Naar aanleiding van de Tweede Kamer verkiezingen op 17 maart hebben we een aantal (concept) verkiezingsprogramma’s bekeken. Wat opvalt is dat gevestigde politieke partijen het woord mobiliteit vooral onderscheiden in lopen, fietsen, openbaar vervoer, auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens. Het woord LEV komt niet voor in hun verkiezingsprogramma’s en als ze het over elektrisch rijden hebben dan bedoelen ze daarmee vooral gesubsidieerde elektrische auto’s.
Lichte Elektrische Voertuigen zoals de e-step zien we alleen terug in het verkiezingsprogramma van de Piratenpartij die ons daarop attendeerde:
“Alternatieve persoonlijke elektrische voertuigen sneller toelaten Innovatie op het gebied van elektrische vervoersmiddelen gaat snel. Veel elektrische steps mogen in Nederland niet op de openbare weg; in andere Europese landen wel. Deze vervoersmiddelen kunnen het repertoire verrijken. De Piratenpartij wil minder belemmering in de toelating van innovatief vervoer.”
Wellicht is het een idee voor andere politieke partijen om dit voorbeeld te volgen. Nu zegt bijvoorbeeld D66 dat je zelf kan kiezen waar je heen gaat en je de keuze hebt tussen verschillende vervoersmiddelen. Dat klinkt heel logisch maar dat is helaas niet zo.
Winst is wel dat ze bij de gevestigde politieke partijen in de Tweede Kamer sinds vorig jaar het niet meer alleen over de e-step hebben in debatten maar over LEVs zoals de e-step, Onewheel, EUC en elektrische skateboards. Het woord e-step is niet meer een verzamelnaam voor LEVs want er is meer.
De echte piraten zijn de LEV gebruikers die nu noodgedwongen illegaal en onverzekerd rondrijden op een LEV. Je hebt in Nederland helaas nog steeds niet de vrijheid om te kiezen hoe en waarmee je naar je werk gaat. Zelfs niet als je gebruik maakt van echte groene innovatieve manieren van vervoer.
Geef een reactie