Morgen staat naast het debat over LEVs ook het thema verkeersveiligheid op de agenda van de Tweede Kamer. Vandaag zagen we een proefballonetje van de top 4 grote gemeenten: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht (de G4) in de kranten. Ze vragen het kabinet en daarmee ook de Tweede Kamer om de maximumsnelheid op alle wegen in de bebouwde kom te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur.
De verkeerswethouders van de zogenoemde G4 willen daarnaast dat elektrische voertuigen zoals e-stepjes en speed pedelecs van het fietspad naar de autorijbaan worden verbannen. Volgens de wethouders veroorzaken die vervoersmiddelen op dit moment te vaak gevaarlijke situaties op het fietspad.
Toeval of niet maar het merendeel van de wethouders die dit bedacht hebben zijn van GroenLinks en lid van de Fietsersbond. We snappen ook niet waarom alle kranten dit nieuws overnemen want in oktober nam de Tweede Kamer al een motie aan om voortaan 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom als standaard in te voeren.
Ook vreemd dat de verkeerswethouders van de G4 verwijzen naar de e-step, volgens ons zijn die nog niet toegestaan op de openbare weg. Er is nog geen wetgeving en de plaats op de weg voor de e-step lijkt ons het fietspad en niet de autorijbaan. Misschien kunnen de wethouders de cargo bikes daarheen verplaatsen dat lijkt ons logischer maar dat mag vast niet van de Fietsersbond.
En over die 30 kilometer… het Kabinet denkt dat er geen nieuwe wet moet komen en dat gemeenten het zelf moeten regelen.
Geef een reactie