Barry Madlener zou deze week zijn fatbike plan naar de Tweede Kamer sturen. Dat plan was er ook totdat hij het voorlegde aan de coalitiepartners in de Tweede Kamer. Die kregen te horen dat er geen exclusieve regeltjes voor fatbikes gemaakt kunnen worden en waren not amused.
Wat op tafel lag was een minimumleeftijd voor e-bikes vanaf 14 jaar en een helmplicht tussen 14 en 18 jaar. De Tweede Kamer eist dat minister Madlener het woord e-bike gaat vervangen voor fatbike en heeft zijn plan afgedaan als niet haalbaar. Dat was ook het oorspronkelijke verzoek in september.
Fatbike is een e-bike
Een (legale) fatbike is wettelijk gezien een e-bike. Net zoals een PC Hooft-tractor of een SUV gewoon een auto is. Daar worstelen ze op het ministerie mee. Daarnaast zijn er ook Europese regels waar de fatbikes aan voldoen en dus net zo legaal zijn als een e-bike. In Nederland zijn e-bikes met een snelheid tot 25 km/h en een motor tot 250 watt gelijkgesteld aan de fiets. Er is ook geen wettelijke minimumleeftijd.
Probleem zit vooral bij Chinese import fatbikes
Grootste probleem zijn de goedkope Chinese fatbikes zoals de Ouxi V8 fatbike die onder jongeren erg populair is. Bij vrijwel alle ongevallen die we het afgelopen jaar zagen via 112 fotografen was zo’n OUXI fatbike betrokken. Het is jammer dat dit niet meegenomen is in de ongevallen peiling met fatbikes.
Sinds september van dit jaar is de Ouxi V8 fatbike door de Europese Commissie illegaal verklaard vanwege ernstige veiligheidsrisico’s en overtreding van de wettelijke normen voor fatbikes. In nederland worden ze nog steeds massaal verkocht voor woekerprijzen. Wij denken dat als de overheid dit soort fatbikes van de weg haalt het grootste probleem is opgelost. Voor de komst van dit soort goedkope fatbikes was er namelijk helemaal geen fatbike probleem.
Geef een reactie