Na de lancering van de deelstep coalitie in Nederland is er nu ook een overkoepelend orgaan wat in Europa aan de slag gaat. Micro Mobility for Europe (MMfE) is de verzamelnaam voor de Europese deelstep coalitie waar Bird, Bolt, Dott, FreeNow, Lime, TIER, Voi en Wind in zitten.
MMfE heeft als doel om de emissies van het stadsverkeer te verminderen en de stedelijke mobiliteit te verbeteren. Dat je via OWNED LEVs nog veel beter deze ambitieuze emissiedoelstellingen kan halen lezen we niet in het persbericht.
Deelsteps mogen al in meer dan 20 EU-landen legaal rondrijden. De voordelen van persoonlijk gebruik van LEVs worden vaak onderbelicht. De (buitenlandse) lobbyisten van de leveranciers van deelsteps weten overheden vaak prima te overtuigen.
Een half jaar geleden lieten Bird, Lime, VOI en TIER ons nog weten tijdens een persoonlijk gesprek in Delft dat ze tegen het Duitse model zijn omdat je daarmee ook andere LEV gebruikers uitsluit. Inmiddels lezen we via stukken van het ministerie van I&W dat ze via een hackaton het Duitse model juist promoten en gebruikers van persoonlijke LEVs proberen uit te sluiten via exclusieve pilots. Dat is blijkbaar de nieuwe strategie want dat zagen we in Engeland ook gebeuren en hier kan je lezen hoe gaat dat gaat en het alternatief.
Geef een reactie