Ierland is bezig om de wegenverkeerswet aan te passen aan de komst van PLEVs op de openbare weg. Het parlement spreekt specifiek over de regulering van Persoonlijke Lichte Elektrische Voertuigen in het wetsvoorstel. De wetgeving is vrijwel identiek aan ons Legaalrijden Position Paper. PLEVs worden gelijkgesteld aan een fiets als ze niet harder rijden dan 25 KM/u. Het maximale vermogen mag niet hoger zijn dan 250W. PLEVS worden vrijgesteld van kentekenregistratie en de minimale leeftijd ligt op 16 jaar. Voor de toepassing van deze wet kan de minister elke andere klasse van elektrisch aangedreven voertuigen als PLEV voorschrijven, afhankelijk van de betreffende klasse van het voertuig.
Daarmee tellen we 20 EU-lidstaten waar (P)LEVs al zijn toegestaan op de openbare weg. Waar ze meestal gelijkgesteld worden aan een fiets, verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering. Daarmee is er vrijwel geen een land meer in Europa te vinden die de komst van LEVs op de openbare weg nog wil tegenhouden.
Nederland is vrijwel het laatste land in Europa waar geen enkele vorm van micromobiliteit zoals LEVs is toegestaan op de openbare weg. Het land wat zich altijd in de rest van de wereld verkoopt als innovatief en vooruitstrevend leeft nog in de tijd van paard en wagen.
Photo by: Cameron Venti
Geef een reactie