Een onderzoek van de Engelse Koninklijke instelling voor ongevallenpreventie, The Royal Society for the Prevention of Accidents (RoSPA) en deelstep verhuurder Neuron Mobility toont aan dat de e-step vijf keer veiliger is dan fietsen op Britse wegen.
Het onderzoek toont aan dat elektrische steps een incidentpercentage hebben van 0,66 botsingen voor elke miljoen afgelegde mijl, vijf keer lager dan fietsen, met 3,33 botsingen per miljoen afgelegde mijl.
Uit het onderzoek bleek ook dat 94% van de ongevallen met een e-scooter plaatsvinden op niet-gescheiden eenbaanswegen.
De overgrote meerderheid van deze incidenten betrof een aanrijding tussen een e-scooter en een auto of vrachtwagen, waarbij RoSPA verklaarde dat een verbeterde infrastructuur zou helpen om rijders te beschermen.
Uit gegevens bleek ook dat de meeste incidenten overdag plaatsvinden tussen 14.00 uur en 19.00 uur met pieken tussen 15.00 uur en 18.00 uur.
Op basis van de data-analyse heeft RoSPA een aantal aanbevelingen gedaan om de veiligheid van e-steps te verbeteren.
Deze omvatten verdere investeringen in wegontwerp met gescheiden rijstroken voor fietsen en e-steps (fietspad), verbeteringen van de zichtbaarheidsnormen met een focus op verlichting en remmen, en het aanmoedigen om een helm te dragen.
Dit onderzoek laat zien dat elektrische steps gunstig afsteken bij andere soorten voertuigen en geen groter veiligheidsrisico vormen voor andere weggebruikers en voetgangers, zegt Nathan Davies, uitvoerend hoofd beleid en portfolio bij RoSPA.
Dank aan Alex voor de tip
Geef een reactie