De Eerste Kamer stemde vandaag tegen de BBB motie om alle LEVs onder de 50 kg in het toekomstige LEV-kader gelijk te stellen aan elektrische fietsen. Voor de motie stemden: JA21, BBB en 50PLUS en tegen: OPNL, GroenLinks-PvdA, SGP, D66, CDA, Volt, PVV, FVD, SP, PvdD, VVD en ChristenUnie.
Opmerkelijk want eerder diende Mahir Alkaya van de SP in de Tweede Kamer een gelijkwaardige motie in die het ook niet haalde bij de stemmingen. Voor de motie stemde toen SP, DENK, JA21, Groep van Haga, Fractie Den Haan, SGP, BBB, PVV en FVD. Tegen de motie stemden PvDD, Lid Omtzigt, VVD, CDA, GroenLinks, Volt, PvdA, D66 en de ChristenUnie.
Duidelijk is in ieder geval dat het stemgedrag van de Eerste Kamerleden volledig afwijkt van de Tweede Kamerleden.
De Eerste Kamerleden stemden vandaag ook over de goedkeuringsprocedure toelating bijzondere bromfietsenen introductie kader lichte elektrische voertuigen. Voor stemden OPNL, GroenLinks-PvdA, SGP, D66, CDA, Volt, PVV, SP, PvdD, VVD, JA21 en ChristenUnie. Tegen: FVD, BBB en 50PLUS. Ook de Eerste Kamer die zichzelf presenteert als de chambre de réflexion heeft voor het wetsvoorstel gestemd zonder gebruikers in het veld te raadplegen.
Het wetsvoorstel is daarmee net als in de Tweede Kamer afgedaan als hamerstuk. Het is jammer dat er bij de overheid vrijwel niemand begrijpt dat een e-step geen bijzondere bromfiets of een BSO-bus is. In vrijwel alle Europese lidstaten zien we dat LEVs gelijkgesteld worden aan een fiets met een aansprakelijkheidsverzekering. In Nederland worden ze gelijkgesteld aan een brom- of snorfiets inclusief kenteken en een RDW keuring. Het kentekenen van elektrische steps zou nodig zijn om ongevallen beter te kunnen monitoren. Volgens ons is dat een leugen want met e-bikes kan dat ook en die hebben geen kenteken.
Het wetsvoorstel heeft ook een categorie LEVs vooralsnog uitgesloten. LEVs zonder stuur, de categorie waar aantoonbaar de minste ongevallen mee gebeuren.
Het wetsvoorstel is nodig om het LEV-kader in 2025 te kunnen implementeren. Vrijwel alle e-steps die nu al in Nederland rondrijden (meer dan 100.000) zullen op dat moment net zo verboden zijn als nu. Er veranderd dus helemaal niks. Wij vinden het voorstel een gedrocht en gebruikers zijn totaal genegeerd.
Geef een reactie