Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van transport zoals LEVs. Onze overheid ziet je liever in een auto of op de fiets omdat veiliger zou zijn. De vraag is of dat ook zo is.
Uit gedegen onderzoek van ongevallen data van het National Electronic Injury Surveillance System (NEISS) van de Amerikaanse Consumer Product Safety Commission (CPSC) blijkt dat e-steps niet gevaarlijker zijn dan een fiets.
In 2021 en 2022 waren er meer fietsgerelateerde verwondingen dan bij e-steps of e-bikes, niet zo vreemd want er zijn ook meer fietsers. In plaats van absolute aantallen te analyseren is er gefocussed op het aantal verwondingen dat ernstig of dodelijk was. De meeste mensen worden na een fiets, e-step of e-bike ongeval na behandeling op de spoedeisende hulp weer naar huis gestuurd.
Mensen met verwondingen door een e-step hebben een grotere kans om na behandeling weer naar huis gestuurd te worden (85%) dan mensen met verwondingen door een e-bike (81%) of met de fiets (79%). Wat ook opvalt is dat fietsers vaker dodelijke verwondingen oplopen dan gebruikers van e-bikes en e-steps.
Uit de NEISS-gegevens blijkt dat gebruikers van e-steps geen groter risico lopen op ernstig letsel dan fietsers of e-bike eigenaren. De geanalyseerde data komt uit 100 ziekenhuizen verdeeld over de Verenigde Staten. Het is dan ook een landelijk representatieve schatting van de verwondingen in de VS.
Foto by Overade Company via Unsplash Dank aan Nikolaus Macheck voor de link naar het onderzoek
Geef een reactie