We schreven onlangs dat het ministerie van I&W omgebouwde e-steps met trapondersteuning toestaat. Het viel ons vooral op hoe snel deze discrepantie in de wet ineens toegepast kon worden terwijl andere LEVs die aantoonbaar veiliger zijn volledig genegeerd worden.
Via een modificatie aan de e-step verwijder je de gashendel van de e-step zodat je niet meer gas kan geven. Via een Motion Control Module bouw je de e-step om en op die manier kan je via meesteppen een snelheid bereiken van 25 KM/u. Je hebt dan een e-step met trapondersteuning die gelijkgesteld is aan een e-bike volgens de overheid.
Het ministerie van I&W schrijft:
U stept zelf op deze e-step. Door de hulpmotor gaat u harder vooruit. Maar niet harder dan 25 kilometer per uur. De hulpmotor heeft een vermogen van maximaal 250 Watt. Voor deze e-step gelden dezelfde regels als voor een elektrische fiets en je hoeft geen rijbewijs te hebben. Een e-step met trapondersteuning heeft een stuur, verlichting, rode en witte/gele reflectoren. De gashendel mag niet werken. Werkt de gashendel wel? Dan is uw e-step een bijzondere bromfiets.
Sinds kort weten we dat de Nederlandse overheid zich aan de machinerichtlijn moet houden en daarin staat dat het aanpassen van de bediening van de voortbeweging van een e-step een substantiële aanpassing is. Het proces voor de aanpassing lijkt vrij eenvoudig en betrouwbaar maar het is meestal een Willie Wortel modificatie op een zolderkamertje met gesoldeerde condensators, weerstandjes en printplaatjes die niet voldoen aan de machinerichtlijn.
De e-step kan onbestuurbaar worden als de sensor faalt en wat als de sensor op hol slaat? We noemen enkele voor de hand liggende problemen die de overheid zelf ook graag gebruikt. Het zijn veiligheidseisen die de overheid dit keer ineens volledig heeft genegeerd. Eisen die ook in het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid staan naar aanleiding van het ongeval met de Stint waar de overheid zo graag aan vast wil houden…. maar nu even niet?
Daarbij is het de vraag of je op een gemodificeerde e-step met trapondersteuning wel verzekerd bent. Het lijkt ons vrij onwaarschijnlijk als je de machinerichtlijn in acht neemt.
Het gaat ons niet om een paar mensen die (nog steeds onverzekerd) op een gemodificeerd e-stepje met trapondersteuning rijden maar om een overheid die meet met twee maten en zich niet aan de regels houdt. Daarbij tonen we weer aan dat het ministerie van I&W geen verstand heeft van LEVs en de regelgeving die daarbij hoort. Daarbij is het zeer kwalijk dat mensen nu nog steeds onverzekerd rondrijden omdat onze overheid geen kennis van zaken heeft.
Geef een reactie