Posted on

by

in

E-step is vijf maal veiliger dan de fiets

Een onderzoek van de Engelse Koninklijke instelling voor ongevallenpreventie, The Royal Society for the Prevention of Accidents (RoSPA) en deelstep verhuurder Neuron Mobility toont aan dat de e-step vijf keer veiliger is dan fietsen op Britse wegen.

Het onderzoek toont aan dat elektrische steps een incidentpercentage hebben van 0,66 botsingen voor elke miljoen afgelegde mijl, vijf keer lager dan fietsen, met 3,33 botsingen per miljoen afgelegde mijl.

Uit het onderzoek bleek ook dat 94% van de ongevallen met een e-scooter plaatsvinden op niet-gescheiden eenbaanswegen.

De overgrote meerderheid van deze incidenten betrof een aanrijding tussen een e-scooter en een auto of vrachtwagen, waarbij RoSPA verklaarde dat een verbeterde infrastructuur zou helpen om rijders te beschermen.

Uit gegevens bleek ook dat de meeste incidenten overdag plaatsvinden tussen 14.00 uur en 19.00 uur met pieken tussen 15.00 uur en 18.00 uur.

Op basis van de data-analyse heeft RoSPA een aantal aanbevelingen gedaan om de veiligheid van e-steps te verbeteren.

Deze omvatten verdere investeringen in wegontwerp met gescheiden rijstroken voor fietsen en e-steps (fietspad), verbeteringen van de zichtbaarheidsnormen met een focus op verlichting en remmen, en het aanmoedigen om een ​​helm te dragen.

Dit onderzoek laat zien dat elektrische steps gunstig afsteken bij andere soorten voertuigen en geen groter veiligheidsrisico vormen voor andere weggebruikers en voetgangers, zegt Nathan Davies, uitvoerend hoofd beleid en portfolio bij RoSPA.

Dank aan Alex voor de tip

 

 

5 reacties op “E-step is vijf maal veiliger dan de fiets”

  1. Tessa avatar
    Tessa

    In andere woorden een land als Nederland is zeer geschikt voor de e-step. Waarom? Omdat we fietspaden hebben en omdat het net als in Engeland dan nog veiliger is dan fietsen.

    1. Tycho avatar
      Tycho

      Zoals fietsersbond is tegen lev want fietspad is vol. Ach ik deel sochtens het fietspad met 100 tot 200 scholieren ofzo die me tegemoed rijden en still staan in groepen. Dan neem ik de minste ruimte in op 1 wiel. En dat gaat trouwens prima het fietspad delen.

  2. Luuk avatar
    Luuk

    UITSTEL

    Net weer een overheidsdocument tegen gekomen. Hierin staat dat de invoerdatum van 1 januari 2023 niet haalbaar lijkt.

    Waarschijnlijk gaat alles pas NA de zomer van 2023 naar de 2e kamer voor goedkeuring.

    Ook worden er meerdere aanpassingen benoemd aan het huidige plan.

    Zie onderstaande link:

    https://www.rijksoverheid.nl/documenten/beleidsnotas/2022/04/15/bijlage-13-beslisnota-lev-kader-lichte-elektrische-voertuigen

    1. Rb1 avatar
      Rb1

      je verwacht het niet /s

    2. Peter avatar
      Peter

      Goed gevonden!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *