Posted on

by

in

Donderdag 28 mei praat de Tweede Kamer over mobiliteit tijdens de COVID-19 pandemie

Aanstaande donderdag is er van 11:00 uur tot 16:00 uur een notaoverleg in de Tweede Kamer over openbaar vervoer, infrastructuur en corona. Het debat is in de oude zaal en zal live te volgen zijn via de website van de Tweede Kamer of via de debat direct app.

Wij gaan er vanuit dat in het debat ook het mobiliteitsbeleid aan de orde komt. We zien dat overal in Europa grote steden in recordtempo fiets en LEV vriendelijk worden gemaakt en dat overheden subsidie geven op de aanschaf van een LEV. Aanleiding is om het openbaar vervoer in de hoofdsteden te ontlasten tijdens de exitstrategie uit de coronacrisis. Niet alleen in Europa maar dit zien we wereldwijd en heb je de afgelopen weken bij ons kunnen lezen.

Inmiddels pakt de mainstream media dit ook op en dan gaat het vooral over de fiets en niet over LEV’s. Logisch want ze zijn hier nog steeds verboden. Toch is het een gemiste kans om nu niet een uitzondering te maken. We horen nu zelfs van mensen met vitale beroepen dat hun e-step onderweg naar het werk in beslag is genomen door de politie. Mensen die het OV niet willen gebruiken omdat ze daar 6X meer risico lopen om besmet te raken met COVID-19.

Nederland is het laatste land in Europa waar je niet zelf mag kiezen hoe je naar je werk of naar school gaat. Onverzekerd rondrijden op een gammele fiets is geen enkel probleem. Als je dat op een e-step, Onewheel of een elektrisch skateboard doet straft de overheid je met een hoge boete of inbeslagname. Dat is echt niet meer van deze tijd.

De overheid raad mensen die geen gebruik willen maken van het OV aan om te gaan lopen of de fiets te nemen. Omdat dat voor veel eigenaren van LEV’s vaak geen optie is pakken ze nu de auto.

In landen waar LEV’s wel zijn toegestaan zien we dat mensen na verloop van tijd hun auto weg doen en een combinatie van vervoersmiddelen kopen om naar hun werk (fiets of Onewheel) te gaan, boodschappen te doen (bakfiets of fiets), verre afstanden met OV (en vouwfiets) en voor recreatie (elektrisch skateboard). In de wintermaanden fietsen ze meer en in de zomer maken ze meer gebruik van Lichte Elektrische Vervoersmiddelen zoals de e-step, Onewheel of een elektrisch skateboard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *