Wij vragen ons steeds af waarom de Fietsersbond (gesponsord door Gazelle) toch zo fel is tegen de komst van LEVs op de openbare weg in Nederland. Als we de laatste verkoopcijfers van LEVs uit Frankrijk zien dan beginnen we de haat van de bond iets beter te begrijpen.
In Frankrijk worden inmiddels meer e-steps verkocht dan e-bikes. En niet een klein beetje meer maar het afgelopen jaar oversteeg de verkoop van e-steps de verkoop van e-bikes met 30%. De omzet in de Franse micromobiliteitsmarkt steeg met 38% en kwam uit op 454 miljoen euro. Dat zijn allemaal e-stepjes die hier in Nederland nooit de weg op mogen omdat ze nu en in de toekomst nooit door de RDW keuringen komen.
In 2021 zijn er 908.000 e-steps verkocht, een stijging van 42% in een jaar tijd en waarmee het vorige record uit 2020 met 640.000 stuks is verbroken. In 2017 toen de e-step nog verboden was op de openbare weg in Frankrijk werden er 107.700 e-steps verkocht. In 2019, het jaar waarin de e-step in Frankrijk is gelegaliseerd steeg de verkoop naar 478.000 stuks. Alleen in Frankrijk rijden er al 2.3 miljoen ongekeurde LEVs rond.
In Nederland rijden op dit moment minimaal 250.000 onverzekerde e-steps rond. Gebruikers wachten al meer dan 3 jaar op wetgeving. Nederland is ook het laatste land in Europa waar de e-step is verboden op de openbare weg. Mede dankzij het lobbywerk van de Fietsersbond waarvan de leden diepgeworteld in ministeries zitten die over de LEV wetgeving gaan. Recent zagen we nog een GroenLinks senator in de Eerste Kamer die tegelijkertijd als directeur van de Fietsersbond ongehinderd haar onzinnige en ongefundeerde gal mocht spuwen over e-steps.
Geef een reactie