Vanmorgen werden we er op geattendeerd dat de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland (VVN) de aanval openen op de komst van LEVs in de Telegraaf. We zien koppen als “vrees voor chaos” en “fietspad wordt gevaarlijk door nieuwe elektrische voertuigen. In het stuk staan allemaal aannames die niet op feiten gebaseerd zijn. De Telegraaf doet niet aan hoor en wederhoor en geeft alleen de Fietsersbond en VVN de mogelijkheid om hun veronderstellingen te verkondigen.
LEV gebruikers worden door de Fietsersbond ten onrechte neergezet als wielrenners die zich gaan invechten op het fietspad. Helaas vergeet de Fietsersbond één ding. LEV gebruikers weten dat ze zelf kwetsbaar zijn en stellen zich in het verkeer heel anders op dan fietsers. Het is ook niet zo dat je ineens tienduizenden mensen op een Onewheel, EUC of een ESK8 zal aantreffen op een fietspad. Je kan die categorie vergelijken met de gebruikers van een ligfiets. Af en toe kom je er een tegen. Meer af dan toe. Bij de e-step is dat anders maar ook die zullen bij persoonlijk gebruik hun weg wel vinden.
Dat Veilig Verkeer Nederland zich aansluit bij de aannames van de Fietsersbond hadden we niet verwacht. De twee belangenclubs willen dat er paal er perk gesteld wordt aan de wildgroei van nieuwe voertuigen op het rijwielpad en vinden dat de verkeersveiligheid voorop moet staan.
Dat is mooi want wij zijn ook erg voor de veiligheid en dat zie je ook terug in het aantal ongevallen onder LEV gebruikers. Die zijn nihil. Bij deelmobiliteit zien we andere cijfers maar dat is ook waarom we daar niet voor zijn. Onder fietsers zien we stijgende ongevallen cijfers en dan vooral bij de leeftijd van 50+. Misschien kunnen VVN en de Fietsersbond zich daar eens druk over gaan maken. Want het gevaar zit niet in het gebruik van LEVs maar vooral in de mensen die maar wat doen op een fietspad en niet meer letten op hun mede weggebruikers.
Tot slot lezen we dat het fietspad het afvoerputje dreigt te worden van het verkeerssysteem. Er komen nog meer voertuigen bij op de al drukke fietspaden. De vraag is of dat wel zo is. Want LEV gebruikers nemen minder ruimte in op een fietspad en daarbij gebruiken ze meestal geen auto meer zodat de doorstroming van het verkeer in de stad ook beter is. Dat de Fietsersbond het fietspad claimt als hun eigendom en daar voor vecht snappen we wel maar LEV gebruikers betalen net zoveel belasting voor het gebruik van het fietspad dus de strategie “eigen fietspad eerst” is niet meer van deze tijd. We kunnen de Fietsersbond en VVN aanraden om zich eens druk te gaan maken over hun eigen 50+ achterban en bij VVN hadden we al lang een campagne verwacht over het gebruik van de de e-step bij minderjarige kinderen. Daar zit het echte gevaar.
Geef een reactie