Veelgestelde vraag: als deelsteps en e-steps legaal worden in Nederland wat is dan het beste alternatief voor woon-werkverkeer?
Uit eigen onderzoek blijkt dat de reistijd van de gemiddelde werknemer met een elektrische step die anders een bus of tram zou gebruiken dagelijks al gauw met 30 minuten afneemt. 100 uur op jaarbasis of voor de gemiddelde werknemer in tijd, bijna 3 werkweken per jaar.
We berekenden eerder ook dat 10 kilometer met een PLEV gemiddeld zo’n 10 eurocent aan stroom kost. Met OV betaal je voor dezelfde afstand al gauw €2,62. Dat is 26 maal duurder dan vervoer per e-step, e-board of een Onewheel. Op jaarbasis met gemiddelde 44 werkweken is dat €35 voor een PLEV, €576 voor OV en €1100 voor een deelstep.
De vergelijking is niet helemaal eerlijk omdat we ook de aanschaf van een e-step moeten berekenen. In het duurdere maar ook meest betrouwbare PLEV segment van €1800 en 3 jaar afschrijven komt dit dan neer op €635 op jaarbasis. Na 3 jaar betaal je €35 op jaarbasis maar dan krijg je vermoedelijk ook te maken met onderhoudskosten.
Op een e-step van €600 zal dit bedrag €235 per jaar zijn maar dan daalt ook de betrouwbaarheid van je vervoer en we durven niet met zekerheid te stellen dat een e-step van €600 3 jaar meegaat bij dagelijks gebruik.
Het verschil tussen een deelstep en een exact vergelijkbare e-step van €999 is €368 op jaarbasis voor de e-step bij persoonlijk gebruik en €1100 voor een deelstep. Een e-step bij persoonlijk gebruik is dus €732 goedkoper op jaarbasis dan een deelstep.
Waarbij we willen aantekenen dat je bij persoonlijk gebruik na het eerste jaar ook te maken krijgt met onderhoudskosten. De dagelijkse afstand van 10 kilometer in ons voorbeeld is de meest gebruikte (2x 5KM) afstand voor woon-werkverkeer. Voor de deelsteps kunnen de kosten overigens nog meer oplopen we hebben nu gebruik gemaakt van het goedkoopste rekenvoorbeeld maar er zijn ook deelstep verhuurder die aanzienlijk meer vragen voor een ritje van 10 kilometer.
Geef een reactie