Posted on

by

in

Het Nationale Toelatingskader voor LEV’s versus persoonlijke elektrische verplaatsingsvoertuigen

Het nieuwe Nationale Toelatingskader voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV’s) van de overheid heeft in beginsel de voorkeur voor Europese toelatingsregels . Het Nederlandse kader moet aansluiten op het Europese kader.

In tenminste 18 EU-lidstaten rijden inmiddels al elektrische skateboards, e-steps en eenwielers zoals de Onewheel rond. Een nieuw Europees kader zou ook kunnen betekenen dat veel van deze voertuigen die we liever persoonlijke elektrische verplaatsingsvoertuigen noemen niet meer mogen rondrijden.

Als we als voorbeeld kijken naar de verkoop van PLEV’s in 2019 in Frankrijk dan hebben we het over 263.137 LEV’s die zijn verkocht voor persoonlijk gebruik. 232.749 e-steps, 26,207 elektrische skateboards, 4181 eenwielers zoals de Onewheel met een gezamenlijke waarde van 117 miljoen euro.

Het kader stelt ook dat voor toelating tot de weg een fabrikant (net zoals nu) een aanvraag tot toelating voor de openbare weg moet doen. De vraag is of dit voor voor persoonlijke elektrische verplaatsingsvoertuigen wenselijk is. De categorie die wij vertegenwoordigen is voor individueel gebruik en qua massa, snelheid en plaats op de weg niet te vergelijken met bakfietsen of een cargostint met een veel grotere massa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *