Posted on

by

in

Het lot van de e-step ligt in de Eerste Kamer

Dat het democratische proces in de Tweede Kamer niet zo democratisch verloopt zoals velen denken konden we de afgelopen jaren al aantonen. Dat Tweede Kamerleden LEV eigenaren negeren en wegzetten als wegpiraten is prima maar als het er op aan komt en er een wetsvoorstel op tafel ligt doen ze het af als een hamerstuk. Er was helaas geen discussie mogelijk over het lot van de e-steps. Er liepen toen zelfs nog internetconsultaties over het wetsvoorstel waarin staat de e-steps door de RDW gekeurd moeten worden en de kentekenplicht via een nummerbord voor e-steps.

De mening van de gebruikers is voor Tweede Kamerleden blijkbaar niet belangrijk. Ze houden zich vooral bezig met de waan van de dag en scoren liever met een onbenullig nieuwsfeitje.

Eerste Kamer

Het wetsvoorstel ligt nu in de Eerste Kamer. De Kamer die volgens eigen zeggen niet bezig is met de waan van de dag maar wat zorgvuldiger met de inhoud van wetsvoorstellen omgaat. Ze noemen zichzelf vaak trots de leden van de chambre de réflexion. Het zou mooi zijn als de leden van de Eerste Kamer dit wetsvoorstel wat vooral een herhaling van zetten is verwerpt of het op zijn minst kan onthameren en niet zoals de Tweede Kamer afdoet als hamerstuk.

Wat is er mis met het wetsvoorstel? 

Wat er niet klopt aan het wetsvoorstel is heel eenvoudig. Lichte Elektrische Voertuigen zijn geen bijzondere bromfietsen of een BSO-bus. Daarnaast is het kentekenen van elektrische steps en het voorzien van een nummerbordje een dure maatregel. Dit zou nodig zijn om de ongevallen met deze nieuwe vormen van vervoer goed te kunnen monitoren. Onzin want met e-bikes die geen kenteken hebben is dat nu ook al mogelijk. Sterker nog de ongevallen die met e-steps en andere LEVs in Nederland plaatsvinden worden nu ook al bijgehouden, zonder nummerbord. Het wetsvoorstel heeft ook een categorie LEVs uitgesloten. LEVs zonder stuur, de categorie waar aantoonbaar de minste ongevallen mee gebeuren.

Gelijkheidsbeginsel?

Ook fietsen met trapondersteuning, de elektrische fietsen, voor individueel gebruik vallen onder het LEV-kader. Die hebben geen RDW-keuring nodig en ook geen kenteken. LEVs die een vergelijkbare snelheid hebben en minder ongevallen veroorzaken moeten wel aan afwijkende eizen voldoen. In de Europese lidstaten zien we dit ook nergens en worden LEVs gelijkgesteld aan een fiets met een aansprakelijkheidsverzekering.

Wat nu? 

Het wetsvoorstel is nodig om het LEV-kader in 2025 te kunnen implementeren. Vrijwel alle e-steps die nu al in Nederland rondrijden (meer dan 100.000) zullen op dat moment net zo verboden zijn als nu. Er veranderd dus helemaal niks. Wij vinden het voorstel een gedrocht en gebruikers zijn totaal genegeerd. De commissie is bezig met de openbare behandeling van het wetsvoorstel. De Eerste Kamer kan het voorstel alleen aannemen of verwerpen. Wij hopen dat het niet zo klakkeloos zal worden aangenomen als in de Tweede Kamer en dat de Eerste Kamerleden zich wat meer willen verdiepen in de materie en het wetsvoorstel nog kan onthameren of verwerpen.

Kunnen we nog iets doen? 

Jazeker je kan je onvrede uiten door een bericht te sturen aan de commissie voor infrastructuur, Waterstaat en omgeving van de Eerste Kamer:

postbus@eerstekamer.nl

In de onderwerpregel aangeven dat je bericht bestemd is voor de commissie Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving. Aardig detail is dat de vorige directeur van de Fietsersbond, Saskia Kluit senator van GroenLinks is in de Eerste Kamer en fel tegen ons soort LEVs is. Zij zit ook in de commissie.

Saskia Kluit verweerde zich de afgelopen jaren fel tegen LEVs met ongefundeerde en slecht onderbouwde argumenten. Wij betwijfelen of de Eerste Kamer met zo’n lid in de commissie die dit wetsvoorstel moet beoordelen wel in staat is om dit onafhankelijk te doen.

10 reacties op “Het lot van de e-step ligt in de Eerste Kamer”

  1. Natasja avatar
    Natasja

    Hoe kan iemand met zulke belangen in de Eerste Kamer zitten? Dat is toch geen democratisch proces?

    1. Mac avatar
      Mac

      Die vrouw zei ook dat LEVs niet op het fietspad mogen omdat het anders te druk zou worden op het fietspad. Vandaag roept de overheid iedereen op om zijn auto te laten staan en te gaan fietsen. Alsof het dan niet druk gaat worden op het fietspad. Ik rij op mijn Onewheel toch echt een. Stuk veiliger dan de gemiddelde fietser in Nederland.

      1. Jochem avatar
        Jochem

        Haha, inderdaad! De Overheid is krom en corrupt tot in het kleinste detail! Het is niks anders dan BIZAR dat dit al zo lang gaande is! En dit gaat dan alleen nog over LEV’s… 😂

      2. Tim avatar
        Tim

        Al die bakfietsen met kinderen of als cargo bikes nemen natuurlijk geen ruimte in op het fietspad hè, dat klopt.

  2. Peter N avatar
    Peter N

    Goed punt met de vraag of senator Kluit nog onafhankelijk kan opereren als politicus door de uitspraken die ze eerder heeft gedaan over LEVs. Door belangenverstrengeling met haar eerdere functie en de contacten die daar nog steeds uit voortvloeien is het vreemd dat ze betrokken is bij de totstandkoming van regeringsbeleid mbt LEVs. Artikel 67, lid 3 van de Grondwet bepaalt dat leden van de Staten-Generaal in de Kamer stemmen zonder last. Dat is door eerdere uitspraken van Kluit niet meer mogelijk op dit dossier.

  3. Jonas avatar
    Jonas

    Het vertrouwen in de Tweede Kamer was in tien jaar tijd niet zo laag als nu, komt naar voren uit onderzoek van het CBS. Het statistiekbureau constateert dat eind vorig jaar een kwart van de 15-plussers vertrouwen had in het parlement. In gewoon Nederlands: 25% van de Nederlanders heeft nog vertrouwen in de Tweede Kamer. 75%, waaronder LEV gebruikers niet.

    1. Rb1 avatar
      Rb1

      het rutte effect

  4. Nick avatar
    Nick

    Ik vroeg me nog wel af dat als bivenstaande door de eerste kamer wordt goedgekeurd of het dan wel gaat gelden voor de eenwielers.

    Dit zei het RDW tegen mij in een mail:
    “ Voorbeelden van éénwielers of éénwielige voertuigen zijn: Ninebot, Airwheel, Monowheel of Solowheel. Europa (EU) stelt eisen aan categorieën voertuigen. Deze eisen zijn van toepassing op twee, drie, en vierwielige voertuigen. Éénwielers vallen daardoor niet onder EU-richtlijnen. Daarmee is het dus geen voertuig in de zin van de regelgeving. De RDW verstrekt daarom geen goedkeuringen op éénwielers. ”

    Heb zo’n vermoeden dat die wetgeving vooral bedacht/bedoeld is voor stepjes.

    1. Hector avatar
      Hector

      Hoi Nick,

      Eenwielers zoals de EUC en de Onewheel zijn vooralsnog uitgesloten van het nieuwe LEV-kader. Het OM gedoogd ze, mits verzekerd. Een voertuig heeft bij wet ook meer dan 1-wiel. We hebben laatst nog met TNO gesproken over LEVs zonder stuur:

      http://www.legaalrijden.nl/blog/legaalrijden-in-gesprek-met-tno-over-levs-zo-der-stuur/

  5. Jochem avatar
    Jochem

    Het lot ligt meer bij Europa, die EU lidstaten zou moeten dwingen naar de Europese wetgeving van LEV’s en de Nederlandse overheid dwingt te stoppen met deze corrupte bullsh!t…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *