komen bij een rechter.

        1. Tycho avatar
          Tycho

          denk even aan een 2 wieler zoals een fiets, als je dat stuur gebruikt om te sturen welke richting je op wil dan val je om. je gebruikt dat stuur alleen om te balanceren. je hebt toch echt een stabiel platform als 3 of meer wielen voordat je een stuur inrichting gebruikt om te bepalen welke kant je op wil. het is daarom mogelijk dat je op de fiets het stuur los kan laten en nog steeds kan sturen. dit principe wat dus ook gebruikt bij een skateboard en 1 wieler is prima te demonstreren door een bezem op zn kop op je hand te balanceren. dus dat rdw moeilijk doet over een stuur is belachelijk, in geval van skateboard zit een stuur inrichting op wat je bedient door board te kantelen en op een 1 wieler sta je op het zelfde stuur als wat je op een 2 wieler met je handen vast houd. maarja komt er dus een beetje op neer dat de rdw wil dat je een fiets stuur aan je bezem steel moet hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *