Posted on

by

in

E-steps worden gelijkgesteld aan e-steps met een zadel…

Vanmorgen was er overleg met het ministerie van I&W met een aantal stakeholders waaronder Legaalrijden over de technische eisen van het LEV-kader. Daarin bleek vooral dat de overheid na 3 jaar nog steeds niet in staat is om een fatsoenlijk LEV-kader voor ons soort LEVs te presenteren.

Ook bleek dat er deze zomer in juni tijdens een directeurenoverleg beslissingen zijn genomen om LEVs zonder stuur uit te sluiten. Wij zijn daar namens de gebruikers van LEVs niet bij betrokken terwijl dat wel had gemoeten. Blijkbaar zijn we bewust genegeerd en hebben andere stakeholders samen met het ministerie besloten om LEVs zonder stuur voorlopig uit te sluiten.

Het ministerie van I&W heeft samen met o.a. de leveranciers van deelsteps, BOVAG, ANWB, de Fietsersbond, SWOV, RDW, RAI, Verbond van Verzekeraars VNG en VVN besloten dat LEVs zonder stuur uitgesloten moeten worden. Het is treurig het ministerie van I&W vergeten is om Legaalrijden namens de gebruikers uit te nodigen om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn.

E-steps worden volgens de technische eisen die vanmorgen zijn gepresenteerd gelijkgesteld aan e-steps met een zadel. Daarmee zijn ze vergelijkbaar met een brom of snorfiets inclusief achteruitkijkspiegel, knipperlichten en dubbele remmen. Ook is er een extra aanvullende WAM verzekering nodig.

Wij vinden het logischer als e-steps gelijk worden gesteld aan een fiets of e-bike. Op zich niet heel vreemd want dat doen ze ook in de rest van Europa. Heel logisch want qua snelheid en qua impact bij een ongeval zijn e-steps en LEVs zonder stuur ook beter te vergelijken met een fiets.

De Tweede Kamer kan tot en met 6 oktober nog vragen indienen over het LEV kader. Vervolgens zal er op 2 december een debat in de Tweede Kamer worden gehouden. Het is aan de Tweede Kamer om een oordeel te geven over het LEV-kader.

 

38 reacties op “E-steps worden gelijkgesteld aan e-steps met een zadel…”

  1. Victor avatar
    Victor

    Als het inderdaad zo is zoals LevaEU aangaf dat de meeste LEVS nu al legaal zijn en wettelijk neerkomen op hun traditionele soort dan is het toch juist prima dat ze veel van onze voertuigen uitsluiten van hun nieuwe regeltjes? De meeste lev zonder zadel zijn immers nu al legaal als het goed is. Dus deze nieuwe regels gelden technisch gezien vooral voor voertuigen die nog niet bestaan of op de markt zijn blijkbaar

    1. Peter avatar
      Peter

      Het ministerie gaat volgende week in gesprek met LEVA-EU. Ze gaven vandaag aan dat lidstaten volgens de machinerichtlijn zelf aanvullende regels mogen maken. Volgende week meer.

      Overigens hebben we in Maart ook al gemeld dat het LEV kader niet klopt volgens Europese richtlijnen maar toen is er niemand op aangeslagen:

      http://www.legaalrijden.nl/blog/europese-commissie-bevestigd-dat-wetgeving-voor-levs-ongeschikt-is/

  2. Alex avatar
    Alex

    Dus ze willen gwn kleine electrische brommers zonder rijbewijs 🤔 dus dit heeft helemaal niks met alle lev’s te maken het is weer een soort van speciaal voor Nederland bedachte voertuig wat ze proberen te keuren niks lev’s niks escooter gwn electrische brommers die nu er ook al zijn met blauw kenteken

    1. Alex avatar
      Alex

      Dit is gwn een kader voor huurscooters niks minder het enige wat dit doet is huurscooters makkelijker maken want geen rijbewijs plicht en geen helm plicht dit is een wet die er alleen is voor huurscooters ze zijn helemaal niet bezig voor een “Lev” kader grote onzin is dit land zeg wtf als ik een keus had was ik allang naar het buitenland verhuisd

    2. Victor avatar
      Victor

      Precies wat ook mijn conclusie was, laat je niet gek maken als de agent je bekeurd voor het niet verzekerd hebben van zn gek nieuw niet bestaand voertuig moet je hem gewoon laten zien dat je volgens de wet geen strafbaar feit pleegt omdat je Lev Geen voertuig of motorrijtuig is.

  3. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    Dus het is nu duidelijk: Ivm. WAM en kentekenplicht kunnen we onze huidige steps weggooien en vanaf 2023 lekker met de 3 of 4 goedgekeurde modellen met 20km per uur achter de fietsers aan over het fietspad racen. En dan wellicht met helm en luier. Want dat is veiliger voor ons stuntmen.

    1. Fabian avatar
      Fabian

      Amen voor je conclusie, ik ging stuk XD
      “En dan wellicht met helm en luier.”

  4. John de Wit avatar
    John de Wit

    Heel raar dat jullie niet zijn uitgenodigd voor een overleg waar over LEVs zonder stuur is gepraat. Dit ministerie wil niet innoveren. Alles is gericht op deelsteps en e-steps die niemand wil kopen.

    1. Alex avatar
      Alex

      Ja Nederland wordt ziozo een mislukte markt met escooters die in elk ander land verboden zijn want escooters met zadel zijn immers illegaal om in het buitenland te gebruiken zonder rijbewijs en l2e dus dit soort scooters mogen alleen in Nederland gebruikt worden en waarschijnlijk ook alleen voor Nederland gemaakt want elk ander land ziet het als brommer en dan moet het l2e keuring hebben wat voor heel Europa een brommer is met helmplicht en rijbewijs dus als je met je “legale escooter” over de grens gaat ben je illegaal zonder rijbewijs in Nederland komt er speciaal een nieuw soort keuring weet nog niet welke maar in ieder geval niet l2e want daar voor is een helm en rijbewijs verplicht en voor de wet die er komt voor escooters is er geen rijbewijs plicht alleen maar dubbel werk dit de simpelste oplossing is alle l2e voertuigen rijbewijs vrij te maken dan heb je meer keuze en voldoet het aan de veiligheid norm die Nederland wil Maarja nee ze willen een aparte catagorie creëeren voor electrische brommers die dus alleen in Nederland mogen en alleen voor Nederland gemaakt kunnen worden we live in a clown world 🤡

  5. Nicole avatar
    Nicole

    Het is zeer teleurstellend. Ik heb bewust een eenvoudige e-step gekocht zonder toeters en bellen omdat ik daar niet meer geld voor over heb. Nu gaat de overheid eisen stellen aan duurdere e-steps die alleen leveranciers uit Nederland kunnen leveren. Er is namelijk geen een buitenlandse fabrikant van e-steps die e-steps volgens de Nederlandse LEV-norm wil gaan produceren. Te kleine afzetmarkt en in de rest van de wereld is genoeg vraag. Daarmee is het hele LEV-kader ten dode opgeschreven. Er is 0 innovatie en het is duidelijk dat deze overheid je liever in een auto ziet dan op een schone lev.

    1. Tim avatar
      Tim

      Heb je er wel meer geld voor over als er een legaal model zou zijn? €1100,- €1200,-?

      1. Nicole avatar
        Nicole

        Nee want een ander punt is dat er met dit kader ook geen keuzevrijheid meer is. Ik wil als consument zelf bepalen waar ik op rij en ik kan best wel zelf inschatten of dat wel of niet gevaarlijk is. Nu gaat de overheid dat voor mij bepalen. Ik kan ook een levensgevaarlijke fiets kopen die na een half jaar uit elkaar valt. Die keuze zou je ook met LEVs moeten hebben. Al is het maar om nieuwe vormen van vervoer uit te proberen.

        1. Nikolaus avatar
          Nikolaus

          precies

        2. Tim avatar
          Tim

          Totaal oneens Nicole. Hoe kun je dat nou zeggen? Ik ben heel erg voor het invoeren en controleren van deugdelijke voertuigen. Dat er speling op een stuurkolom van een goedkope e-step zit, alsmede exemplaren met plofaccu’s en slechte laders dat deert je niet? Je kunt dan toch beter een model kopen waarvan je weet dat het langer meegaat en geen gevaar is op de weg, garantievragen daargelaten. Alles heeft een prijs toch?
          kortetermijngemak vs. langetermijnvoldoening

          1. Nikolaus avatar
            Nikolaus

            Tim, het gaat om keuzevrijheid. Dezelfde vrijheid die je hebt om een fiets te kopen, een telefoon, keukenmes, skateboard…. Waarom wil je betutteld worden?

          2. Alex avatar
            Alex

            Het heeft toch geen zin een dure te kopen beter een goedkope step voor 240€ want ja het word toch wel in beslag genomen en 380€ boete dus kan beter zo goedkoop mogelijk want het gaat toch nooit legaal worden in Nederland 😔

  6. Bas avatar
    Bas

    Dus de meest populaire steps ( heb zelf een M365 pro 2) blijven illegaal, lekker dan. Vandaag overigens van de weg geplukt en een officiële waarschuwing gekregen.

    1. Robber H avatar
      Robber H

      Die kans is wel groot ja. De 8.5 inch luchtbanden zijn vermoedelijk volgens de norm al te klein.

  7. Jantje avatar
    Jantje

    Dit is toch al tijden duidelijk. Hier gaat het niet om innovatie of minder auto’s op de weg. Het gaat hier om het bedrijfsleven en geld verdienen. De overheid zijn in deze zin een stelletje slappe zakken😝

    1. Alex avatar
      Alex

      Tja hier staat de overheid om bekend niks minder dan zakkenvullers

    2. Nikolaus avatar
      Nikolaus

      enfin: LEV zal zo onaantrekkelijk gemaakt worden, dat niemand ermee gaat rijden. wellicht een paar bejaarden met zadel, helm en 20 kmh. en dan lekker betalen voor de verzekering. de fietsers zijn dan ook blij, want geen gevaar door rare LEV ufo‘s. en niemand meer, die hen gaat inhalen. fiets blijft the king. oude king zonder tempo.

  8. Niek avatar
    Niek

    Zou een regenererende motor ook voldoende zijn als rem? Als dit zo is heb je met een paar kleine aanpassingen een xiaomi m365 ook legaal.

    1. Tim avatar
      Tim

      nee, dat is het niet.

  9. Tycho avatar
    Tycho

    E steps zijn nu ook gelijk aan brommer. Verlichting spiegels stuur zadel remmen kenteken keuring. Er veranderd eigenlijk helemaal niks met nieuwe lev regels. Ik heb trouwens een spiegeltje op me helm. Werkt ook op 1 wieler

  10. Piet avatar
    Piet

    Klopt het dat als je nu een spiegel en knipperlichten op een Zero 10x gooit je daarmee legaal de weg op mag? Luchtbanden en dubbele hydraulische remmen zitten er al op.. Of mis ik iets?

    1. Tim avatar
      Tim

      nee, je mist iets. namelijk een VIN nummer en nog tal van zaken die je nu niet benoemt.

      1. Piet avatar
        Piet

        Wat dan precies? Als de rdw ze gaat keuren op dezelfde wijze als traditionele brommers en scooters (o.a spiegel, dubbele remmen, reflectoren en dat soort basale zaken) kun je zo’n step in principe toch gemakkelijk tweaken om zo’n keuring te doorstaan? Maar alsjeblieft vertel het me want we hebben geloof ik hetzelfde doel 🙂

    2. John avatar
      John

      2x 1200W motor…. gaat hier nooit legaal worden volgens de huidige eisen.

      1. Piet avatar
        Piet

        Ja, eens dat is een dingetje. Echter, een scooter mag ook 70cc hebben ipv 50cc. En een auto mag ook zoveel pk hebben als nodig, als de max snelheid maar niet wordt overschreden. Wat mij betreft zelfde verhaal maar goed, wie ben ik hè 😉 overigens is zo’n apparaat binnen no-time begrensd op 25kmh..

        1. Peter avatar
          Peter

          Het zou veel logischer zijn as ze boetes geven op overtreding van de snelheid. Begrenzen op Max 25 km/u is ook gevaarlijk. Soms heb je net dat beetje extra power nodig. Het klinkt eentonig maar in de rest van Europa doen ze hier ook niet moeilijk over. Gewoon extreem hoge boetes geven bij overschrijding van de maximale limiet. Dat werkt veel beter. Daarbij is alles te patchen wat standaard 25 km/u kan rijden dus die eis slaat helemaal nergens op.

  11. Eddie avatar
    Eddie

    Ja het is jammer dat NL hier nog heel flauw over gedaan wordt (en zal blijven als je het zo leest). Maar, de hoofdreden die gegeven wordt is keer op keer: veiligheid.
    Zijn elektrische voertuigen dan echt zo gevaarlijk of zijn het vooraannames van degene die beslissingen maken? Dus misschien moeten wij als gebruikers ook meewerken aan het bewijzen van de veiligheid?

    1. Nikolaus avatar
      Nikolaus

      Eddie, denk je dat echt? “Veiligheid” is en blijft een excuus in NL. Als je zou willen verzin je 10 dingen waarom fietsen onveilig zijn. En van de een op de andere dag heb je geen fietsers meer. Simple strategy.

      1. Eddie avatar
        Eddie

        Nikolaus, ik zei dat omdat bij mijn beide staandehoudingen (waarschuwing en keer daarna inbeslag name + boete), de agenten aangaven dat e-steps ‘levensgevaarlijk’ zijn. Laatste agent gaf een voorbeeld dat het in Noorwegen helemaal mis was gelopen. Dus ik bedacht meer dat als iemand in de toekomst een agent tegenkomt met harde cijfers kan bewijzen dat dat niet is (in vergelijking met fietsen o.i.d.) Ik kon dat helaas op dat moment niet, maar het leek mij wel dat beide agenten met vooroordelen in hun hoofd zaten. Van de wet gaan wij het op dit moment niet winnen, maar een beetje common sense planten helpt misschien.

        1. Nik avatar
          Nik

          zou leuk zijn als je de agenten kan overtuigen. helaas is dit een loterijspel, waar je alleen maar kan verliezen op lange termijn. bij mij ging het 1 jaar goed.

  12. Kuro avatar
    Kuro

    Wie nog vertrouwen heeft in de politiek en regering heeft niet veel opgelet de laatste 20 jaar. Vooral nu de politiestaat in zeer rap tempo de macht grijpt. Ik heb er weinig vertrouwen in, wellicht dat je ooit een step krijgt met helmplicht, airbags, rijbewijs, verzekering en max 15kmh.

  13. Menno avatar
    Menno

    Ik hoop dat Leva-EU ons nog iets goeds man brengen, Nederland houd zich gewoon niet aan de Europese wetgeving. Ik hoop van harte dat leva EU en legaal rijden natuurlijk nog wat kan betekenen hier in de legalisatie.

  14. JS avatar
    JS

    Lekker emigreren naar Belgie, ben wel klaar met die voertuignazies hier…

    1. Alex avatar
      Alex

      Dat kan alleen als je rijk bent helaas 😔 er is geen ontsnappen aan eenmal geboren in Nederland altijd in Nederland 😔 gelukkig bestaat er zo iets als Virtual reality een goede manier om even vrijheid te hebben

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *