Vorig jaar kregen we een tip dat o.a. Urban Arrow (bakfiets van het jaar 2023) en Gazelle bakfietsen een motorcapaciteit hebben die veel hoger is dan 250 Watt:
Wat denk je dat er gaat gebeuren als je een 250 Watt motor onder een Urban Arrow bakfiets plaatst waar een volwassene op zit met 3 kinderen en de weekendboodschappen? Dan blijf je stil staan als je optrekt.
We kregen daar veel commentaar op vanuit de fietslobby en kregen te horen dat dealers zich vergist hadden in het motorvermogen en dat het om de Wh capaciteit van de accu ging en niet om het Watt motorvermogen. We namen dat voor waar aan maar inmiddels weten we wel beter.
Sommige e-bakfietsen hebben een 600 Watt motor
Daarna kregen we uit verschillende bronnen te horen dat ons verhaal wel juist was en dat deze bakfietsen gebruik maken van Bosch motoren die een vermogen hebben van 600 Watt. We hebben hiervan inmiddels ook een bevestiging van Bosch zelf, de fabrikant die de motoren maakt voor de bakfietsen van o.a. Urban Arrow en Gazelle.
600 Watt is wat de motor theoretisch zou kunnen leveren maar in werkelijkheid is deze dus begrensd en voldoet dus perfect aan de wettelijke eisen
Vorig jaar legde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) retailers van fatbikes waarschuwingen en dwangsommen op omdat ze e-bikes verkochten met een motorcapaciteit die hoger was dan 250 Watt. De meeste dealers en retailers hebben daarop de verkoop van fatbikes met een motorvermogen van meer dan 250 Watt gestaakt. Veel van deze fatbikes waren ook begrensd op 250 Watt en konden theoretisch meer vermogen leveren en zijn door ILT verboden.
Inspectie Leefomgeving en Transport meet met twee maten
We constateren dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meet met twee maten. We zien dat bij de bakfietsen met een motorvermogen van meer dan 250 Watt. Op de website van de overheid lezen we het volgende:
Welke regels gelden voor mijn e-bakfiets en fatbike? De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 Watt.
Een hoger vermogen van maximaal 250 Watt is dus niet toegestaan. We zijn heel benieuwd hoe lang het duurt voordat de retailers van dit soort bakfietsen staken met de verkoop omdat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ze een dwangsom heeft opgelegd en hoe ILT dit groots gaat pitchen naar de media.
Verzekeraars
We zijn ook benieuwd naar de reactie van verzekeraars want technisch gezien rijden er op dit moment tienduizenden onverzekerde Urban Arrow en Gazelle bakfietsen door Europa die niet voldoen aan de wettelijke toegestane 250 Watt norm. Verzekeraars volgen de wet en verzekeren alleen als een e-bike zoals de Urban Arrow en de Gazelle een motorcapaciteit hebben van 250 Watt. We zijn benieuwd naar de aankondiging van verzekeraars dat e-bakfietsen uitgesloten worden van een AVP verzekering omdat ze niet voldoen aan de wet.
Fietslobby
We hebben te maken met een overheid die onder invloed van de fietslobby meet met twee maten. Als je ziet dat de verkoop van fatbikes de verkoop van normale e-bikes kannibaliseert zet je via de overheid de tegenaanval in op verkopers van fatbikes. Dat is hoe de fietslobby in Nederland werkt, verweven met de overheid en zelfs gesponsord door de overheid. Als je je nog afvraagt waarom je niet met je LEV op de weg mag rijden dan is hier het antwoord.
Politiek?
We zijn ook heel benieuwd naar de vorig jaar ingediende motie van het CDA en de ChristenUnie. Waar fatbikes staat zou natuurlijk ook net zo goed e-bakfiets kunnen staan:
constaterende dat fatbikes over het algemeen zwaarder en groter zijn dan gebruikelijke fietsen;
overwegende dat dit van invloed is op de verkeersveiligheid en leidt tot ruimtegebruik op het fietspad en bij het parkeren;
verzoekt het kabinet onderzoek te doen naar zowel de voor- en nadelen als de mogelijkheden voor lokale verboden van fatbikes of de invoering van fatbikevrije zones in drukke gebieden en gebieden waar ruimte schaars is of veel overlast wordt ervaren, en hierover in overleg te treden met gemeenten en de VNG.
De motie is vorig jaar overigens gesteund door DENK, BBB, Omtzigt, PvdD, GroenLinks, Volt, SGP, JA21, PvdA. Dan weet je meteen ook waar je e-mobility vrienden en vriendinnen zitten in de politiek.
Het grote probleem is ook dat er nog steeds geen Eerste of Tweede Kamerlid te vinden is die positief is over Lichte Elektrische Voertuigen. Politici denken nog steeds dat fietsen gezond is, terwijl je dat toch beter niet kan doen in Nederland omdat we hier de slechtste luchtkwaliteit hebben van Europa. Het rijden op een LEV of een e-bike is gezonder dan fietsen op een fiets. Waarom? Heel simpel, dan adem je minder verontreinigde lucht in.
Geef een reactie