De Brusselse Universiteit ULB heeft een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat de elektrische deelstep vervuilender is dan de transportmiddelen waarvoor ze een alternatief biedt. Dit heeft te maken met de korte levensduur van de deelstep.
Een auto is belastend voor het klimaar en stoot 110 gram CO2-equivalent per kilometer uit. Een elektrische deelstep stoot gemiddeld 131 gram CO2-equivalent uit per kilometer. De uitstoot is voor vier vijfde het gevolg van de productiefase in China en het plaatsen, ophalen en opladen van de deelsteps in België.
Daarbij speelt de levensduur ook een grote rol. Als de elektrische deelstep 9,5 maanden mee zou gaan is hij schoner dan een auto maar in de praktijk blijkt de levensduur te liggen op 7,5 maanden.
Volgens de studie kunnen vandalisme, beter onderhoud, verbeterde weginfrastructuur en het gebruik de levensduur positief beïnvloeden.
We vermoeden dat er in de studie van de Universiteit gebruik is gemaakt van verouderde cijfers omdat de huidige nieuwe generatie deelsteps al een sterk verbeterde levensduur hebben. Sommige zelfs 24 maanden. Dan ziet de CO2-voetafdruk van de deelstep er ineens heel anders uit.
Vreemdgenoeg zien we de studie van de Brusselse Universiteit overal opduiken met koppen dat de elektrische deelstep vervuilender is dan een auto. Dat was zo, maar inmiddels niet meer.
Geef een reactie