Posted on

by

in

Europese PLEV-norm is klaar maar elektrische skateboards vallen daarbuiten

In Brussel werken ze al enige tijd aan de EU-norm 17128. Dat is een norm voor lichte gemotoriseerde voertuigen zonder typegoedkeuring voor het vervoer van personen die wij Persoonlijke lichte elektrische voertuigen (PLEV) noemen. In andere woorden een norm voor MonoWheels zoals de Onewheel, e-scooters en elektrische skateboards. Alleen zijn ze de laatste categorie, de skateboards vergeten ontdekte Electricempire, de Duitse variant van Legaalrijden. 

Na enig onderzoek blijkt dat elektrische skateboards niet per ongeluk vergeten zijn. Ze zijn uitgesloten maar er is nog hoop want Electricempire gaat nu een eigen standaard voor elektrische skateboards ontwikkelen. Zeg maar een aanhangsel voor de 17128 norm omdat ze in Brussel niet in staat zijn om dit zelf te doen. 

De 17128 norm is overigens geen  juridische tekst maar een standaard. Deze norm zal binnenkort opgenomen worden in het staatsblad. PLEVs zullen worden geclassificeerd als machines in de zin van de Machinerichtlijn. Dit is alleen van belang voor een CE-markering, niet voor verzekeringen, de politiek of onze legalisatie pogingen.

Het geeft alleen aan dat ze ook in Brussel niet in staat zijn om een goede PLEV norm op papier te zetten en elektrische skateboards die in 18 EU-lidstaten al zonder noemenswaardige problemen al jaren rondrijden gewoon uitsluiten omdat er geen kennis is over deze nieuwe vormen van vervoer. 

7 reacties op “Europese PLEV-norm is klaar maar elektrische skateboards vallen daarbuiten”

  1. Sander avatar
    Sander

    Kortom.. Dus nog een lang getouwtrek en dus voorlopig achter je rug om blijven kijken met angst.

  2. Joop avatar
    Joop

    Dus de elektrische steps mogen dan wel gewoon de weg op? En zo ja, wanneer dan?

  3. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    Ik hoop zeer, dat in december news komt uit de tweede kamer omtrent de motie van Cem Lacin. Na een jaar steppen moest ik net stoppen na aanhouding politie. Ben er verdrietig en boos om en kan mijn inbeslagname van de dure step niet veroorloven. Mocht dit nog een jaar duren is dit een (nog grotere) schande voor nederland.

  4. Michel Schasfoort avatar
    Michel Schasfoort

    Onlangs nog een email gestuurd naar de minister cora.van.nieuwenhuizen@minienw.nl met als antwoord;

    Geachte heer Schasfoort,
    Hiermee reageren wij op uw vraag aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat over de toelating van e-steps tot de openbare weg. U ziet veel voordelen in het gebruik van e-steps en u zou graag zien dat deze zo snel mogelijk worden toegelaten.
    Dank dat u meedenkt over mobiliteit en verkeersveiligheid.

    Het ministerie werkt op dit moment aan de ontwikkeling van een nationaal toelatingskader voor lichte elektrische voertuigen (LEV’s) en voert hiermee de aanbevelingen uit van de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport ‘Veilig toelaten op de weg’. Daarbij kijken we hoe de huidige regels voor bijzondere bromfietsen kunnen herzien tot een nieuw nationaal toelatingskader voor LEV’s. Verkeersveiligheid staat hierbij voorop.

    In de brief aan de Tweede Kamer van 8 oktober 2020 heeft de minister de voortgang geschetst van de ontwikkeling van het nationaal kader voor LEV’s (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/10/01/verzamelbrief-ao-verkeersveiligheid-8-oktober-2020). Het ‘Raamwerk LEV-kader september 2020’ (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/10/01/raamwerk-lev-kader-september-2020) geeft het concept voor de eisen per categorie voor toelating tot de weg. Aanpassing van de regelgeving voor toelating van LEV’s vergt minimaal een jaar. Daarmee is inwerkingtreding van het toelatingskader in principe voorzien in 2022. Op dit moment zijn e-steps waar u naar verwijst nog niet toegestaan.

    We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
    Met vriendelijke groet,

  5. P.C. Spoor avatar
    P.C. Spoor

    Dank, dank! Het zou toch wat zijn… Ik kijk er naar uit.

  6. newtype avatar
    newtype

    Ik hoop dus dat de Europese PLEV norm snel word aangenomen, desnoods zonder Skateboards.

    Elektrische Skateboards maken mij niet zo veel uit aangezien de step beter geschikt is voor de meeste van ons die woon/werk verkeer willen vervangen met een E-step.

    1. Kees avatar
      Kees

      De grap is wel dat er met de e-step meer ongevallen gebeuren. Bij gebruikers van elektrische skateboards, EUC’s en Onewheels zie je relatief gezien veel minder ongevallen. Het zijn ook minder gebruikers maar ze zijn vaak wel beter op de hoogte van hun kwetsbaarheid en maken daardoor nauwelijks ongevallen. Daarnaast dragen ze vrijwel allemaal een helm, iets wat je bij e-step gebruikers vrijwel nooit ziet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *