Onze complimenten gaan naar het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek (SWOV). Het instituut publiceerde feiten over voornamelijk e-steps die een eerlijk beeld geven. Niet alleen zeggen dat er in Noorwegen veel ongevallen gebeuren met e-steps maar ook dat gladheid, tramrails en gaten in het wegdek een veel voorkomende oorzaak is. In Noorwegen is het aantal ongevallen per miljoen afgelegde kilometers op de e-step (89) en op de fiets (8). Dat lijkt ernstig maar als je naar de oorzaak kijkt dan is dat ook verklaarbaar.
Uit recent Duits onderzoek blijkt dat het aantal ongevallen met een e-step (5,5) per 1 miljoen kilometers 4,5 keer zo groot is als met een fiets (1,2). Het aantal ongevallen met ernstig gewonden per miljoen afgelegde kilometers was bijna vijf keer zo groot (0,18 voor de fiets versus 0,88 voor de e-step lezen we in het factsheet van het SWOV.
Dat klinkt ernstig maar voordat bij de Fietsersbond de vlag uit gaat… uit officiële Duitse ongevallenstatistieken tussen januari en september 2020 blijkt dat er 1570 ongevallen waren met voornamelijk deelsteps. Er kwamen 7 mensen om het leven. 269 mensen raakten ernstig gewond en 1096 mensen liepen lichte verwondingen op. Ter vergelijking: in dezelfde periode registreerden de Duitse autoriteiten 73.293 fietsongevallen, waarvan 351 dodelijk.
Wat we ook weten is dat veel mensen in Duitsland een deelstep gebruiken om zich beschonken van A naar B te verplaatsen. Dat gaat ook behoorlijk vaak mis en dat zie je terug in de cijfers van het SWOV. Wat we ook weten is dat de meeste ongevallen s’avonds en in het weekend gebeuren op deelsteps. Mensen die voor de eerste keer op een e-step rijden en incidentele gebruikers hebben het vaakst een ongeval.
We schreven het eerder, de ongevallen die met deelsteps gebeuren hebben een negatieve impact op de persoonlijke gebruikers (OWNED) van LEVs. Zij dragen vaak een wel een helm. Veel ongevallen met deelsteps lopen helaas af met hoofdletsel.
In de Verenigde Staten zijn ze al wat verder met de deelstep evolutie en zie je dat het aantal ongevallen na verloop van tijd afneemt door de toename in ervaring met e-steps.
In Brisbane (Australië) is bij 92% van de ongevallen met een LEV een e-step de oorzaak. 78% daarvan komt door een deelstep. 46% van de mensen die gewond raakten droeg geen helm en bij 27% was alcoholgebruik de oorzaak. Die cijfers zagen we dan weer niet terug in het factsheet van het SWOV maar het is wel een reeële weergave van OWNED versus deelsteps.
Photo: Christina Spinnen
Geef een reactie