LEVA-EU, de beroepsorganisatie voor bedrijven in de sector van de lichte elektrische voertuigen heeft van de Europese Commissie bevestigd gekregen dat de huidige wetgeving voor lichte elektrische voertuigen ongeschikt is.
De Commissie heeft erkend dat de zogenaamde machinerichtlijn om een gemeenschappelijk veiligheidsniveau te waarborgen voor LEVs die op de Europese markt worden gebracht, niet geschikt is voor voertuigen.
Uit een recente studie van TRL voor de Europese Commissie blijkt ook dat de typegoedkeuringswetgeving in Verordening 168/2013 evenmin geschikt is voor lichte elektrische voertuigen.
Elektrische steps, elektrische skateboards of zelf-balancerende voertuigen zoals de Onewheel, zijn uitgesloten van typegoedkeuring en vallen onder de Machinerichtlijn. Hoog tijd dus voor aparte wetgeving. Die is niet ingewikkeld. Stel ons soort LEVs gelijk aan een fiets.
Er zijn ook al Europese plannen die onze wensen overstijgen. Namelijk een nieuw regelgevingskader dat specifiek gericht is op lichte elektrische voertuigen (LEVs). Het voorstel is om LEVs tot 50 km/u uit zowel Verordening 168/2013 als de Machinerichtlijn te halen. Als dat gaat gebeuren gaat bij ons de vlag uit.
Geef een reactie