Posted on

by

in

E-step met trapondersteuning is net zo illegaal als een normale e-step

We schreven onlangs dat het ministerie van I&W omgebouwde e-steps met trapondersteuning toestaat. Het viel ons vooral op hoe snel deze discrepantie in de wet ineens toegepast kon worden terwijl andere LEVs die aantoonbaar veiliger zijn volledig genegeerd worden. 

Via een modificatie aan de e-step verwijder je de gashendel van de e-step zodat je niet meer gas kan geven. Via een Motion Control Module bouw je de e-step om en op die manier kan je via meesteppen een snelheid bereiken van 25 KM/u. Je hebt dan een e-step met trapondersteuning die gelijkgesteld is aan een e-bike volgens de overheid. 

Het ministerie van I&W schrijft:

U stept zelf op deze e-step. Door de hulpmotor gaat u harder vooruit. Maar niet harder dan 25 kilometer per uur. De hulpmotor heeft een vermogen van maximaal 250 Watt. Voor deze e-step gelden dezelfde regels als voor een elektrische fiets en je hoeft geen rijbewijs te hebben. Een e-step met trapondersteuning heeft een stuur, verlichting, rode en witte/gele reflectoren. De gashendel mag niet werken. Werkt de gashendel wel? Dan is uw e-step een bijzondere bromfiets.

Sinds kort weten we dat de Nederlandse overheid zich aan de machinerichtlijn moet houden en daarin staat dat het aanpassen van de bediening van de voortbeweging van een e-step een substantiële aanpassing is. Het proces voor de aanpassing lijkt vrij eenvoudig en betrouwbaar maar het is meestal een Willie Wortel modificatie op een zolderkamertje met gesoldeerde condensators, weerstandjes en printplaatjes die niet voldoen aan de machinerichtlijn.

De e-step kan onbestuurbaar worden als de sensor faalt en wat als de sensor op hol slaat? We noemen enkele voor de hand liggende problemen die de overheid zelf ook graag gebruikt. Het zijn veiligheidseisen die de overheid dit keer ineens volledig heeft genegeerd. Eisen die ook in het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid staan naar aanleiding van het ongeval met de Stint waar de overheid zo graag aan vast wil houden…. maar nu even niet?

Daarbij is het de vraag of je op een gemodificeerde e-step met trapondersteuning wel verzekerd bent. Het lijkt ons vrij onwaarschijnlijk als je de machinerichtlijn in acht neemt. 

Het gaat ons niet om een paar mensen die (nog steeds onverzekerd) op een gemodificeerd e-stepje met trapondersteuning rijden maar om een overheid die meet met twee maten en zich niet aan de regels houdt. Daarbij tonen we weer aan dat het ministerie van I&W geen verstand heeft van LEVs en de regelgeving die daarbij hoort. Daarbij is het zeer kwalijk dat mensen nu nog steeds onverzekerd rondrijden omdat onze overheid geen kennis van zaken heeft. 

21 reacties op “E-step met trapondersteuning is net zo illegaal als een normale e-step”

  1. Anna avatar
    Anna

    Afgezien van de modificatie sta je op de treeplank van een e-step ook veel te hoog om normaal te kunnen steppen. Je moet vrij diep door je knieën buigen om goed te kunnen afzetten. Zo’n beweging zou zou nooit door een keuring komen. Het laat zien dat ze bij I&W totaal geen idee hebben waar ze het over hebben.

    Qua verzekering hebben ze bij I&W waarschijnlijk gedacht dat het nu onder e-bikes zou vallen. Juridisch gezien klopt dit niet want gemodificeerde e-bikes zijn in Nederland bij wet verboden.

    Hoe lang duurt het nog voordat een Tweede Kamer ziet wat het ministerie van I&W de afgelopen jaren heet gedaan krankzinnig is. Kijk naar België, Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië, Denemarken, Griekenland, Turkije, Finland, Hongarije, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Servië, Tsjechië, Zweden, Zwitserland etc, etc…. burgers willen geen overheid die belemmert hoe ze van A naar B naar hun werk gaan of in het weekend recreëren. Ze willen een moderne vooruitstrevende overheid die vernieuwing niet in de weg staat. De toekomst is nu.

    1. Fabian Bosman avatar
      Fabian Bosman

      Amen! 👏👍

    2. Dennis Boerkam avatar
      Dennis Boerkam

      Anne for president en idd prachtig hoe hier aangetoond is dat het ministerie maar wat doet. Ik moet met mijn e-step door een RDW keuring waar ze bijna zeggen uit welke berg mijn schroeven moeten komen en als je op een zolderkamertje een Arduino kitje aan elkaar soldeert mag je ineens legaal de weg op. Dit gaat tegen alles in en zou volgens mij zonder machinerichtlijn al onwettig moeten zijn. Wat voor mensen werken daar? Waarom huren ze jullie niet in? Hoe kan dit?

      Wakker geworden door de bliksem maar val weer met een brede lach in slaap… wat een geklungel van de overheid.

    3. Hans avatar
      Hans

      Je praat onzin. Jaloezie. Gezond verstand gebruiken. Step te hoog??? Ik mag zoveel als ik wil aan een electrische fiets modificeren als ik wil. Als hij maar blijft voldoen aan de regels voor fiets met ondersteuning.
      Step is gewoon verzekerd. Bepaalt de verzekeringsmaatschappij zelf

    4. Glenn avatar
      Glenn

      Jammer dat op deze site ook de kennis over deze modificatie zich laat afweten.
      Er zijn inmiddels al honderden omgebouwde xiaomi’s en ik heb nog niemand gehoord dat steppen niet te doen is ivm hoogte.
      Overigens er bestaat geen keuring voor e-bikes. Waarom maak je hier een denkbeeldig verhaal van?

      Leuk verhaal dat machinerichtlijn, maar hoe zit het met zelfgebouwde e-bikes? Er bestaan ook gewoon kits om je bestaande fiets om te bouwen naar een e-bike. Ook deze mensen kunnen zonder problemen de weg op.

      Ik dacht dat deze website voor de LEV rijders was, maar dit artikel verziekt het voor de groep die wel de weg op kan.

    5. GJ avatar
      GJ

      Wij hebben niet zo”n overheid. Wij hebben Een overheid die de burger wantrouwt en een ambtenaren apparaat wat niet functioneert. Een control maatschappij is Nederland geworden en een belasting slaven land waar de criminaliteit de baas is … Nederland e-narcotica land. Hoe kunnen we denken dat de e-step ooit legaal wordt in dit land ?

  2. Noah avatar
    Noah

    Complimenten hoe jullie de overheid elke keer schaakmat weten te zetten door steeds de onkunde op het ministerie te laten zien. Dit blog is toont perfect aan dat er totaal geen kennis is over LEVs bij het ministerie en de kennisinstituten die het ministerie inhuurt. Ga zo door Legaalrijden, dit kan nooit lang meer duren voordat een Kamermeerderheid dit LEV kader, wat nu al onwettig is naar de prullenbak verwijst.

    1. Rb1 avatar
      Rb1

      helaas is dit demissionaire kabinet een zeer slechte verliezer en trekt het haar eigen plan.

    2. Nikolaus avatar
      Nikolaus

      https://youtu.be/X6hnzVCkeB0

      opvoeren kan je e-bikes. en ook de versie met gashendel kopen. dat is, wat er nu wel gebeurt in nederland.

  3. Job avatar
    Job

    Dit hele machine richtlijn betoog geeft nog maar weer eens aan dat er beperkte kennis van electronica en mechanica aanwezig is bij de schrijver van dit artikel.

    De verwijten naar -zolderkamertjes- is dan ook onterecht, in het ontwerp van deze module staat veiligheid centraal. Bij een slecht gebouwde en of defecte module doet je step namelijk niets meer. Er kan niets vast slaan en de rem blijft ten alle tijden zowel mechanisch als software matig onaangetast.

    Met dergelijke artikels doe je afbreuk aan je platform en missie. Wat je inhoudelijke mening over one-wheelers ook is.

    1. Hanno avatar
      Hanno

      Uit jouw reactie blijkt dan weer dat er bij jou weinig kennis is van de machinerichtlijn. Het gaat erom dat je het hart van je e-step aan het modificeren bent en volgens de norm waar de overheid zich aan moet houden mag dat dus niet. Als je een draadje doorknipt zou hij al niet meer de weg op mogen. Dat is waar het om gaat.

    2. Tim avatar
      Tim

      Dat kun je wel zo stellen Rob, maar door dit uitgevonden ‘foefje’ maakt het een e-step nog steeds niet legaal regeltechnisch. En dat is wat er geschreven wordt.

  4. Eddie avatar
    Eddie

    Ik heb zo’n legale estep heb aangeschaft een tijdje geleden. Die Emicro Kolibri. Die geleverd komt met gashendel uitgeschakeld(en zelfs een sticker dat die legaal is op openbare weg). Naar mijn mening is dit voertuig gevaarlijker dan een gewone estep, vooral in het begin als je deze leert te gebruiken. De acceleratie komt op een vreemd moment.
    Inmiddels lukt het mij om naar 3 x afzetten grote afstanden te rijden zonder nog te hoeven afzetten. (Het is letterlijk een dans met je evenwicht verplaatsen en tegen het stuur aan duwen en je blijft snelheid behouden).
    Voor het bereik moet je het niet doen trouwens, ik haal de 8 km nauwelijks voloordat deze weer in de oplader moet. Dus meer een appraat om licht te sporten ipv om je te vervoeren.

  5. Tim avatar
    Tim

    Een omgebouwd stepje met trapondersteuning is nooit legaal geweest in mijn beleving. Enkel officiëel goedgekeurde modellen, wat er volgensmij maar 1 is in NL

    1. Hans avatar
      Hans

      Jou beleving is niet van belang. Als je je nou eens goed in verdiept, zie je dat voertuigen met trapondersteuning aan een paar eisen moeten voldoen. De regels voor een gewone fiets met als extra de max snelheid, max vermogen en trapondersteuning. Verders geen goedkeuring nodig. Waarom zien jullie tegenstanders dat niet in? De RDW stuurt je zelfs weg als je een goedkeuring zou willen. Reactie is, wij doen geen fietsen/steppen met ondersteuning want dat hoeft niet. Je kan voor de fiets ook zo ombouwsets halen. Helemaal legaal. Door naar een onderwerp wat wel vooruitgang geeft over het legaliseren.

  6. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    ik vraag me af, of de trapondersteuningdiscussie ja of nee überhaupt interessant voor ons is. niemand heeft er interesse in – eddie schrift hierover net een bevestigend verhaal. trapondersteuning raakt niet de kern van de zaak. wij willen legaalrijden, niet legaaltrappen.

    1. Hans avatar
      Hans

      Ok denk dat dat jou mening is. Ondertussen al ca 400 ombouwsetjes voor de step in omloop. Als het zonder mocht, zou ik zonder stepondersteuning rijden, maar steppen met ondersteuning is echt een genot. Niet kwaad bedoelt, maar je zou het eens moeten ervaren

      1. Nikolaus avatar
        Nikolaus

        Hans, mijn step zoals anderen ook zijn te hoog om het überhaupt “leuk” te houden steppend. Wat mensen op deze site willen, is weg van kinderspeelgoed naar gelijkwaardig, serieus vervoersmiddel.

  7. Nicole avatar
    Nicole

    De kern van het verhaal is dat het ministerie maar wat doet. Lijkt me dat iedereen zich daarop moet focussen. Laten zien dat het ministerie zomaar wat doet. Dat komt voor mij als leek hier prima naar voren. Het doel is duidelijk iedereen legaal de weg op zonder betutteling.

      1. Ben Verhaag avatar
        Ben Verhaag

        Over trapper ondersteuning gesproken.
        Ik ontving laatst een strafbeschikking voor €270 voor het bereiden van een voertuig dat geen goedkeuring had voor de openbare weg.
        Mijn situatie is enigszins ongebruikelijk.
        Ik loop al jaren met behulp van een wandelstok en sinds anderhalf jaar met een E.U.C. ter ondersteuning van het lopen.
        Beide hulpmiddelen zijn verplaatsings voorwerpen en onmogelijk te verwarren met voertuigen.
        Deze Verplaatsings voorwerpen zijn ondubbelzinnig niet aan te merken als voertuigen, daar zij geen stuur, gas, rem of zitting hebben, en desondanks compleet en volledig zijn in alle opzichten.
        Het lopen met een wandelstok maakt van mij geen steltloper.
        En dit gebruik van een zelfbalancerend wiel maakt van het wiel geen voertuig. De primaire functie van het wiel is het balanceren, en is daarom eerder aan te merken als een rollator met loop of trapondersteuning.
        In de hoop dat de rechter deze inzichten met mij deelt, ga ik in beroep tegen deze onrechtmatige strafbeschikking.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *