Posted on

by

in

Er rijden in Nederland inmiddels tienduizenden e-steps onverzekerd rond op de openbare weg

Met alle LEVs loop je niet alleen het risico op een boete of inbeslagname maar je bent in de meeste gevallen ook onverzekerd aan het rondrijden op de openbare weg. Als je een ongeluk veroorzaakt betaald het Waarborgfonds Motorverkeer de schade van het ongeval maar daarna verhaalt het waarborgfonds de kosten op jou.

Een e-step valt volgens de wet onder de categorie motorvoertuigen en dus ook onder de aansprakelijkheid van motorvoertuigen. Een elektrisch skateboard, een monowheel (EUC) of een Onewheel heeft geen stuur of zitplaats en valt in geen enkele goedgekeurde categorie voertuigen. Het zijn dus volgens de wet geen voertuigen maar de politie noemt ze wel zo als ze, ze in beslag neemt, doorverkoopt via de domeinen of laat ̶v̶e̶r̶d̶w̶i̶j̶n̶e̶n̶ vernietigen.

Bij een eenwiel zoals de Onewheel is het dus de vraag of het een voertuig is want een voertuig heeft volgens de (maas in de) wet ook meer dan één wiel. We zien dat het OM daar mee aan het worstelen is maar feit blijft dat je net als op een e-step onverzekerd aan het rondrijden bent. Het OM zegt nu dat alles wat gemotoriseerd is niet op de weg mag, tenzij toegelaten als voertuig. Maar als je iets hebt wat bij wet niet is geclassificeerd als voertuig slaat de verwarring toe.

We zien dat er in Nederland een toename is in het aantal ongevallen met e-steps. Exacte cijfers ontbreken omdat we hier alleen ongevallen van legale voertuigen bijhouden. De ongevallen van gebruikers van de Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard zijn op één hand te tellen. Bij de e-step zien we steeds vaker meldingen van ongevallen. Geen aantallen om je zorgen over te maken als je bijvoorbeeld naar de ongevallen met de fiets kijkt.

Toch is dit volgens ons wel het moment dat de overheid in actie zou moeten komen. LEVs zijn op elke straathoek te koop en er zijn nog steeds mensen die er vanuit gaan dat ze gewoon (net als op de fiets) via hun aansprakelijkheidsverzekering (AVP) verzekerd zijn. Voor een fiets is er geen verzekeringsplicht, geen maximum snelheid en geen minimum leeftijd. Omdat we een e-step in Nederland zien als een motorvoertuig val je daar dus buiten.

LEVs die gelijkwaardig zijn aan fietsen qua snelheid en impact bij een ongeval worden gelijkgesteld aan een motorvoertuig en dat is leuk bedacht om ze van de weg te houden maar steeds meer mensen zien in dat die vergelijking niet klopt. Je hebt ook nog zoiets als een gelijkheidsbeginsel en dat is in dit geval prima toepasbaar op de meeste LEVs.

In Engeland zijn LEVs zoals de e-step (net als hier) ook nog steeds verboden. Toch zien we daar een explosie in de verkoop van e-steps. Volgens schattingen heeft 16% van de volwassen Britten inmiddels een e-step in huis. De Engelsen lopen meestal iets voor op Nederland wat betreft mobiliteit. Wij zien ook een enorme toename in de verkoop van de e-step in Nederland. Er rijden er inmiddels tienduizenden rond op de openbare weg, onverzekerd. De overheid schuift wetgeving voor zich uit en als we het meest gunstige scenario kiezen dan kan de legalisatie van LEVs zoals de e-step nog wel tot 2024 duren in Nederland.

Ondertussen rijden er dan jaren lang tienduizenden mensen rond op een verboden en onverzekerde e-step. Veel mensen weten vaak niet eens dat ze onverzekerd zijn. Wat we vaak horen is waarom kan je ze dan gewoon kopen? Het argument dat ze alleen op eigen terrein te gebruiken zijn snapt niemand want iedereen ziet dat ze in omringende EU landen al veelvuldig gebruikt worden op de openbare weg en gewoon verzekerd zijn via een aansprakelijkheidsverzekering. Dat kan hier ook prima. We lopen inmiddels al jaren achter, zelfs in landen waar ze in de politiek wel eens lacherig over doen. Qua micro mobiliteit zijn wij inmiddels zelf een ontwikkelingsland maar dan wel met de beste infrastructuur voor LEVs van Europa.

De overheid en verzekeraars weten dat er op dit moment massaal gebruik wordt gemaakt van verboden LEVs op de openbare weg. De Politie is op dit moment de enige instantie die dat moet handhaven. In onze gesprekken en via feedback van e-step gebruikers horen we dat veel agenten het onzin vinden maar omdat ze het niet fijn vinden dat mensen onverzekerd rondrijden grijpen ze soms in.

Legalisering van LEVs kan binnen een maand geregeld zijn. Het wiel is al uitgevonden. Ondertussen is het naar om te zien als er ongelukken gebeuren partijen moeten gaan bedelen bij het Waarborgfonds Motorverkeer om de schade van het ongeval te verhalen op de bestuurder van een LEV die vaak niet eens weet dat hij of zij niet verzekerd is.

We hebben het Waarborgfonds Motorverkeer gevraagd of ze de cijfers van ongevallen met LEVs zoals de e-step kan delen met ons. Als we een reactie krijgen dan delen we dat hier.

Bron foto’s bij dit bericht: HulpdienstenAmersfoort.nl

4 reacties op “Er rijden in Nederland inmiddels tienduizenden e-steps onverzekerd rond op de openbare weg”

  1. Joris avatar
    Joris

    Dit land heeft je duizenden euro’s subsidie van belastinggeld voor elektrische auto’s. Een deel van dat geld zou de overheid beter kunnen stoppen in innovatieve mensen zoals jullie. PLEVs zijn ook innovatie, het is te bizar voor woorden dat de Nederlandse overheid dat niet ziet. Op zich wel begrijpelijk want na Cem Laçin van de SP heb ik nog nooit iemand van de overheid gezien op een LEV. In België rijd zelfs de premier op een elektrisch skateboard.

    1. Kuro avatar
      Kuro

      Omdat politici draaien op kickbacks… van subsidies of elektrische auto’s profiteren hun vriendjes en zichzelf. E-steps, etc niet dus daar hebben ze geen trek in. Misschien als een e-mobility bedrijf de aandelenbeurs op gaat zal het wel allemaal snel kunnen gaan…

  2. Lex avatar
    Lex

    “ Maar als je iets hebt wat bij wet niet is geclassificeerd als voertuig slaat de verwarring toe.” – dus tijd om een rechtszaak aan te spannen. Het bekeuren en in beslag nemen van eenwielers is illegaal. Er zijn maar twee classificaties mogelijk: Rijwiel met trapondersteuning (er is een lichamelijke actie nodig om voort te bewegen) of : “ongeclassificeerd” zoals skateboards of rolschaatsen.

    1. Jakub avatar
      Jakub

      Dat is een goeie.

      Ik heb 1waarschuwing en 1 proces verbaal op mijn hoofd staan voor het rijden op een EUC.

      Vraagje kunnen jullie een post maken waarin staat alles op elkaar dat je naar agent kunt tonen (graag met links naar overheid pagina’s waar het regel staat) dat je wel op een EUC mag rijden? Want in meeste aansprakelijkheid verzekeringen ben je verzekerd voor een andere soort electrische voertuig tot 16km/h (kijk ING aansprakelijkheid verzekering).

      Plus ik kon een keer een agent wegjagen toen ik regels over voertuigen liet zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *