Posted on

by

in

GroenLinks wethouders willen e-step naar autorijbaan verbannen

Morgen staat naast het debat over LEVs ook het thema verkeersveiligheid op de agenda van de Tweede Kamer. Vandaag zagen we een proefballonetje van de top 4 grote gemeenten: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht (de G4) in de kranten. Ze vragen het kabinet en daarmee ook de Tweede Kamer om de maximumsnelheid op alle wegen in de bebouwde kom te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur.

De verkeerswethouders van de zogenoemde G4 willen daarnaast dat elektrische voertuigen zoals e-stepjes en speed pedelecs van het fietspad naar de autorijbaan worden verbannen. Volgens de wethouders veroorzaken die vervoersmiddelen op dit moment te vaak gevaarlijke situaties op het fietspad.

Toeval of niet maar het merendeel van de wethouders die dit bedacht hebben zijn van GroenLinks en lid van de Fietsersbond. We snappen ook niet waarom alle kranten dit nieuws overnemen want in oktober nam de Tweede Kamer al een motie aan om voortaan 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom als standaard in te voeren. 

Ook vreemd dat de verkeerswethouders van de G4 verwijzen naar de e-step, volgens ons zijn die nog niet toegestaan op de openbare weg. Er is nog geen wetgeving en de plaats op de weg voor de e-step lijkt ons het fietspad en niet de autorijbaan. Misschien kunnen de wethouders de cargo bikes daarheen verplaatsen dat lijkt ons logischer maar dat mag vast niet van de Fietsersbond.

En over die 30 kilometer… het Kabinet denkt dat er geen nieuwe wet moet komen en dat gemeenten het zelf moeten regelen. 

5 reacties op “GroenLinks wethouders willen e-step naar autorijbaan verbannen”

  1. Tessa avatar
    Tessa

    Heerlijk dit soort berichten. Elke keer weer laat Legaalrijden het onvermogen van de overheid zien. Ga zo door!!!

  2. Henk ten Cate avatar
    Henk ten Cate

    Kan je zien waar die mensen zich druk over maken. Je ziet af en toe een e-stepje in de grote steden. Dan moeten ze al verbannen worden. Bijna niemand durft inmiddels meer op die dingen te rijden omdat de politie ze anders afpakt. Vraag me steeds meer af of die ambtenaren wel eens buiten komen? Ze hebben geen idee.

  3. Lisette avatar
    Lisette

    Scherp!

  4. Frank avatar
    Frank

    Gevaarlijke situaties op het fietspad zie ik vooral door ouderen die hun e-bike niet onder controle kunnen houden. Ze zijn gewend aan 15km/u op de fiets maar gaan nu ineens 25 km/u op een e-bike. Die extra snelheid kan hun bovenkamer niet meer verwerken en dan gaat het mis. Gevaarlijke situaties op het fietspad worden vooral veroorzaakt door fietsers zelf. Ga daar eerst eens aan de slag en ga dan klagen over anderen.

    1. LEVatheist avatar
      LEVatheist

      Helemaal eens. De fietser is vogelvrij verklaard en gedraagt zich daar ook naar. Door rood rijden, voorrang nemen, geen richting aangeven, etc, etc LEV gebruikers gedragen zich anders in het verkeer omdat ze weten dat ze kwetsbaar zijn. Dat is een geheel andere manier van deelnemen aan het verkeer en dat zie je ook aan de ongevallencijfers.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *