Micro was de eerste fabrikant die in Nederland een e-step leverde met trapondersteuning. Het gebruik is simpel. Om een constante snelheid te houden moet je bij steppen. Doe je dat niet dan valt de motor na verloop van tijd uit en verminder je vaart.
De Micro e-step met trapondersteuning was voor veel mensen best kostbaar en Glenn besloot twee jaar geleden om zelf een soortgelijke e-step met trapondersteuning te bouwen door zijn niet legale Xiaomi e-step zo te modificeren dat de gashendel niet meer functioneerde maar deze alleen aan te sturen wanneer je stept. Dat was het begin van de e-step met trapondersteuning die je zelf kon bouwen. De basis is een Arduino Nano die de snelheid van de e-step monitored. Als je stept geeft de e-step gas gedurende 8 seconden. Daarna moet je weer bijsteppen. Als je remt valt de aandrijving van de e-step meteen uit.
Legaal?
In het begin was er nog wat onduidelijkheid over de legaliteit van de e-step met stepondersteuning maar uit stukken van het ministerie van I&W blijkt dat deze legaal op de openbare weg gebruikt mag worden en gelijkgesteld is aan een fiets.
“We stellen ons echter op het standpunt dat een tweewielig voertuig, dat met eigen spierkracht wordt voortbewogen en dat duidelijk op het fietspad thuishoort, in de categorie fiets hoort te vallen. (…) Door de aard van de ondersteuning vallen deze steppen dus ook in de categorie ‘fiets met trapondersteuning’ en hoeven ze niet apart als bijzondere bromfiets te worden toegelaten. U mag hiermee tot maximaal 25 km/u op de openbare weg rijden.”
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
Namens deze,Hoofd afdeling Verkeersveiligheid en Wegvervoer
drs. M.N.E.J.G. Philippens
Eisen vanuit ministerie voor e-step met stepondersteuning:
Er mag geen (hand)gas of gashendel op de e-step zitten
Met maximale vermogen van de motor is 250 watt
Rode en witte/gele reflectoren
De e-step kan alleen versnellen als je bijstept
De motor moet stoppen als je stopt met steppen
Maximale snelheid is 25 KM/u
Verzekering
Een e-step met trapondersteuning valt onder de fietswetgeving en kan bij sommige verzekeraars verzekerd worden via een AVP-verzekering of een exclusieve verzekering voor e-steps met trapondersteuning. De e-steps met trapondersteuning vallen buiten de RDW-keuring en hebben geen verzekeringsplaatje nodig.
StapStep
Dit jaar kwamen we de StapStep tegen. Het is een e-step met stepondersteuning van een Nederlandse fabrikant. Qua functionaliteit vergelijkbaar met de Micro en de gemodificeerde Arduino versie. Voor een YouTube opname hadden we de StapStep geleend en kregen we dus de kans om hem ook even te testen.
Hoe werkt de StapStep?
De StapStep Lite heeft 4 modes waarmee je verschillende snelheden kan halen. Ze variëren van 6KM/u, 13 KM/u, 20 KM/u tot 25 KM/u/. Als we de laatste twee snelheden er even uitlichten werkt het als volgt. Je stept en binnen 4 seconden rij je 13 km/u. Als je nogmaals stept ga je van 13 km/u naar 20 of 25 km/u. Daarna moet je om de 8 seconden bijsteppen om snelheid te houden. Elke keer als de step versnelt doordat je stept hoor je een piepje. Dat is het signaal dat je je voet weer op de voetenplank kan zetten. Als je de rem inknijpt stopt de hulpmotor met de ondersteuning.
Display
De StapStep is voorzien van een kleurendisplay op het stuur. Op het display is de acceleratie zichtbaar en de snelheid. Onderin beeld zie je een indicatie van het batterijpercentage. Onder het display zitten 3 functietoetsen. De middelste is om de StapStep aan of uit te schakelen. De twee pijtjestoetsen zijn om te schakelen tussen de verschillende snelheidsmodussen.
Verlichting
Op de StapStep zit een achterlicht en een duidelijk voorlicht. Aan de zijkant in de voetenplank zitten links en rechts van de StapStep twee oranje lampjes. We vermoeden dat deze werken als richtingaanwijzers. Om de verlichting aan te zetten druk je een keer op de startknop onder het display. Om het weer uit te zetten druk je weer even kort op de startknop. Aan de zijkant (voor en achterzijde) van de StapStep zitten reflecterende stickers zodat je extra goed opvalt in het donker.
Rem
De StapStep is voorzien van 1 schijfrem die goed functioneert maar er is geen backup. Als de rem niet werkt zal je moeten afremmen op de klassieke manier en dat is met je voet remmen of even wachten totdat de StapStep zelf afremt. Bij de meeste e-steps rem je meteen af op de motor als je geen gas meer geeft. Bij de StapStep is dat niet het geval en zal je altijd even moeten wachten of remmen.
Acceleratie
Binnen 4 seconden tot 13 km/u is voor beginners best wel even wennen denken we. Het is goed om even te oefenen met de acceleratie van de StapStep als je er voor het eerst op gaat rijden. Het is ook niet zo als met een e-bike dat als je stopt met fietsen de motor stopt met ondersteuning geven. Bij de StapStep blijf je enkele seconden accelereren nadat je hebt gestept.
Banden
De banden van de door ons geteste stapStep Lite zijn massief en volledig van rubber. Voordeel is dat ze niet lek kunnen gaan. In de band zitten gaten deze werken schokabsorbend en zorgen voor een goede wegligging omdat de druk beter verdeeld wordt. De StapStep Pro en Pro + zijn voorzien van luchtbanden.
Vering
Naast schokabsorbende banden is de StapStep ook voorzien van vering aan de achterzijde. We hebben dit op een hobbelige zanderige weg met losliggende stenen getest en dat ging goed.
Inklappen
Binnen 3 seconden klap je de StapStep in en neem je hem zo mee in het openbaar vervoer of stop je hem achterin je auto. De StapStep weegt 13,3 kilogram. Monteurs van Ziggo maken ook gebruik van de StapStep.
Politie
De politie zal in eerste instantie denken dat een StapStep niet legaal is omdat je vrijwel geen verschil ziet met een niet legale e-step. Op de achterkant van de StapStep zit een sticker die verwijst naar de tekst van het ministerie van I&W. Je kan ook verwijzen naar deze webpagina van de overheid.
De politie maakt gebruik van de BOS app wat staat voor Blue Op Straat. In deze app staat ook dat een e-step met stepondersteuning is toegestaan op de openbare weg. De vervolgvraag van de politie zal zijn of de e-step is verzekerd. Een StapStep staat volgend het ministerie gelijk aan een “fiets met trapondersteuning.” Voor een elektrische fiets gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets en blijkbaar dus ook voor de StapStep.
Verzekeraars
Er geldt dus geen verplichte WA-verzekering voor e-bikes en dus ook niet voor een StapStep. Toch raden we iedereen die een StapStep gebruikt of een soortgelijke step met stepondersteuning om tenminste een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) af te sluiten. Check ook bij je verzekeraar of hij de StapStep verzekerd, dat is niet bij alle verzekeraars standaard het geval.
Vergelijking tussen niet legale e-step en de Stapstep
Voor ons gevoel is een niet legale e-step veiliger en handiger in gebruik dan een StapStep. Dat komt door de manier waarop je moet rijden en accelereert. De snelheid op een niet legale e-step is beter te doseren met de gashendel. Ook het afremmen op de motor is op een niet legale e-step beter geregeld dan op een StapStep. We tekenen hierbij wel aan dat dit de eerste versie is van de StapStep die we hebben getest. Als je een tijdje oefent met de StapStep zal je merken dat je vrij snel gewend raakt aan de manier van accelereren. Het is in ieder geval een betaalbare manier om legaal rond te kunnen rijden.
Een StapStep is te koop vanaf € 599,- inclusief BTW.
Meer informatie: StapStep
Geef een reactie