Paul Depla, de burgemeester van Breda heeft Legaalrijden toestemming gegeven om een rijdende demonstratie met Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) te houden in Breda. Met veel dank aan Tim, die hier hard aan heeft gewerkt!
Ben je erbij op 6 mei? Laat dan svp via deze link weten of je met een e-step, Onewheel, EUC of ESK8 komt. Dat is handig voor het overzicht van het aantal deelnemende LEVs en het aantal deelnemers. De toekomst is nu, blijven afwachten totdat de overheid iets voor LEVs gaat regelen is geen optie meer, het is tijd voor actie!
[epcl_button label=”Aanmelden voor de demonstratie” url=”https://forms.gle/nj49jegG2oqDR96WA” type=”flat” color=”blue” size=”regular” icon=”fa-angle-right” target=”_blank” rel=”dofollow”][/epcl_button]
6 mei verzamelen we om 13:00 uur op het het Chasséveld in Breda. Na een korte introductie en speech met instructies rijden we een route van 10 kilometer in colonne door Breda. Onderweg houden we een aantal foto momenten bij bezienswaardigheden in Breda. We verwachten een opkomst tussen de 250 en 300 man. We eindigen de route op de Grote Markt in Breda.
Reistips
Het Chasséveld waar we om 13:00 uur verzamelen ligt 1 kilometer van het centraal station van Breda. Plan je reis ruim van tevoren via de NS reisplanner want ook op 6 mei werkt de NS aan het spoor en rijden er op sommige routes bussen i.p.v. treinen. In Nederland wonen meer dan 12 miljoen mensen op 5 minuten afstand van een treinstation, het argument ik heb geen vervoer is dus niet echt geloofwaardig.
Als je met de auto komt kan je parkeren op het parkeerterrein Chasséveld of in de andere nabijgelegen garages die je kan vinden op deze kaart.
Opkomst
Wij gaan uit van een zeer grote opkomst. Het kan zomaar de grootste groupride van Europa worden. We moeten dit samen doen, dit is het moment om te demonstreren. Als we nu niet onze stem laten horen blijft alles zoals het is en kan je, je LEV zoals de e-step nooit legaal gebruiken in Nederland. We zien aan het aantal aanmeldingen dat er veel belangstelling voor de demonstratie is. Wat ook opvalt is dat 39,2% van de aanmeldingen mensen met een e-step zijn. 22,4% EUC, 21,7% Onewheel en 16,8% ESK8.
Het weer
We hopen dat de weergoden ons gunstig gezind zijn. Uit de meest recente vooruitblikken van het weer blijkt dat het droog is aanstaande zaterdag.
Laatste update vrijdag 5 mei
Uit de aanmeldingen blijkt dat de opkomst groot zal zijn morgen. We hebben al 175 aanmeldingen. Er is ook aardig wat media aandacht voor de demonstratie, dus dat is positief. We begrepen dat het dragen van een helm morgen voor sommige deelnemers soms een issue is. We hebben dat tot nu toe altijd gedaan bij onze grouprides, dus morgen ook. Het wijkt wel af wat er in onze position paper staat. Gebruikers van LEVs zonder stuur dragen altijd een helm, gebruikers van een e-step raden we aan om een helm te dragen.
Omdat er morgen media aanwezig is, is het ook verstandig om gezamenlijk uit te dragen waar we voor staan. Hierbij enkele kernpunten.
- we willen verzekerd kunnen rondrijden, in Nederland maar ook in het buitenland. Verzekeren via een aansprakelijkheidsverzekering net zoals een fiets of een e-bike heeft de voorkeur. Dat doen ze in vrijwel alle lidstaten zoals België, Luxemburg, Spanje, Italië, Frankrijk, etc, etc ook.
- We zijn voor zelfregulering. E-steps laten keuren door de RDW en gelijkstellen aan een (bijzondere) bromfiets vinden we een overtrokken maatregel. De keuring brengt ook met zich mee dat LEVs voorzien moeten worden van een kenteken. Dat vinden we een overtrokken en kostbare maatregel die we in de rest van Europa nergens tegenkomen.
- LEVs zijn bij persoonlijk gebruik niet gevaarlijker dan een fiets of e-bike. Dat zien we ook in actuele verkeersongevallencijfers in Europa maar ook in Nederland. Een onderzoek van de Engelse Koninklijke instelling voor ongevallenpreventie, The Royal Society for the Prevention of Accidents (RoSPA) toont aan dat de e-step vijf keer veiliger is dan fietsen op Britse wegen. Als je dan kijkt naar onze infrastructuur die aanzienlijk beter is dan de Engelse, dan begrijpen we niet waarom Tweede Kamerleden LEVs wegzetten als gevaarlijk.
- Wij vinden het onverantwoord dat de overheid na meer dan 5 jaar tijd nog steeds niet in staat is om LEVs te legaliseren. Inmiddels rijden er volgens onze schatting 100.000 LEVs onverzekerd rond in Nederland. De overheid is de afgelopen 5 jaar alleen maar bezig geweest om ze van de openbare weg te weren. Boze tongen beweren dat de fietslobby daar achter zit. In eerste instantie vonden we dat overdreven maar inmiddels zien we dat er meer e-steps dan fietsen worden verkocht in Frankrijk.
- In de Tweede Kamer is onlangs zonder stemming voor RDW keuringen gekozen en voor een kentekenplicht voor e-steps. Minister Harbers gaf onlangs aan dat de implementatie van het LEV-kader wel tot 2025 kan duren. Dezelfde e-steps waarvan er in Frankrijk al meer dan 1 miljoen rondrijden en die dragen volgens de Franse overheid een aanzienlijke bijdrage bij aan de vermindering van de totale CO2-reductie. In Nederland komen de e-steps die je in de rest van de wereld al ziet rondrijden nu en straks niet door de RDW keuring omdat ze niet voldoen aan de eisen van de overheid die dit vanaf 2025 laat uitspreken door de RDW.
- LEVs zonder stuur zijn vooralsnog uitgesloten van het LEV-kader. Wij begrijpen niet dat de categorie LEV gebruikers waar de minste ongevallen mee gebeuren zijn genegeerd.
Als je met de NS reist plan je reis dan vantevoren met de reisplanner. Ook morgen zijn er werkzaamheden aan het spoor. We gaan niet meteen om 13:00 uur vertrekken maar verwachten dat we zo rond 13:30 uur gaan rijden na een korte introductie. Allemaal veel plezier, wij hebben er superveel zin in en het is droog morgen. De allerlaatste info delen we via de WhatsApp groep. Join deze groep zodat we contact kunnen houden met elkaar.
Aanmelden
Om de demonstratie goed te kunnen begeleiden is het voor ons van belang om het aantal aanmeldingen te monitoren. Meld je dus aan als je dat nog niet gedaan hebt. Dan weten wij hoeveel team captains we nodig hebben om alles in goede banen te leiden. We vragen niet om je volledige doopcel maar slechts of je met een e-step, EUC, Onewheel of ESK8 naar de groupride komt.
[epcl_button label=”Aanmelden voor de demonstratie” url=”https://forms.gle/nj49jegG2oqDR96WA” type=”flat” color=”blue” size=”regular” icon=”fa-angle-right” target=”_blank” rel=”dofollow”][/epcl_button]
De komende dagen zullen we deze pagina regelmatig updaten met het laatste nieuws over de demonstratie. Check hem dus regelmatig zodat je op de hoogte bent over de laatste updates.
Voorwaarden
We rijden 10 kilometer door Breda onder begeleiding van Legaalrijden captains. Iedereen moet de instructies van de captains opvolgen. Daarnaast willen we graag dat iedereen die mee gaat rijden een helm draagt en minimaal 16 jaar oud is. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen. Legaalrijden en de gemeente Breda zijn niet aansprakelijk. De gemeente Breda geeft ons het recht om ongestoord onze mening te uiten. Dat recht is een groot goed en daarom moeten we enkele eisen respecteren:
- We verzamelen om 13:00 uur op het Chasséveld, verzamel op het plein t.h. Pathé en Basic Fit.
- Om een overzicht te houden is het belangrijk om je eenmalig aan te melden via de bovenstaande link
- We rijden een route van 10KM door Breda, van deze route mag niet afgeweken worden
- Ter bescherming van de openbare orde en veiligheid kunnen aanwijzingen worden gegeven door de politie of toezicht en handhaving (Boa’s) welke direct dienen te worden opgevolgd door de organisatie en deelnemers.
- Eventuele vlaggen en spandoeken mogen niet worden voorzien van dikke stokken of staven.
- De demonstratie mag geen gevaar of onnodige hinder veroorzaken voor voetgangers, verkeer en
omwonenden. - We voorkomen zoveel mogelijk vertraging in het verkeer en houden ons aan de normen van de
verkeersveiligheid en aan de Wegenverkeerswet
Information about this demonstration for participants from abroad.
Legaalrijden.nl is the only organization in the Netherlands that stands up for the rights of (future) users of Light Electric Vehicles (LEVs) such as the electric scooter, EUC, Onewheel and the electric skateboard.
LEVs are allowed in most European member states, but they are still banned in the Netherlands. The government hides behind legislation that states that LEVs must first be inspected before they can be used on public roads. In current and future inspections, LEVs such as the electric scooter are equated with a moped or light moped. LEVs without a steering wheel and self-balancing vehicles are completely excluded from the new legislation and national approval. It is the category of users from we see the least accidents but the Dutch government excludes them completely.
Strangely enough, Germans can legally drive around in the Netherlands on their electric scooter, but those same vehicles will never pass the Dutch inspections, now and in the future.
A representative survey of Legaalrijden among current and future Dutch LEV users shows that there is a majority that does not want type-approval but wants to buy and use LEVs through self-regulation. Just like in at least 18 other European member states.
Users want to insure their LEV like a bicycle but the Dutch government wants to insure LEVs like a moped including a license plate. Our research shows that 83% of LEV users are against this.
There are now more than 100,000 uninsured LEVs driving around in the Netherlands. Even if LEVs like the EUC and the Onewheel turn out to be legal according to the Public Prosecution Service (permitted if insured), insurers still don’t offer insurance to insure them. Dutch citizens who want to use their LEV in one of the member states where LEVs are allowed are also not insured. Insurers and the government have known this since 2019. Five years later, nothing has yet been arranged. You could call it negligence.
Meanwhile, LEV owners in the Netherlands are fined, the police confiscate LEVs and the government auctions them off so that they can be used on public roads again. the police threaten owners of LEVs with pepper spray and police helicopters are even used to chase LEV owners.
Recent accident figures in the Netherlands show that accidents with personal LEVs are not worth mentioning. In addition, we have the best infrastructure with the best cycle paths in Europe for LEVs.
Legaalrijden also has a petition that already has more than 24.000 signatures. Owners of LEVs want the same legislation that you see in countries such as Belgium and France and be able to insure their LEVs just like a bicycle. The Dutch government ignores this and that is why we are going to demonstrate. Be there to make a statement. We expect a large turnout so that this will be the largest groupride ever in Europe. Breda on May 6 meet at 13:00 @ Chasséveld, on the square near Pathé and Basic Fit.
[epcl_button label=”Please sign up for the demo” url=”https://forms.gle/nj49jegG2oqDR96WA” type=”flat” color=”blue” size=”regular” icon=”fa-angle-right” target=”_blank” rel=”dofollow”][/epcl_button]
If you participate in the demonstration, please sign up. Then we have an indication of the number of participants. Ik ben er bij en neem deel op een means I’ll be there and take part on a:
Waarom gaan we demonstreren?
Minister Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaf onlangs aan dat het nog wel tot 2025 kan duren voordat Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) zoals de e-step de weg op mogen en dan ook alleen als de keuringen door de RDW het toelaten. De overheid wil LEVs nog steeds gelijkstellen aan een (bijzondere) bromfiets.
Europa?
In de rest van Europa kan je bijna overal al jaren legaal rondrijden op een LEV naar keuze zonder keuring. LEVs worden in landen als Frankrijk, Spanje, Italië, Luxemburg en België gelijkgesteld aan een fiets of e-bike en je kan ze ook op die manier verzekeren via een aansprakelijkheidsverzekering.
Ministerie van I&W en Tweede Kamer
De meeste Tweede Kamerleden die over de nieuwe wetgeving gaan hebben geen benul wat LEVs zijn. De meeste hebben er nog nooit een van dichtbij gezien, laat staan erop gereden. Toch vergelijken ze LEVs met een Stint en zetten ze in debatten weg als gevaarlijk. Dat komt vermoedelijk door het misbruik van deelsteps. De e-step heeft daardoor een zeer slecht imago gekregen. Het recente verbod op deelsteps in Parijs heeft ook weer impact op het toch al slechte imago van de e-step. Onterecht want het is niet de deelstep die voor veel overlast en ongevallen heeft gezorgd maar de gebruikers ervan.
Niet alleen wij maar ook LEV-gebruikers hebben de overheid en de leden van de Tweede Kamer herhaaldelijk proberen bij te praten over LEVs. Dat is helaas niet gelukt. We hebben het idee dat de Tweede Kamerleden in een kaasstolp zitten met geluidswerend glas. Hoe hard je ook brult, het komt nooit aan. Het is ook schokkend om te zien hoe Tweede Kamerleden zich laten voeden vanuit één bron (ministerie van I&W) en zelf geen hoor en wederhoor toepassen bij de gebruikers in het veld.
LEVs zonder stuur
Naast de e-step heeft het ministerie van I&W de Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard voorlopig uitgesloten van het LEV-kader. Nader onderzoek moet uitwijzen of deze LEVs in Nederland de weg op mogen. Ook bij deze vormen van vervoer is er weinig overlast te verwachten. Iemand op een elektrisch skateboard kan beter remmen dan iemand op een normaal skateboard. Er valt ook geen invasie van dit soort LEVs op het fietspad te verwachten en mensen die ze al gebruiken rijden vanwege hun kwetsbaarheid heel anders in het verkeer dan de gemiddelde fietser in Nederland die toch steeds meer kamikaze gedrag gaat vertonen. Als we naar de gebruikers van dit soort LEVs in het buitenland kijken zien we ook nauwelijks ongevallen, ze zijn nihil. We pleiten voor gebruikers van LEVs zonder stuur wel voor en helmplicht.
Peiling
Uit een representatieve peiling van Legaalrijden.nl maar ook uit een internetconsultatie van het ministerie van I&W bleek eerder dat er een meerderheid is van LEV gebruikers die hun vervoermiddel via zelfregulering gewoon wil kunnen kopen bij een retailer, net als in de rest van de wereld en niet door de RDW wil laten keuren. Uit onze peiling bleek ook dat er een meerderheid is van 83% die hun e-step of andere LEVs wil verzekeren als een fiets. De overheid negeert dit.
Tijd voor actie
Tijd dus voor actie om aandacht te vragen voor de legalisatie van LEVs in Nederland. De gemeente Breda bied Legaalrijden de mogelijkheid om te demonstreren en het is fijn dat LEV gebruikers ongestoord hun mening kunnen uitten.
Geef een reactie