SP Tweede Kamerlid Cem Laçin heeft vorige week in het schriftelijk overleg Duurzaam Vervoer gevraagd wanneer licht elektrische voertuigen legaal gebruikt kunnen worden in Nederland. Nu het OV minder mensen kan vervoeren en de files kunnen toenemen, moeten we alternatieven snel mogelijk maken volgens Laçin.
Naast mobiliteit draagt het gebruik van LEV’s ook bij aan het verminderen van luchtverontreiniging. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat luchtverontreiniging een rol kan spelen bij hogere sterftecijfers van Covid-19. Harten en longen raken verzwakt door vuile lucht. In Italië is het coronavirus gedetecteerd in luchtverontreinigingsmonsters. Verontreinigde lucht is blijkbaar in staat het virus over langere afstanden te vervoeren en het aantal geïnfecteerde mensen te vergroten.
In het buitenland zien we ook allemaal maatregelen van de overheid om het gebruik van licht elektrische voertuigen te bevorderen in de strijd tegen de verspreiding van Covid-19. De Britse regering gaat met spoed 250 miljoen investeren in fietspaden om forenzen aan te moedigen om het openbaar vervoer te mijden en op de fiets of met een Licht Elektrisch Voertuig naar het werk te reizen. Klein detail, de fietspaden die de Engelsen willen hebben wij al in Nederland.
In Italië kondigde de Italiaanse Cora van Nieuwenhuizen, Paola de Micheli, via twitter aan dat inwoners van gemeenten met meer dan 50 duizend inwoners recht hebben op subsidie van maximaal €500 bij aanschaf van een licht elektrisch voertuig zoals een e-step of een monowheel zoals de Onewheel. Opvallend omdat we hier vooral de subsidiekraan voor elektrische auto’s openzetten en elektrische fietsen.
Geef een reactie