Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral de brom- en snorfietsen en (gesubsidieerde) elektrische auto’s. Lichte Elektrische Voertuigen zien we alleen in het programma van DENK.
DENK is ervoor om e-steps in Nederland te legaliseren, en dan zonder betuttelende helmplicht, verplicht kenteken en verzekering. Dat klinkt mooi maar in de peilingen staat DENK op 4 zetels.
Partijen zoals het CDA zeggen dat elektrische vervoersmiddelen voor onveilige situaties zorgen. Dat de meeste (dodelijke) ongevallen bij hun achterban op de fiets gebeurd is ze blijkbaar ontgaan.
De Partij voor de dieren zegt dat fatbikes en elektrische stepjes veel grondstoffen gebruiken en gewone fietsers en wandelaars verdringen. Dat is een aanname want dat is nooit wetenschappelijk aangetoond. Wij zien vooral fietsers die elkaar verdringen op het fietspad.
D66 wil dat iedereen gaat fietsen en is tegen nieuwe vormen van vervoer zoals de e-step.
VVD zegt al jaren dat bij de toelating van nieuwe voertuigen op de weg de veiligheid voorop moet staan. Als je dat dan aantoont dat het veilig kan bij persoonlijk gebruik dan mag bet nog steeds niet.
De partij van Omtzigt is CDA light en dus ook tegen nieuwe vormen van vervoer. Als we het verkiezingsprogramma lezen lijkt het wel op het D66 programma van een paar jaar geleden.
“Tussen en in de grote steden worden goede fietsroutes aangelegd, zodat de fiets een realistisch alternatief wordt voor de auto en het openbaar vervoer. Er komen meer fietsenstallingen bij OV-knooppunten en het aantal OV-fietsen op stations wordt uitgebreid”.
Fietsen gezonder?
Wat opvalt is dat veel politieke partijen graag zien dat je gaat lopen en bij voorkeur op een niet elektrische fiets gaat fietsen omdat dat gezond is.
Dat klinkt logisch maar een wetenschappelijke studie van the Journal of Transport & Health laat zien dat eigenaren van een fat of e-bike 33% minder verontreinigde lucht in ademen dan fietsers in stedelijke omgevingen. Op een e-step, Onewheel, ESK8 of een EUC trap je helemaal niet en adem je nog veel minder verontreinigde lucht in.
De conclusie is dat de trapondersteuning van een e-bike de ademhaling vermindert, en dus ook de blootstelling aan vervuilde lucht en dat hebben we in Nederland helaas veel te veel. Nederlandse lucht, is de vieste van heel Europa.
CO2-voetafdruk
Ook de CO2-voetafdruk van een fietser (3,85g CO2) is vervuilender dan een gebruiker van een Licht Elektrisch Voertuig zoals een elektrisch skateboard of een Onewheel (2,2g c02). Iemand die fietst of een LEV gebruikt produceert ook C02. Op een fiets is het dan 21g CO2 per KM en op een LEV volgens onze berekeningen gemiddeld 18 C02 per KM.
Het gaat er om dat het groen vervoer is en zeker als je kijkt naar de C02 uitstoot per kilometer van een auto (271g C02) of een elektrische auto elektrische auto met 36g CO2 per kilometer.
Politieke partijen wekken in hun verkiezingsprogramma’s de indruk dat fietsen gezonder en schoner is dan het gebruik van een e-bike of een LEV. Dat is dus onzin en we kunnen nu al voorspellen dat er in het regeerakkoord niks staat over LEVs of echte slimme schone vormen van vervoer.
Geef een reactie