In België maar ook in Frankrijk kan je met alle LEVs legaal rondrijden. Er zijn geen keuringen en sommige bijzondere bromfietsen met zadel die hier legaal zijn worden daar in beslag genomen omdat ze gevaarlijk zijn en niet toegestaan zijn op de openbare weg. Het lijkt de omgekeerde wereld maar toch is het Belgische model eenvoudig en doeltreffend.
LEVs vallen bij de meeste verzekringsmaatschappijen standaard onder een aansprakelijkheidsverzekering(AVP). Die noemen ze in België een familiale verzekering. Andere naam maar zelfde dekking als een AVP. Enig probleem is dat alles de weg op mag en je daardoor ook LEVs op de weg krijgt die harder gaan dan 25 KM/u. Daar hebben ze in België wat op gevonden.
Ze noemen LEVs in België voortbewegingstoestellen en als je daar harder dan 25 KM/u gaat rijden neemt de politie ze in beslag. Onlangs werden er twee e-steps in beslag genomen die 109 en 97 km/u konden rijden. Ook een eenwiel die een snelheid haalde van 89 KM/U.
Wij zijn het eens met een snelheidslimiet van 25 KM/u maar we zijn tegen een begrenzing van de snelheid van LEVs. Soms heb je net iets meer power nodig en denk daarbij ook dat meer power meer remkracht geeft. Bij balansvoertuigen zoals de Onewheel of een EUC is een begrenzing van 25 KM/u zelfs gevaarlijk en niet aan te raden.
LEVs die bijna 100 KM/u of harder kunnen rijden vinden we onverantwoord. De impact als het mis gaat heeft meteen gevolgen voor alle LEV gebruikers. In België nemen ze dit soort LEVs na een overtreding van de snelheid in beslag.
Geef een reactie