Posted on

by

in

Inspectie Leefomgeving en Transport meet met twee maten

Vorig jaar kregen we een tip dat o.a. Urban Arrow (bakfiets van het jaar 2023) en Gazelle bakfietsen een motorcapaciteit hebben die veel hoger is dan 250 Watt:

Wat denk je dat er gaat gebeuren als je een 250 Watt motor onder een Urban Arrow bakfiets plaatst waar een volwassene op zit met 3 kinderen en de weekendboodschappen? Dan blijf je stil staan als je optrekt.

We kregen daar veel commentaar op vanuit de fietslobby en kregen te horen dat dealers zich vergist hadden in het motorvermogen en dat het om de Wh capaciteit van de accu ging en niet om het Watt motorvermogen. We namen dat voor waar aan maar inmiddels weten we wel beter.

Sommige e-bakfietsen hebben een 600 Watt motor

Daarna kregen we uit verschillende bronnen te horen dat ons verhaal wel juist was en dat deze bakfietsen gebruik maken van Bosch motoren die een vermogen hebben van 600 Watt. We hebben hiervan inmiddels ook een bevestiging van Bosch zelf, de fabrikant die de motoren maakt voor de bakfietsen van o.a. Urban Arrow en Gazelle.

600 Watt is wat de motor theoretisch zou kunnen leveren maar in werkelijkheid is deze dus begrensd en voldoet dus perfect aan de wettelijke eisen

Vorig jaar legde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) retailers van fatbikes waarschuwingen en dwangsommen op omdat ze e-bikes verkochten met een motorcapaciteit die hoger was dan 250 Watt. De meeste dealers en retailers hebben daarop de verkoop van fatbikes met een motorvermogen van meer dan 250 Watt gestaakt. Veel van deze fatbikes waren ook begrensd op 250 Watt en konden theoretisch meer vermogen leveren en zijn door ILT verboden.

Inspectie Leefomgeving en Transport meet met twee maten

We constateren dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meet met twee maten. We zien dat bij de bakfietsen met een motorvermogen van meer dan 250 Watt. Op de website van de overheid lezen we het volgende:

Welke regels gelden voor mijn e-bakfiets en fatbike? De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 Watt.

Een hoger vermogen van maximaal 250 Watt is dus niet toegestaan. We zijn heel benieuwd hoe lang het duurt voordat de retailers van dit soort bakfietsen staken met de verkoop omdat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ze een dwangsom heeft opgelegd en hoe ILT dit groots gaat pitchen naar de media.

Verzekeraars

We zijn ook benieuwd naar de reactie van verzekeraars want technisch gezien rijden er op dit moment tienduizenden onverzekerde Urban Arrow en Gazelle bakfietsen door Europa die niet voldoen aan de wettelijke toegestane 250 Watt norm. Verzekeraars volgen de wet en verzekeren alleen als een e-bike zoals de Urban Arrow en de Gazelle een motorcapaciteit hebben van 250 Watt. We zijn benieuwd naar de aankondiging van verzekeraars dat e-bakfietsen uitgesloten worden van een AVP verzekering omdat ze niet voldoen aan de wet.

Fietslobby

We hebben te maken met een overheid die onder invloed van de fietslobby meet met twee maten. Als je ziet dat de verkoop van fatbikes de verkoop van normale e-bikes kannibaliseert zet je via de overheid de tegenaanval in op verkopers van fatbikes. Dat is hoe de fietslobby in Nederland werkt, verweven met de overheid en zelfs gesponsord door de overheid. Als je je nog afvraagt waarom je niet met je LEV op de weg mag rijden dan is hier het antwoord.

Politiek?

We zijn ook heel benieuwd naar de vorig jaar ingediende motie van het CDA en de ChristenUnie. Waar fatbikes staat zou natuurlijk ook net zo goed e-bakfiets kunnen staan:

constaterende dat fatbikes over het algemeen zwaarder en groter zijn dan gebruikelijke fietsen;

overwegende dat dit van invloed is op de verkeersveiligheid en leidt tot ruimtegebruik op het fietspad en bij het parkeren;

verzoekt het kabinet onderzoek te doen naar zowel de voor- en nadelen als de mogelijkheden voor lokale verboden van fatbikes of de invoering van fatbikevrije zones in drukke gebieden en gebieden waar ruimte schaars is of veel overlast wordt ervaren, en hierover in overleg te treden met gemeenten en de VNG.

De motie is vorig jaar overigens gesteund door DENK, BBB, Omtzigt, PvdD, GroenLinks, Volt, SGP, JA21, PvdA. Dan weet je meteen ook waar je e-mobility vrienden en vriendinnen zitten in de politiek.

Het grote probleem is ook dat er nog steeds geen Eerste of Tweede Kamerlid te vinden is die positief is over Lichte Elektrische Voertuigen. Politici denken nog steeds dat fietsen gezond is, terwijl je dat toch beter niet kan doen in Nederland omdat we hier de slechtste luchtkwaliteit hebben van Europa. Het rijden op een LEV of een e-bike is gezonder dan fietsen op een fiets. Waarom? Heel simpel, dan adem je minder verontreinigde lucht in.

9 reacties op “Inspectie Leefomgeving en Transport meet met twee maten”

  1. Frits avatar
    Frits

    Hoop instanties die boter op hun hoofd hebben.

  2. Jeffrey avatar
    Jeffrey

    Wie riep er deze week op om te stoppen met nutteloze moties? Bitterbal van het CDA toch?

  3. Lonneke de Vreede avatar
    Lonneke de Vreede

    Wie zegt dat de fietslobby gesponsord wordt door de overheid?

    1. Peter avatar
      Peter

      De Fietsersbond krijgt jaarlijks een subsidie van €581.767,– van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

      Daarnaast ontvangt de bond via o.a. PON automotive (fietsfabrikanten) ook nog bedragen. PON liet onlangs weten dat de fietsverkoop in 2023 met 5% daalde. PON is ook eigenaar van Urban Arrow en Gazelle.

  4. Jochem avatar
    Jochem

    Het is allemaal corrupte BS en burgers blijven er maar ja en amen tegen zeggen… 🤦‍♂️

  5. Jolanda avatar
    Jolanda

    Goed dat jullie dit optekenen. ILTis vast ooit getipt door de fietslobby dat sommige fatbikes een te sterke motor hebben en het is goed dat Legaalrijden laat zien hoe onzorgvuldig de overheid te werk gaat.

  6. Tycho avatar
    Tycho

    Wat een onzin weer. Fatbike neemt meer ruimte in dan een gewoone smalle fiets? Brede banden is het enige verschil van een gewoone fiets. Ja bak fietsen zijn groter. Ondertussen zijn echt kleine voertuigen als skateboard, mono en one wielen verboden omdat er geen stuur op zit. Omdat achter over leunen moeilijk remmen is volgens swov. Als we als nederland groen en zo min mogelijk stroom willen gebruiken dan moet je alle kleine licht elektrische voertuigen met open armen ontvangen. Want al die verplichte elektrische autos kan het elektra net ook niet aan.

  7. Alex avatar
    Alex

    Zo de nieuwe regering is er hopelijk gaan ze ook alle onzin van het lev kader wegvegen en gwn omeeheels en steps toelaten onder eu machinerichtlijn net zoals elk ander land

    1. Alex avatar
      Alex

      Onewheels*

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *