Posted on

by

in

E-step heeft vergelijkbare kwetsbaarheden als een fiets maar is niet gevaarlijker

Sensationele en ongefundeerde media-aandacht in het buitenland over (deel) e-steps is er genoeg. Gelukkig bestaan er nog onderzoekers zoals Annie YJ Chang die in een serieus onderzoeksproject de realiteit van verkeersveiligheid in kaart probeerde te brengen. Ze stelt dat je, je beter kan afvragen of de straten wel veilig zijn. 

In 2019 waren er in de VS 18 dodelijke e-step ongevallen. 16 daarvan werden gedood doordat ze waren geraakt door motorvoertuigen. 1 persoon kwam om doordat hij tegen een andere e-step bestuurder botste en één e-step bestuurder botste tegen een boom. 

Gebrek aan veiligheid maakt e-step bestuurders dus kwetsbare weggebruikers in de VS waar ze ook nauwelijks fietspaden kennen zoals bij ons. 

Door uitvoerig ernstige verkeersconflicten te bestuderen op een druk kruispunt met camera’s en computer techniek die weggebruikers automatisch detecteren en classificeren krijg je interessante gegevens. Je kan daarmee ook nabijheidsindicatoren, snelheid, verkeersconflicten en ontwijkende manoeuvres mee registreren.  

Hoe gevaarlijk e-steps wereldwijd precies zijn kan je niet opmaken uit deze studie maar je kan wel stellen dat ze niet gevaarlijker zijn dan fietsen. 

Wat wel opvalt is dat fietsers vaker door rood rijden dan e-step bestuurders. Dit heeft vermoedelijk te maken met de energie die het kost om te stoppen voor een stoplicht en weer op gang te komen. 

Het onderzoek is een eerste meting naar de verkeersveiligheid van e-steps die vergelijkbare kwetsbaarheden hebben als fietsers maar ze zijn dus niet noodzakelijkerwijs gevaarlijker.

Eén reactie op “E-step heeft vergelijkbare kwetsbaarheden als een fiets maar is niet gevaarlijker”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *